Jump to content
Annons

Svårstartat Cubase


Gäst

Recommended Posts

Shit, mitt cubase artist 7.0 börjar att bli mer och mer svårstartat. Problemet har hängt med en längre tid nu och det börjar bli en aningen irriterat. Får starta om en tre fyra gånger ibland. Får väl nästan lite småpanik ibland när det krånglar för jag har ganska många musikaliska ideer nu som vill ut. Frågan är vad detta beror på? Jag har alltså Artist 7.0. Kan det bero på att jag inte har uppgraderat till den allra senaste versonen. Kan man i så fall uppdatera utan att det påverkar pågående Project i Cubase. Kan man kanske ringa till Steinberg och fråga om råd. Senaste meddelanderuta var Cubase har slutat fungera och runtime error. Är väl lite skrajsen för att det håller på att lägga av helt och hållet. Tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vågar ju inte lova något naturligtvis, men jag har själv hängt på uppdateringarna hela tiden (har "stora" Cubase) och jag upplever att det blir bättre vartefter. Jag har aldrig haft de problem du beskriver dock. Sitter med Windows 7 (64 bit)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det handlar om någon plugin som inte funkar som den ska. Testa att döpa om vstplugin-mappen till något annat och se om det startar ordentligt då.

Det finns på två ställen, både i c:\program\steinberg\vstplugins\ och i c:\program\steinberg\cubasexx\vstplugins .

Ta den som ligger sirekt under steinberg-mappen först, eftersom det är där tredjepartspluggar brukar hamna som standard.

Hjälper det, så skapa en ny mapp som heter vstplugins och lägg över pluggarna i den en efter en tills du stöter på patrull igen med uppstarten, så har du hittat vilken plugg som bråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, med jag har en liten förhoppning om att det kanske har löst sig ändå. Jag tittade på hårddisken D där jag lägger alla mina Project (tom hårddisk för övrigt) Jag lät analysera den och fann till min förskräckelse att den var ca. 60% fragmenterad. Själva cubase ligger för övrigt under c. I alla fall så small programmet i gång på direkten efter defragmenteringen. Cubase har för övrigt betett sig underligt; spår som bara tystnar, spår som inte tystnar fast man klippt bort en bit osv. Jag har varit bra engagerad i musiken nu ett tag så man har väl inte tänkt på att det plockar på i hårddisken med alla Project. Kan det vara så enkelt fel tror du. Isf så kanske man borde skämmas lite som inte tänkte på en så enkel sak. Man får se hur programmet ter sig framledes. Tack i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...