Jump to content
Annons

Analog feeling, am I doing it right?


Terror

Recommended Posts

Försökte få en klassisk analog feeling imorse.

Spelade in trummorna live via min midi-keybord. Allt samtidigt, och jag markerade inte all midi och tryckte på "q"! Det är helt live. Trackade sedan in 3 gitarrer och bas, slängde på en jävla massa tape saturation och console emulation och lite rumsreverb.. hur tycker ni att det låter?

Vill att det ska låta lite skitigt och gammalt.

p.s, det är svårt att spela trummor realistiskt på en midi-keyboard. Det är framför allt svårt att få till känsla i anslagen.

https://soundcloud.com/rustynotes/analog-jam

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att programmera MIDI-trummor med keyboard eller digitaltrummor är det enda rätta enligt min mening.

Visst kan man säkert få samma humana feeling med att klicka sig fram och dra i velocity reglage. Men det tar för lång tid jämfört med andra alternativ.

Quantize med procent är dock inte fel att använda. Jag brukar spela trummor på klaviatur och kvantisera med runt 20% styrka. Lite beroende på vilken dagsform man är i.

Ibland kommer man undan med noll kvantisering.

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså alla trummisar kommer hålla med mig och alla andra kommer säga att jag har fel men vill du ha analoga trummor så lär du spela in ett akustiskt trumset!

Men det är att föredra att du gör på det här viset än att varje slag sitter 100%

går inte. har inget trumset eller rum för ett. därför var frågan om jag närmade mig en "analog feeling", via det digitala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan jag först måste fråga är, vill du få det att låta som ett akustiskt trumset eller vill du att det ska låta som en trummis spelar? Vad gäller ljudet på digitala trummor så brukar det nästan alltid finnas för mycket botten och för mycket diskant så skär lite så kommer du få ett mer akustiskt sound.

För att det ska låta som en riktig människa har spelat trummorna så måste du arbeta massor med hur hårt alla slagen ska vara. Mixa trummorna långt bak så hör man inte det "digitala" lika tydligt.

Men mitt bästa tips är att spela in akustiska trummor, själv brukar jag låna en replokal med trumset och slänga upp 8 mickar för att spela in rätt i ljudkortet för att sedan mixa det hemma och du försök gärna att tvinga trummisen att inte spela efter klick. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag brukar köra flera virvlar som har olika velocity på olika tangenter, mycket enklare än att försöka använda sitt keyboards velocity live.

På så behöver jag inte redigera så mycket velocitynivåer, och man får en omedelbar känsla av hur kompet kommer att bli.

Tycker trummorna låter som 80talstrummor, det är förvisso äldre än nutid...

Analog feeling?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...