Jump to content
Annons

Lite enformig techno med födelsedagstema.


DrivKraft

Recommended Posts

Annons

Basen?

Det är Cableguys "Curve". Prisvärd så in i *bleep*. http://www.cableguys.de/curve.html

Den perfekta kompisen när du vill göra animerade basar. Eller andra animerade ljud med för den delen men jag använder den främst till låga basar som behöver rörelse.

Mycket smidigt att ha allt i en och samma mjukvara. Jag ritar själv in vågformerna. (STORT +)

Ritar en kurva för hur jag vill att amplituden ska moduleras. I det här fallet ville jag åt en slags sidechain.

En annan kurva för pitchen.

På med en bandsimulator. Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är väldigt mycket enklare än vad det verkar.

En synt producerar en eller flera vågformer. Oftast "sine, square, saw, triangle" eller mellanting.

Frekvensen, hur snabbt dessa vågformer upprepas bestämmer pitchen. Hur snabbt en vågform ska upprepas bestämmer man oftast med hjälp av en klaviatur som skickar styrsignaler till oscillatorn som producerar vågformen. Är du med? 🙂

I Curve kan man själv rita vågformerna men man kan även rita vågformer för LFO.er (Låg Frekvens Oscillator) som man kan modulera ljudet med.

Så, i Curve ritar du ut dina egna vågformer och med en modulationsmatrix kan du routa flera LFO.er till att styra olika parametrar, såsom pitch, amplitude med mera.

Väldigt fiffigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...