Jump to content
Annons

jordningsproblem..... knivigt fall med herr Brum


Dacke

Recommended Posts

Hej hej,

jag sitter med denna konstellation:

Fender Squire

V-AMP2 gitarr processor

Behringer UB802 Eurorack mixer

Joli@ ljudkort

Via uteslutningsmetoden har jag kommit fram till att PC'n tar upp ett brum från väggkontakten, som den för vidare till mixern och vampen. Mixern och vampen låter fint tillsammans och för sig själva.

Jag har testat jordat och ojordat uttag, använt olika vägguttag i olika rum, skilt alla 4 enheter åt, kört dem i samma uttag - och samma brum. Jävla Brum. (Borde finnas en Brum smiley!)

Herr Brum dyker upp även om inte PC'n är på, det räcker att den är kopplad till vägguttaget så blir det stoj i lurarna om de sitter i mixern eller vampen som i sin tur är kopplade till ljudkortet.

(Skärmen är utesluten, och en nyinköpt Direct Box gjorde ingen glad i detta fall.)

Kan det vara fel på nät-aggregatet i PC'n? Testade med annan kabel, samma visa.

Alla reflektioner mottages med tacksamhet......!!!

/Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå, skärmen stör om jag inte stänger av den (en 21" CRT koloss 🙂 )

....men det är inte den......

Får samma problem med ett SBLive, så mitt splittnya Joli@ är nog intakt. Läste att en kille på forumet hade haft problem med oljud från sin Vamp2 vid inspelning, och jag trodde först att jag hade samma problem, men kör jag hörlurar från vampens lineout/phones så låter det bra.

Man borde bli elektriker, har alltid varit min svagaste sida på inspelningsfronten......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, skärmen stör om jag inte stänger av den (en 21" CRT koloss 🙂 )

....men det är inte den......

Får samma problem med ett SBLive, så mitt splittnya Joli@ är nog intakt. Läste att en kille på forumet hade haft problem med oljud från sin Vamp2 vid inspelning, och jag trodde först att jag hade samma problem, men kör jag hörlurar från vampens lineout/phones så låter det bra.

Man borde bli elektriker, har alltid varit min svagaste sida på inspelningsfronten......

Jag kommer ihåg en uppspelning jag hade förra året. Skulle spela gitarr på en skolavslutning. Hade lineat guran till v-ampen och genom en DI-box till mixerbordet. Funkade kalas under repningarna, inget brum eller någonting. När jag väl skulle ut och spela upp för en fullsatt aula så pluggade jag in gitarren som vanligt. På repningarna hade det ju funkat perfekt så döm av min förvåning när det brummade nåt så inåt helvete. Kunde inte få bort det heller, det var inte så farligt att man inte kunde spela med det men ändå vansinnigt irriterande.

Tror det hade någonting med ljusriggen att göra jag vet inte riktigt. Nästa spelning på skolan ska vi fan ha ett genrep också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Du skulle nog behöva en 1:1 galvanisk avskiljare, en tranformator på linjesignalsidan.. Felet beror antagligen på att ditt juli@ kort har sin skärmjord samma som plåten i datorn.. Alltså samma som i väggutaget.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78692 Hittar du en sådan för liten peng.. Tänk dock på att transformatorn påverkar ljudkvaliten en aning.. Men brummet förvinner säkerligen.

Det finns bättre och dyrare produkter för detta ändamål och eftersom jag är livetekniker så brukar jag ha med min egna samling av dämpsatser och linjetransformatorer då jag är ute på diverse gigg (ofta problem med jordfel och faser då).. du kan hitta dom i de flesta svenska musikerbutiker. på http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=10107 hittar du det jag använder 😛 Ett måste för en seriös ljudtekniker faktiskt.

En lite kul bonuseffekt med en sån här linjetransformator är att om man kör med mycket hög signal in till den så distar den på ett varmt och mjukt sätt.. påminner i mångt och mycket om den dist man får när man överstyr signalen in på en analog bandare. 😆

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er feedback!, i mitt fall hjälpte inte det galvaniska störningsfiltret i detta specifika fall, men mycket bra att veta och nu har jag ett 🙂 Hegobald rules!

För dig som sitter med ett liknande problem år 2007 eller nåt och läser detta, fatta mod! Mitt fall är löst genom att jag kopplat datorn till ett vägguttag tvärs över hela lägenheten via 3 förlängningar. Vete fan hur ledningarna går här.

Nu dryper det guld.....! yeehaa.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...