Jump to content
Annons

Kvantisera trummor - enskilda slag faller bort


NutCase

Recommended Posts

Sitter hÀr och försöker fÄ lite liv i trummorna. AnvÀnder logical editorn i Cubase 5 för att sÀtta random quantize values mellan -8 och 8. Funkar fint och slagen flyttar sig som de ska. Men vilken metod jag Àn anvÀnder till att kvantisera sÄ hamnar ju flera slag utanför sitt "fÀlt" och spelas inte upp. Varför blir det sÄ? De slagen som hamnar utanför sitt fÀlt blir vitt istÀllet för rött och spelas inte upp av Cubase. MÄste ju gÄ att ÄtgÀrda pÄ ett enklare sÀtt Àn att manuellt flytta tillbaka varenda slag gissar jag?

Tacksam för hjÀlp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

De fÀlt som blir vita istÀllet röda beror pÄ att dom hamnat "utanför varje takt-block" sÄ att sÀga. Har du prövat att vÀnsterklicka pÄ varje takt-block för att markera och sedan klicka-och "dra ut" varje block sÄ du ser slag som fattas?

En annan viktig sak Àr att du har rÀtt bpm samt valt att lÀgga Bars and Beats upp i det vÄgrÀtta fönstret istÀllet för minutes+seconds t.ex ?

Just att dra ut eller tÀnja takterna i midispÄret Àr för att det skall passa in med takten samt att varje "bar" hamnar i tid.

PS: Vad anvÀnder du för trumprog.i Cubase ?

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annars kan det vara att Quantize har stÀllts in för hÄrt ocksÄ.... smaken Àr som baken dÀr. brukar lÀgga 80-85% pÄ Interetive quantize. Man vill inte hÄrdkvantisera det hela, utan fÄ det lite "slött" för att det skall "förmÀnskligas" har för mig att Superior drummer har en "Humanize" knapp oxÄ... den kan vara viktig att ha intryckt. Hoppas det löser sig = )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm, vet inte om jag hĂ€nger med riktigt. RĂ€tt bmp? Har stĂ€llt in bmp i Cubase. Var mer behöver jag stĂ€lla in det? Bars & beats Ă€r instĂ€llt. Finns det inget automatiskt sĂ€tt Ă€n att behöva dra ut fĂ€lten manuellt (vilket inte verkar funka för mig)? Rent spontant kĂ€nns det som om det skulle kunna ha med en enkel instĂ€llning att göra 🙂

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du redan stÀllt in bmp sÄ e det lugnt.. MEN! överst dÀr du ser markören röra sig.. ser ut som en linjal... om du högerklickar pÄ den sÄ borde du kunna göra val om du vill ha time /bars+beats/timecode eller liknande pÄ ditt projekt. Jag brukar glömma det, men det Àr rÀtt bra om man vill ha sina takter lite tajtare och inte fÄ det att bli ojÀmnt lÀngre fram. blir smidigt att lÀgga varje "tak-block" för sig. Men man kan anvÀnda sig av snap funktionen sÀ lÀgger sig allt precis i rÀtt takt.... hoppas jag inte rör till det mer för dig nu ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hmm... borde spelas upp ÀndÄ nÀr jag tÀnker efter ! =/

Enda jag kan komma pÄ Àr att dubbelklicka pÄ spÄret och "öppna upp" fliken/-arna precis ovanför spÄret. StÄr INSTRUMENT TRACK. klicka Ä dra de Ät sidan sÄ syns slagen.. hur funkar det ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet tyvÀrr inte riktigt vad du menar. Jag ser slagen, inget konstigt med det. Men de Àr vita/grÄmarkerade. Klickar jag pÄ dom sÄ hör jag dom, men nÀr jag klickar pÄ play sÄ spelas de inte upp för att de ligger utanför fÀltet. Konstigt. Det Àr fÀrdiga beats jag dragit och slÀppt frÄn SD och sedan kvantiserat i Cubase.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Antar att ditt problem ser ut sÄ hÀr nÀr du dubbelklickat pÄ det droppade MIDIspÄret ?

Om du tittar sedan pÄ nÀsta bild jag laddat upp sÄ ser du en flik som sitter precis dÀr spÄret börjar och dÀr det slutar nÀr du dubbelklickar och förstorar MIDIspÄret ?

Om du högerklickar OCH hÄller ner kanppen sÄ kan du bredda spÄret sÄ de vita slagen blir röda och hörs !

post-25954-0-55823200-1383167647_thumb.jpg

post-25954-0-12030800-1383167656_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för hjÀlpen. Jag testade detta, men det funkar inte. Mina blir inte i fÀrg sÄ dÀr som dina blir nÀr jag drar ut. De Àr fortfarande grÄmarkerade. Det Àr mÀrkligt. Precis som att Cubase vÀgrar spela upp ljudet nÀr det kvantiseras utanför taktrutan 1-2-3-4.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har du möjlighet att skicka över MIDIfilerna/template till min mejl ...kör nu inte SD pÄ datorn dÄ jag avinst. det,men kör med EzDrummer.. om det e samma fel dÀr sÄ kan man kanske komma pÄ vad felet Àr annars sÄ kan det vara allt mellan himmel Ä jord. SvÄrt att hjÀlpa utan att se eller vara nÀrvarande =/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...