Jump to content
Annons

Vet någon vart man kan köpa billiga mikrofon trafos ?


dagg

Recommended Posts

Hej.

Försöker hitta nått ställe som säljer hyfsat billiga mikrofon trafos

Ska använda till min hembygge av subbas mik som jag gjort av en gammal högtalare.

Elementet är på 4 ohm och transformatorn bör höja det till någonstans mellan 150-500 ohm.

Så 1:10 värde vore kanske optimalt.

Har redan hört med Lundahls men där skulle dom ha ca 800 nånting för en.

Tänkte om någon har något tips på vart jag kan få tag på en trafo lite billigare.

//

Dagg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller köp en sådan här http://www.thomann.d...audix_t50_k.htm

EDIT: fast och andra sidan utgår den från att låg impedans är ca 600 Ohm.. Kanske inte funkar? Någon anna vet säkert..

Spec: http://www.audixusa.com/docs_12/specs_pdf/T-50K_SpecSheet.pdf

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

En Shure SM57/58 trafo kommer att funka bra, då det är en "step-up" från 12 ohm till 200 ohm, och har ca: 12 dB gain, och har faktiskt bra bandbredd för sin storlek 10 Hz till 50 kHz när den arbetar med små signaler typ dynamisk mikrofon nivå som den är avsedd för.

Om du tar ut trafon ur ett gammalt mikrofonhölje, så måste du bygga in den i en låda av metall eller liknande, om du inte gör detta så kommer trafon att ta upp brum och surr-störningar som finns i vår omgivning.

Du kan också använda trafos avsedda för bandmikrofoner som tillverkas av Lundahl, Cinemag, Sowter med flera.

Dessa har mycket hög kvalitét i alla avseenden, men är något för låg-ohmiga på primären (ingångssidan) så dessa får lägre output än SM-57/58 trafon som jag nämde här ovan.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...