Jump to content
Annons

P4 HT Prescott 3.6 eller amd 64 4000+


Svedsko-b3

Recommended Posts

Hej jag har tillfälle som alla andra att få en dator via arbetet. och de hade band annat Amd 64 4000+ samt en P4 HT Prescott 3.6GHz att erbjuda.

Jag har hört att P4 HT Prescott blir lätt väldigt varm men vet inte om så är fallet och det finns ju bättre kylning att fixa. Men amd's 64 4000+ är ju en intressant uppkomling med bättre resultat i det mesta jämfört med P4 an. Men då har de ju aldrig kollat med musikprestationer ?

E det någon som vet vad man skall välja.

Det är förövrigt Fujitsu Siemens Scaleo X eller en Scaleo T dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta skriver dom om AMD64 på digidesign hemsida:

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

Själv har jag en väl fungerande AMD 64 dator, men ganska mycket hänger på vilka andra delar som sitter i datorn och vilka ljudkort och program du tänkt dig ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skriver dom om AMD64 på digidesign hemsida:

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

Själv har jag en väl fungerande AMD 64 dator, men ganska mycket hänger på vilka andra delar som sitter i datorn och vilka ljudkort och program du tänkt dig ha.

Herrejävlar! 😄

Låter ju helt sjukt bra! Officiell sponsor? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en väl fungerande AMD 64 dator, men ganska mycket hänger på vilka andra delar som sitter i datorn och vilka ljudkort och program du tänkt dig ha.

Jag har tänkt mig 2 GB ram (3200) sen har jag ju mitt gamla terratec EWS88MT med 8 in/ut.

Men siffrorna du gav mig var ju jäkligt fräna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det verkar som om det mest beror på användare om det funkar bra eller ej.

Men för att förvirra det lite för dig så verkar det som om alla dom här företagen som bygger "musikdatorer" enbart använder Pentium-processorer. Ingen aning om varför dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att förvirra det lite för dig så verkar det som om alla dom här företagen som bygger "musikdatorer" enbart använder Pentium-processorer. Ingen aning om varför dock.

Det beror nog bara på att intel är ett starkare varumärke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tackar för svaren det lutar nog åt AMD 64 för det känns som jag får lite mer för pengarna. Det roliga är att jag var inne o kolla lite tester och på en sida var amd helt lysande mens på en annan sida var det P4 som var lysande utom i spelprestationer. Det beror nog på vilka företag det är som gör testerna och en o annan kan ju vara lite sponsrade än fall de ska se officiella ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett varningens finger bara. Se till att värkligen ha kolla på vilka grejer du stoppar i datorn. Om du är lite osäker på komponent val kanske det kan vara värt att kolla in resten av tipsen på digis duc:

The new AMD processors have achieved over 100% better performance than Mac G4 and PIII systems and 50% better than Mac G5 and P4 systems. With rock solid stability, they easily push past the 32 track/160 effects limit. These are all top quality components proven to work with Digi001, MBox, 002, and 002R.

The Allenstein Machine

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU 54.00

Asus K8V SE Deluxe Motherboard-Retail 114.00

Athlon 64 3700+ 2.4Ghz , 1MB L2 329.00

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM CT6464Z40B x2 (1GB total) = 133.98

ATI Radeon 9600 256Mb DDR 8x Dual Video Card 86.00

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drives 58.00 x 2 = 116.00

Lite-On DVD/CDRW Dual Drive 59.00

Total = approx. $900.00 US

* I recommend installing WinXP Home or Pro with SP1 and not SP2 at this time. If you get SP2 you can either use a friend's XP1 and use your registration number, or you can perform a utility fix to make it compatible with PTLE. DEP fix for SP2 and read the Win XP SP2 Compatibility Thread

Enermax EG365P-VE (FMA) 350W PSU (optional but highly recommended for low noise)

Zalman Quiet Heatsink/Fan for Athlon 64 Processors required for OEM CPUs

Prices taken from www.newegg.com and www.pricewatch.com

* For Dual VGA Monitors, purchase one DVI to VGA adapter for this video card.

* This motherboard comes with 2 advanced VIA firewire connectors that work with 002 and 002r.

*For questions on optimizing and setting up this motherboard visit this site http://forums.amdmb.com/showthread.php?s=&postid=2167438

*Optimizing Windows XP: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

Edit: Jag tror föresten att den här snubben är helt oberoende då han värkar vara anställd av digi bara för att ta fram så bra PC datorer som möjligt för att få digis grejer funka bra.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag beslutade mig till slut för en Bärbar Fujitsu Siemens Amilo amd 64 3700+. för den hade inte de nya PCI-E grafikorten som finns i de stationära datorerna som hempc erbjudandet hade. Jag läste att den nya PCI-e formatet är inte riktigt klart för audiofantaster utan endast för film o övrig grafik. Beroende på hastighet o utformning i de nya grafikkorten tar de olika mycket minne och stjäl därför mycket bandbredd som fördärvar för multiaudio inspelning. Ej att rekomendera för musiker än sålänge men de kommer nog att åtgärda problemet iom att PCI-E kommer bli den nya standarden efter AGP8. Så därför blev det en bärbar med vanligt grafikkort + 1GB ram o extra extern HD.

Sen är jag även nyfiken på amd 64 hur den funkar med musik. Den har ju både PC-card USB2 samt Firewire så ett ljudkort kanske funkar utmärkt till den här hoppas det. Jag ska berätta senare man får ju den först i juni.

Om någon annan har beställt densamme så kunde de va kul om du hörde av dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...