Modern Rockstar Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Hej! 🙂 Jag producerar musik och mixar musik på hobbynivå och har ett stort intresse för tekniken och vetenskapen i dessa områden. Så... för att gå rakt på sak och inte tråka ut er: Är intresserad för att lära mig mer om akustik, dels för mig själv så jag kan lära mig hur jag skapar bästa möjliga rum för min och polarnas studios, men även för att kanske eventuellt börja jobba som akustikkonsult en dag. Så min fråga är om det finns någon utbildning för detta? Har provat googla runt lite men hittar inte något om det ämnet. Det man hittar är företag som hjälper till en med sådant, men vart har dem lärt sig allt? Tack! 🙂
crillemannen Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Inte för att jag vet men jag tror att en "riktig" akustiker är en utbildad arkitekt med inriktning på akustik.
JohnRick Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Den här är annars bra: http://www.amazon.co.uk/Master-Handbook-Acoustics-Alton-Everest/dp/0071603328/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382879110&sr=8-1&keywords=acoustics
Modern Rockstar Postat 27 oktober 2013 Trådstartare Postat 27 oktober 2013 @crillemannen : Låter logiskt nu när du säger det! Någon som vet någon "mindre seriös" utbildning/kurs som endast fokuserar inom ljud kanske? 🙂 @JohnRick : Tack, ska kika på den!
cborg Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Finns lite olika sätt. En civ.ing-utbildning som t.ex. väg och vatten har påbyggnad inom akustik. Jag har sett många från elektroingenjörssidan som hamnat inom akustikområdet efter lite egna studier. Finns en del stora akustiker med den bakgrunden. Jag har hört att SAE skall ha någon inriktning på akustik om man pluggar i typ england något halvår. Annars att jobba på ett akustikföretag och sedan läsa in och lära sig av de andra är ju också ett sätt som funkar. Hörseltekniker kommer ju in från ett annat håll och tittar mer på hur vi hör eller uppfattar ljud. Så det beror lite på vad man vill jobba mot. Kör du mot studios kan man mycket väl lära sig genom att försöka få in foten på något företag som sysslar med det. (Och är villig att lägga ner lite tid på att läsa på egen hand.)
pme (oregistrerad) Postat 27 oktober 2013 Postat 27 oktober 2013 Teknisk Fysik borde vara synnerligen lämplig grund. Fast kanske lite overkill om man bara ska bygg en studio.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.