Jump to content
Annons

Öppna Genelec 8040, död tweeter


forband

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken säger, har en genelec 8040 monitor där tweetern är helt tyst. Detta efter att monitorn har fått en smäll i sidan. Det andra elementet spelar fint utan problem.

Har någon här erfarnehet av att öppna eller laga en genelec monitor?

Uppskattar alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Knäskål (oregistrerad)

Läs på internet om högtalaren, hitta en sprängskiss kanske. Öppna, förstå hur den fungerar, hitta felet och laga.

Så kan du göra om du vill lära dig något, annars lämna in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på om du har garanti kvar eller inte! Har du ingen garanti kvar kan du lika gärna skruva upp den och fixa glappet själv.. Hoppas du kan hantera en lödpenna bara och äger en multimeter så du kan mäta!

EDIT: kan berätta att jag själv blev ut för ett trasigt högtalarelement i mina Ultrasone PRO2500 (under fabrikstidsgaranti tid) så fick jag ändå lov att byta element då jag intygade för fabriken att jag kunde löda.. Dom skickade mig (via Claes på detta forum) ett par nya element med uppmaningen om att byta båda..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej FreudianSlip!

Nej, hittade inget löst, allt är ordentligt kopplat och det är rätt grova kontakter. Jag gissar att tweetern har lagt av men kunde som sagt inte mäta (hade iofs köpt multimeter för 250:- men vill inte öppna själva paketetdå jag fick reda på att jag kunde få en multimeter gratis :-)) Men imorgon kommer jag att ha en annan tweeter att testa med. Så det blir spännande..

Redigerat av forband
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på internet om högtalaren, hitta en sprängskiss kanske. Öppna, förstå hur den fungerar, hitta felet och laga.

Så kan du göra om du vill lära dig något, annars lämna in den.

Jo, det är så jag brukar göra, tänkte bara ifall det fanns någontings som man kunde åverka och inte kunde återställa sedan när man ska sätta ihop den, typ om det behövdes något speciellt verktyg eller så. Men det gör det inte, finns en packning som man måste vara noga med och är pillig.

8020 monitor är dock knepig att sätta tillbaka bultarna på har jag upptäckt, materialet flyttar på sig lite nog så att det är inte bara att skruva tillbaka de.

En annan detalj är att fast det är 3/4" dome tweeter på alla modeller 8020/8030/8040 så är inte magnetkroppen bakom av samma storlek...

Redigerat av forband
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på om du har garanti kvar eller inte! Har du ingen garanti kvar kan du lika gärna skruva upp den och fixa glappet själv.. Hoppas du kan hantera en lödpenna bara och äger en multimeter så du kan mäta!

EDIT: kan berätta att jag själv blev ut för ett trasigt högtalarelement i mina Ultrasone PRO2500 (under fabrikstidsgaranti tid) så fick jag ändå lov att byta element då jag intygade för fabriken att jag kunde löda.. Dom skickade mig (via Claes på detta forum) ett par nya element med uppmaningen om att byta båda..

:-) Vem är Claes, kanske ska snacka med honom?

Genelec kör med klämmor så man behöver inte löda. Och ett rejält stycke höbal som dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...