Jump to content
Annons

ESI U46XL, Mic-Gain på lägsta. Ljud slår över ändå ?


Musman

Recommended Posts

Tänkte spela in lite enkla trumslag med endast 1 mikrofon..

Jag använder mig utav ett ESI u46XL USB-ljudkort och Ableton Live 9 som DAW...

Jag kopplar micken direkt in på ljudkortet. Med gain skruvad hela vägen till vänster..

Det slår ändå över på rött ?..

Vad gör jag för fel ? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte spela in lite enkla trumslag med endast 1 mikrofon..

Jag använder mig utav ett ESI u46XL USB-ljudkort och Ableton Live 9 som DAW...

Jag kopplar micken direkt in på ljudkortet. Med gain skruvad hela vägen till vänster..

Det slår ändå över på rött ?..

Vad gör jag för fel ? 😮

Har du en pad på kortet (justerar ner känsligheten)?

Pad på micken? Finns bla på kondensatormickar.

Använder du en kondensatormick, kan du pröva dynamisk mick istället.

Du kan flytta bort micken från trummorna en bit också förstås.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna ger en stark signal och därför också hög utnivå från micken.

Som laban1 är inne på, så testa pad på micen först.

Hjälper inte det så är det inte säkert att det hjälper med pad och gain på ljudkortet. På de flesta preampar sitter det nämligen ett försteg som ligger före både pad och gain - och om det försteget blir överstyrt, så finns det inget man kan göra, annat än att dämpa utanför. Då är alternativen att flytta micken längre bort från ljudkällan eller att skaffa en extern pad, som exempelvis HOSA ATT-448.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper inte det så är det inte säkert att det hjälper med pad och gain på ljudkortet. På de flesta preampar sitter det nämligen ett försteg som ligger före både pad och gain - och om det försteget blir överstyrt, så finns det inget man kan göra, annat än att dämpa utanför.

Vad är nyttan med pad på kortet då? Hur är det tänkt att användas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna ger en stark signal och därför också hög utnivå från micken.

Som laban1 är inne på, så testa pad på micen först.

Hjälper inte det så är det inte säkert att det hjälper med pad och gain på ljudkortet. På de flesta preampar sitter det nämligen ett försteg som ligger före både pad och gain - och om det försteget blir överstyrt, så finns det inget man kan göra, annat än att dämpa utanför. Då är alternativen att flytta micken längre bort från ljudkällan eller att skaffa en extern pad, som exempelvis HOSA ATT-448.

Har ingen pad på ljudkortet eller mikrofonen ( ADK A51 ).

Körde med mikrofonen väldigt långt borta tyckte jag.

Men då vet jag det!

Testade precis att koppla micken igenom det gamla mixerbordet.. Antar att jag kan använda mig utav det nästa gång, Där kan man justera Sens, Sätter jag den på 0 så verkar inget ljud alls komma in.. Bör ju fungera att justera nivån på det viset ? 🙂 ( sedan kopplar jag MIX L/R på mixerbordet till input på ESI U46XL. )

Tack för bra svar !

Redigerat av Musman
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är nyttan med pad på kortet då? Hur är det tänkt att användas?

Det är ju tänkt att användas på precis det sättet - men tillverkaren utgår från en viss nivå som de sätter som tak och som funkar i de flesta lägen. Om de har för liten förstärkning i första steget, så blir det onödigt brusigt, så det är en balansgång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen pad på ljudkortet eller mikrofonen ( ADK A51 ).

Körde med mikrofonen väldigt långt borta tyckte jag.

Men då vet jag det!

Testade precis att koppla micken igenom det gamla mixerbordet.. Antar att jag kan använda mig utav det nästa gång, Där kan man justera Sens, Sätter jag den på 0 så verkar inget ljud alls komma in.. Bör ju fungera att justera nivån på det viset ? 🙂 ( sedan kopplar jag MIX L/R på mixerbordet till input på ESI U46XL. )

Tack för bra svar !

Har du en direct out eller insert på mixerns ingång, så kan du använda den och koppla därifrån till ljudkortets ingång, istället för att gå den långa vägen genom hela mixern och riskera högre brus på grund av det. Då använder du i praktiken bara mixerns preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en direct out eller insert på mixerns ingång, så kan du använda den och koppla därifrån till ljudkortets ingång, istället för att gå den långa vägen genom hela mixern och riskera högre brus på grund av det. Då använder du i praktiken bara mixerns preamp.

Som du säkert har förstått så har jag ingen direkt koll på hur allt fungerar egentligen..

Just nu har jag kopplat micken in på kanal 1.. Sen kopplar jag bara ifrån MIX L/R till input på ljudkortet. Ljudkortet in i datorn via USB..

Är inte säker på vad du menar med insert eller direct out..

Jag använder 1 kanal, Och alla kanaler leder väl till mix out så småningom 🙂

Men det är väl den "långa vägen" nu då.. Tror inte jag har möjlighet att koppla på något annat sätt om jag ska använda mig utav mixerbordet… Men då kanske det är onödigt, Då kan jag väl lika gärna koppla direkt på ljudkortets ingång.. Fast då kvarstår ju problemet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla manualen om du har en insert eller direct out. Kopplar du ut direkt efter Preamp från denna slipper signalen gå igenom EQ och Faders mm och istället få en renare signal, som Claes säger. Du minskar bruset. Kolla manualen.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tänkt att användas på precis det sättet - men tillverkaren utgår från en viss nivå som de sätter som tak och som funkar i de flesta lägen. Om de har för liten förstärkning i första steget, så blir det onödigt brusigt, så det är en balansgång...

Vad blir kontentan då? Signalen får inte vara för stark in, för då klipper paden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...