Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena, Àr lite i tagen att köpa nya monitorer och har tittat pÄ dessa tvÄ. Det som lockar med HS 8 Àr att de dels Àr betydligt mycket billigare( dÀrav tillÄter ytterligare inköp av annat), gÄr ner till 38 hz vilket borde duga. TyvÀrr finns det inte sÄ mycket recensioner att tillgÄ sÄ tÀnkte kolla hÀr om nÄgon har nÄgon erfarenhet av dessa?

Adam A7X har jag hört mycket gott om, dock att de Àr lite klena i basen vilket kÀnns orovÀckande om man sysslar med relativt dansorienterad musik som jag gör, Dessutom kostar de betydligt mer Àn HS 8:orna vilket det sÄklart kan vara vÀrt, frÄgan Àr om det Àr det?

Även kikat lite pĂ„ KRK RP8 Rokit G2, sĂ„ ta Ă€ven med dessa i berĂ€kningen.

Idag sitter jag pÄ ett par ESI Near 05 och referenslyssnar i AKG K601, A-jays 3 och nÄgra gamla skrÀpiga Sannuihögtalare frÄn typ 74. LÄter lite olika var gÄng, tror att Near 05 förskönar kalaset rÀtt ordentligt. Rummet jag sitter i Àr vÀldigt litet men ganska vÀlbehandlat, lÀgger till en del bas men det har jag "lÀrt" mig. En sub kÀnns dock uteslutet Àven om jag vill kunna höra det dÀr nere sÄ att sÀga( dÀrav lurar ibland men sÄ jÀvla trÄkigt)

Tacksam för alla möjliga svar:)

Redigerat av YippieKaey
Annons
Postat

Det spelar ingen roll vilken musikstil du pysslar med, det Àr inte det som Àr det essentiella med monitorer. Det Àr att dom ska avslöja för dig vilka brister din produktion har. Ett par bra monitorer fungerar för alla stilar. Monitorer har olika styrkor och det Àr lite dÀrför som mÄnga kör flera varianter i en studio. Inte för att dom inte egentligen skulle klara sig med 1par men arbetet fram till fÀrdig lÄt gÄr troligtvis betydligt snabbare och man garderar sig för att en lÄt lÄter bra i flera anlÀggningar. Det Àr lite det som Àr grejen. Det ska lÄta bra överallt.

DÀremot finns det mer basrika monitorer som kanske Àr roligare att anvÀnda som allmÀn lyssning. Men dÄ Àr vi inne pÄ nÄgot annat Àn studio arbete. Du mÄste Àven lyssna pÄ de modeller som du Àr intresserad av för att bilda dig en uppfattning. Om du inte har möjlighet att lyssna sÄ köp ett par monitorer som har diskuterats mycket och fÄtt bra kritik. Exempelvis Equator D5/D8, Genelec 8030A/40A/50A, Focal CMS mm

GÀllande din frÄga hade jag valt ADAM A7X, fast jag hade nog hellre sparat nÄgra kronor till och köpt Adam A77X. Adam soundet Àr vÀldigt trevligt och funkar lika bra bÄde som monitor och njutning.

Postat

http://vend.se/ad.php?180354 🙂

Spikraka ner till 50hz, sÄ ska du dansa fÄr du skaffa sub eller jobba med hörlurar dÀr nere.

Kan verkligen instÀmma hÀr att de monitorerna Àr sÄ j-a bra! Liten lÄda men stort ljud. Favoriten nÀr jag provlyssnade pÄ 4 Sound.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Kan verkligen instÀmma hÀr att de monitorerna Àr sÄ j-a bra! Liten lÄda men stort ljud. Favoriten nÀr jag provlyssnade pÄ 4 Sound.

Ja faktum Ă€r att ja gĂ€rna behĂ„llt dem, och det skriver jag inte bara för att jag ska sĂ€lja dem. Har helt enkelt ingen plats i studion som det ser ut nu 🙁

/Jon

Redigerat av Yllet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.