Jump to content
Annons

Dela pengar i coverband


UnderhallningenMick

Recommended Posts

Hej på er!

Hittade ingen tråd om detta när jag skummade runt, jag hänvisas gärna om det finns gammal tråd.

En diskussion som uppstår förr eller senare i alla band är: "hur fördelar vi pengarna från våra gig så det känns rättvist enligt arbetsbörda?"

Vi är i vårt fall fem pers i bandet som alla hjälps åt hyfsat lika med det praktiska kring gig, dvs lastning, riggning, soundcheck osv.

Ekonomidelen ligger dock på en annan bandmedlem sedan nyår, då jag bad om avlastning på just den biten. Och resten när det gäller att leda bandet, marknadsföra, rekrytera nya och vikarier, sköter jag.

Bokningsagenten får andel på gaget, men annars har vi delat lika rakt av efter att utlägg betalats.

Nu gäller diskussionen: hur göra för att få till en känsla där alla känner att det är rimligt ekonomiskt? Hur viktar man jobb som ligger utanför själva gigandet? Procentsatser? Vad blir det kvar för pengar och för motivation att lägga manken till för de andra? Går det ens att vikta? Är det ändå bäst att bara dela rakt av?

Hur gör NI?

Redigerat av UnderhallningenMick
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur gör NI?

Först "återbetalas" varje enskild medlem för sina respektive, direkta ekonomiska utlägg (om sådana finns). Därefter betalas eventuella stand-ins, körsångare, etc. Resterande fördelas jämt på antalet huvudmedlemmar.

Att en jobbar mer än andra betyder inte att de andra inte vill jobba för bandet.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

I de band jag varit med delade vi alltid lika rakt av (förutom i de fall det förekom privata utlägg i direkt anslutning till giget, som Valle skriver ovan) på det vi fick betalt. Jag har alltid varit bekväm med det, ty det är enligt min erfarenhet den absolut enda ekonomiska lösningen som inte leder till konflikter (det kan den absolut göra, men inte lika snabbt som när snacket om % kommer upp). För mig har alltid grejen att vara med i ett bra band varit större än den eventuella ersättningen. Vill dock poängtera att det inte är för att jag varken är en i alla avseenden generös och blåögd idealist eller en konflikträdd krake som räds pengadiskussionen, utan för att livet lärt mig att den lösningen fungerar längst. Absolut inte alltid, absolut inte för alla. Men för mig har det funkat bäst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en kille som äger bandet och bussen, vi fördelar 60% lön som delas till samtliga och 40% går till produktion, allt från diesel till bussen till inköp/reparation av utrustning. Jag får ingenting extra för att tex programmera/spela in backtracks, lira pianobar eller köra ljud åt artister när vi har sådana med oss. Ska man se det så så borde jag ha mer betalt än vad jag får, men tyvärr kan man inte gå på timpenning i det här yrket. Jag tror att ni får hitta en lösning anpassad efter er egna situation.

Jag tycker det är smidigast som vi har det, en äger allting och resten plockar ut lön per jobb.

På så vis slipper man mycket problem tex när man byter bandmedlemmar.

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en kille som äger bandet och bussen, vi fördelar 60% lön som delas till samtliga och 40% går till produktion, allt från diesel till bussen till inköp/reparation av utrustning. Jag får ingenting extra för att tex programmera/spela in backtracks, lira pianobar eller köra ljud åt artister när vi har sådana med oss. Ska man se det så så borde jag ha mer betalt än vad jag får, men tyvärr kan man inte gå på timpenning i det här yrket. Jag tror att ni får hitta en lösning anpassad efter er egna situation.

Jag tycker det är smidigast som vi har det, en äger allting och resten plockar ut lön per jobb.

På så vis slipper man mycket problem tex när man byter bandmedlemmar.

Tack Robin! Vem i bandet sköter era bokningar? Har ni ngn extern som hjälper och får den betalt och i så fall hur mkt? Eller rullar det på med inarbetade ställen såpass att det inte är ngn stor arbetsuppgift?

Redigerat av UnderhallningenMick
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gäller diskussionen: hur göra för att få till en känsla där alla känner att det är rimligt ekonomiskt? Hur viktar man jobb som ligger utanför själva gigandet? Procentsatser? Vad blir det kvar för pengar och för motivation att lägga manken till för de andra? Går det ens att vikta? Är det ändå bäst att bara dela rakt av?

man pratar med varandra och lyssnar på vad var å en tycker å tänker

Link to comment
Dela på andra sajter

Först "återbetalas" varje enskild medlem för sina respektive, direkta ekonomiska utlägg (om sådana finns). Därefter betalas eventuella stand-ins, körsångare, etc. Resterande fördelas jämt på antalet huvudmedlemmar.

Att en jobbar mer än andra betyder inte att de andra inte vill jobba för bandet.

+1!

man pratar med varandra och lyssnar på vad var å en tycker å tänker

+1!

För det mesta tycker jag det ska delas rakt av, men det händer att någon faktiskt gör så mycket mer än de andra (exempelvis får köra allt eller ensam få ta hand om liket) att han/hon faktiskt förtjänar mer. Omvänt har jag haft en del påfrestande diskussioner med dryga bandmedlemmar som tyck att deras position var så mycket viktigare än alla andras. Men primadonnor blir aldrig långlivade i mina project :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan sagt; dela lika efter eventuella utlägg/kostnader är ersatta. Man behöver inte ekonomin som bråkfaktor i ett band, som jag ser det iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Jag hoppar in i ett coverband när deras ordinarie har förhinder, både trummor och nu även gitarr. Bandledaren drar av lite för varje spelning till lokalhyra och ev utlägg, tex till kvällens chaufför , sedan splittar vi rakt av i lika delar. Funkar bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi drar av kostnad för bensin och ev släpkärra och delar på resten. Ofta blir det en summa kvar som inte kan delas jämnt på medlemmarna och då tillfaller uddahundringarna kraken som åkt på att köra.

Vi har inga bonuspoäng på att bära extra, skriva låtlista, boka spelningar eller äga utrustning men att vara kvällens chaufför, med allt vad det innebär, premieras.

Det har funkat i 21 år så jag törs påstå att det är en vettig modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...