Jump to content
Annons

Ljudkvalite på Spotify Premium? Och basåtergivnings-funderingar...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag brukar jämföra mina egna WAV-filer med låtar jag gillar ljudet på från Spotify Premium. Spelar både högt o lågt i studion, o drar på subbasen till moderna countryrocklåtar jag vet har mycket lågbasfläsk, o rattar mitt eget lågbasfläsk så det blir så likt som möjligt, jag är rädd för att det ska bli för mycket o låta fan i andra lyssningar.

Sen när jag lyssnar på min brända cd i nåt annat system kan jag ändå tycka att min mix har aningen mindre bas än andra låtar... Kan det bero på att Spotify Premium skär bort lite av basen och lurar mig? Eller kan det bli på den digitala resvägen hem till mig med halvdant bredband o wifi-routern här hemma?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Spotify låter mycket nära originalet, det saknas inte bas.

Om du har riktigt kass lina kan du göra en nedladdad lista med låtar som ligger på din dator.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

hur är det med akustikbehandlingen? Vad händer om du drar in en utav dina favoritlåtar i ditt DAW, drar på en "EQ-skanner" på både din mix och låtens, hur ser det ut då? Det KAN ju vara så att du boostar basen på fel ställe, antingen frekvensmessigt eller på fel instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur är det med akustikbehandlingen? Vad händer om du drar in en utav dina favoritlåtar i ditt DAW, drar på en "EQ-skanner" på både din mix och låtens, hur ser det ut då? Det KAN ju vara så att du boostar basen på fel ställe, antingen frekvensmessigt eller på fel instrument.

Jag har akustikbehandlat, o rummet o hela kåken är väldigt tacksamt byggd från början med plank o spån i golv tak o väggar, spännpapp i taket, plus akustikbehandling. O ingen betong. Men jag har ju aldrig mätt upp ljudet på nåt vis, jag har ju ingen dator där inne som jag kan koppla in några såna grejer i, jag bara lyssnar. Jag boostar nästan aldrig elbas o kagge, jag får tvärtom skära ganska rejält i speciellt elbasen, jag brukar skära lite halvbrant från 50 hz både på elbasen och master eq, kanske lite lägre, från 45 hz där. Jag håller på i det oändliga att justera basinstrumentens bas-eq, samma i master-eq

Prodipesubben jag har är ju ingen studiosubb, så den borde väl bytas ut mot nåt som kostar 30.000 kr men det är ju ingen rim o reson. Lite kanske jag lurar mig när kliver upp ur mix-stolens sweetspot o lyssnar en bit längre ifrån, då blir det mer bas än vid sweetspotlyssning. Kanske gör mitt gammaldags skrivbord att subbens ljud förstärks som i ett horn.

Så här ungefär ser det ut på mixplats. (den stolen är min favo mixarstol)

img-2676.jpg

Men går jag en bit bakåt hör jag ljudet från subben direkt. Antagligen förstärker skrivbordet ljudet mer eller mindre som ett horn. Medans de vanliga hornlösa monitorernas volym minskar fortare på längre avstånd.

img-2672.JPG

Nästa noggrann mix ska jag lyssna mindre på avstånd o lita mer på sweetspotsljudet o HD600 lurarna.

Men det jag saknar mest i min datorbefriade studio är just en frekvensanalysator...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lågbas för mig är just där du skär, runt 50hz. För mycket runt 100hz blir bumligt.

Lite synd att skära redan vid 50hz när lägsta E på en bas är 41 hz.

Ett exempel där det finns mycket lågenergi är Daft Punks Lose yourself to dance. Massvis med tryck just vid 50hz, ger ett go tyngd till låten. Har man mindre lådor utan subbas hör man inte det feta i Daft Punk låten. Du kanske har ställt på subben för mycket och backar av den anledningen. Prova att ställa in dina efter tex denna låt som har tryck i botten.

http://www.youtube.com/watch?v=TBXv37PFcAQ

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Lågbas för mig är just där du skär, runt 50hz. För mycket runt 100hz blir bumligt.

Lite synd att skära redan vid 50hz när lägsta E på en bas är 41 hz.

Ett exempel där det finns mycket lågenergi är Daft Punks Lose yourself to dance. Massvis med tryck just vid 50hz, ger ett go tyngd till låten. Har man mindre lådor utan subbas hör man inte det feta i Daft Punk låten. Du kanske har ställt på subben för mycket och backar av den anledningen. Prova att ställa in dina efter tex denna låt som har tryck i botten.

http://www.youtube.com/watch?v=TBXv37PFcAQ

Ska testa det där genom monitorerna. Cool disco med bra sound...

Runt 100 hz brukar jag aldrig boosta alls. I master eq brukar jag skära aningen vid 250 hz o ev boosta en db vid 75 hz. Portans eq som jag använder till de separata spåren skär inte alls brant. Men jag ska testa att skära vid 40 hz i stället för 50. O låta bli att lyssna längre ifrån.

Finalizerns lowcut har jag ställd på 32 hz, nästa valbara steg neråt är 25 hz, kanske jag borde gå det i stället?

Jag har en separat volym till subben så jag testar alltid att gasa den olika, från noll till för mycket. JBL L50 ger typ inget under 50 hz så subbens delning har jag ställt vid ca 50 hz. Jag tycker själv att det jag fått till på sistone ändå är ganska bra, det är bara nån anings aning av nåt som fattas i basen. Det är ju så extremt olika hur olika elbasar låter oxå. Min Falcon med nya orginal Fender P-bass mickar har en helt enorm fet bas jämfört med polaren som spelar i vårt raggarband, han har en bandlös Ibanezkopia av jazzbas med orginal Fender jazzmickar från typ 1962. I de mickarna finns ingen botten alls, värdelösa om ni frågar mig. För att få nån botten ur det lineljudet fick jag köra det genom EBS Microbass ll boxen, reampa två ggr genom rörstärkaren, genom eq o o boosta signalens lågbas på alla ställen. Blev ganska bra ändå:

http://soundcloud.com/swedenrocks/swedenrocks-sweet-little

Cadillac är den enda av fem raggarlåtsinspelningar jag mastrat genom Studerbandaren, men jag tycker den låter bäst. Lite vasst i cymbalerna kanske, men det beror inte på bandaren. Sånt ska jag få till bättre i framtiden med omni närmickade OH.

http://soundcloud.com/swedenrocks/swedenrocks-cadillac-wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...