Jump to content
Annons

XP-installation för maximal prestanda


equality

Recommended Posts

Hittade denna ganska trevliga och pedagogiska beskrivning på hur XP kan intalleras för att "njuta av maximal prestanda, hög säkerhet & stabil drift". Tipsen är inte skrivna för att optimera en musikdator men tycks vara användbara i dessa sammanhang. Kanske kan vara ett komplement till de vanliga "tweak xp"-råden.

Att ha operativ/program på en hårddisk och data på den andra är ju välgörande men här går han ett steg till genom att bl a välja separata partioner för Windows system, program, tempfiler och swapfil. Denna uppbyggnad kan ju på ett lämpligt sätt överföras till musikdatorsammanhang. Vore intressant att höra era åsikter.

Länken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt "kladdigt" dokument, orkar inte läsa...

Vi har ält det här med diskar o partitioner o tweaka hit o dit i mängder med trådar redan. Jag står fast vid att det gör mer skada utrymmesmässigt att småpartionera en disk, än det gör nytta. Ska man dela upp t.ex program och audio på olika enheter ska det vara olika fysiska diskar, inte partitioner.

Förresten, ang dokumentet. Om du känner honom, be honom överväga en mer lättläst layout (t.ex en sans serif font, inte massa olika färger, etc). Det är synd om bra innehåll gör förkastat pga dålig layout.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag känner honom inte alls. Håller med om lauyouten... "oj vad kul grejor det finns i word" ungefär. Det hindrar ju inte att man kan ha nytta av innehållet. Med de stora hårddiskar som finns idag tycker jag inte riktigt att utrymmesskäl skall hindra ytterligare partitionering om det nu har de fördelar han beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Såg ut som ett "datorteket" arbete, jag var lärare där en gång och ungefär så här såg en hel del uppgifter ut efter att elever lärt sig word

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.musicxp.net är ett annat tips!

Om man känner att man behöver "tweaka" XP, så är musicxp ett ställe att börja på. Vill man gå ännu djupare, så kan man också titta in på http://www.blackviper.com .

Själv tycker jag att de flesta "tweak"-tips är mer eller mindre meningslösa - så normalt gör jag två saker och efter det så fungerar allt väldigt bra. Visst kan man krama ur någon procent mer med hjälp av alla "tweaks", men ibland sker det på bekostnad av funktionalitet på andra ställen...

Dessa två grund-tweaks är att ställa om till bakgrundstjänster och att justera för bästa prestanda under Visuella effekter. Båda dessa saker hittas om man högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Egenskaper", fliken "Avancerat" och "Prestanda"/"Inställningar". Första tweaken finns under fliken "Avancerat" där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...