Jump to content
Annons

Nad Sylvan - Yellow Sky


Nad

Recommended Posts

LÅTNAMN: Yellow Sky

ARTIST/GRUPP: Nad Sylvan

GENRE: Det vet jag inte

LÅTLÄNGD: 4.45

KOMPOSITÖR: Nad Sylvan

PRODUCENT: Nad Sylvan

EV. MEDVERKANDE: Rick Derringer och Jeanette Olsson

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: 128k mp3

STORLEK: 4.35

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: The låtlänk

Ja detta är ju den låten som jag har haft mest framgång med på SoundClick,

och tänkte att Ni kanske ville höra den nu när Ni vet att den finns. 😆

Få svenskar har hört den vad jag vet. Vore kul att höra vad Ni tycker.

Inspelad hemma och i USA. (Tecknad kör = Låter det inte lite gammal Walt Disney ibland??) 😛

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fy f..! Ibland tror jag du skojar med oss och sitter i ditt privatjet med satellituppkoppling till lap-topen som en annan megastjärna... I alla fall låter du som en sån. Svårt att sitta still till detta. Låten börjar ju som ett j-la brunstvrål dvs inte ett spår av Disney, he! Himla trycka i rösten och rytmen. Snyggt när refrängen går över i dur och blir lite mer melodiös (01:22) kunde ha fått fortsätta så några sekunder till. Det enda jag kan anmärka på i övrigt är att sologitarren kommer in lite konstigt abrubt vid 04:14.

Rick Derringer som lirat med "alla" storheter? Johnny Winter väl? Äre han?? 😏

Kul svarsalternativ. Men det känns klart futtigt att bara ge en femma!

Ditt inträde på forumet har höjt temperaturen rejält! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

😏😆😎 Oj! 😱😱😱

Tack skall DU ha! Rick (Ja han har spelat med Winter) spelar lite gitarr här och var, allt annat är jag själv.

Just det, tjejstämman är Jeanette Olsson (hon som var med och skrev

Sanne Salomonsens låt i melodifestivalen). Funderar faktiskt på att skaffa en laptop, ingen dum idé. Då kan man ju göra lite låtskisser var man än befinner sig.

Men just nu skall min gamla Volvo (245:a 1986 års modell!!) in på rep. Inge kul!!Lär väl kosta en del med nytt bromsok, sånt grejar jag inte att laga själv.

Kram.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra igen Nad! 😄

Välspelat och mkt välsjungit. Bra text oxå.

Det enda jag egentligen saknar är mer tryck i refrängen för du bygger upp låten så himla bra fram tills dess, sen bara tappar det lite. Refrängen är bra annars men den låter mer som en brygga eller nåt just nu. 🙂

Kanske skulle jobba mer med dynamiken eller nåt, vad vet jag. 😱

Bra jobbat du får en 4:a av mig. 😎

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Håkan och Djonas! Angående refrängen - det är så lustigt för jag tycker själv att den lyfter mera andra gången den kommer, för det är ett litet stopp precis innan där ett sjukt synthackord kommer in (låter lite som arpeggiostråkar). Det jag själv upplever som bro i låten är att refrängtexten (the cooling sun - the yellow sky) kommer in redan i versen, som en slags förvarning).

Jag gillar tanken att blanda klassisk hårdrock med pop som luktar lite R&B för att sedan dra in det hela in någon slags sagovärld. 😉😆 Kanske det krävs fler lyssningar med min musik för att se hela bilden klart? Jag vet att den inte alltid är särskilt omedelbar. Tack för fin feedback!

Ha det bra,

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det här var inte min musik.

men det är bra. väldigt bra och proffsigt och känns knappt som om att det hör hemma på ett demoforum!

häftig pitch-effekt på leadriffet. och cool röst förståss! och väldig intensitet i sololiparna i slutet.

inte riktig min musik, men jag känner att den lixom växer(låten alltså) när man lyssnat ett tag.

det blir högsta betyg

//och se till att skaffa ett webhotell med snabbare hastighet. jag tog mig tiden att vänta på nedladdningen för att de andra gav så mycket beröm...

Redigerat av Itzhak Skenström
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
inte riktig min musik
Men det kanske kan bli? 😉

Jag vet att SoundClicks server kan vara lite seg ibland, men Du ska veta att

det beror dö-mycket på varifrån Du surfar in. Ibland går det på ett par sekunder

att tanka hem en låt därifrån. Men visst, webhotel är nog nästa steg. Tack så mycket för kritiken. Uppskattar verkligen det.

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde först att du skulle ha en wimpy röst... 😉 baserat på något jag inte kan förklara. 😆

Detta påminner om musik jag brukade lyssna mycket på förr i tiden.. hmmm... well... kan inte sätta finger på någon genretillhörighet.. kanske är en salig blandning av allt det göttaste... i let it rest..

Låten då: detta är välspelat och bra sjunget o allt...men jag tycker att midrange måste upp en del, den känns nu väldigt anonymt jämfört med basen..

Låten känns inte så mycket nytänkande i sin helhet, men det behöver kanske inte alltid vara.

Bra hantverk all-in-all iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

detta är välspelat och bra sjunget o allt...men jag tycker att midrange måste upp en del, den känns nu väldigt anonymt jämfört med basen..

Du tycker mellanregistret är för luddigt? Intressant vinkling och skall självklart testa att labba lite.

Låten känns inte så mycket nytänkande i sin helhet, men det behöver kanske inte alltid vara

Nej sånt där är svårt att ge sig på. Man får en idé i huvudet som stannar kvar,

man gillar den som faan och då gör man en låt (om man kan vill säga). Om det är nytänkande eller inte tänker man nog inte på just då. Men jag vill gärna försöka mig på nydanande grejor i framtiden.

Stort tack för kritiken, den känns ärlig och det uppskattar jag varmt. 😆

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat en gång på denna och det ända jag kan säga just nu är att du är "cool"! Där vilar fina talanger bakom ditt skallben! Ska ge mig på den mer en annan dag o kanske ge dej lite mer kritik då oxå! men men .. sleeping-time!

Nighty Sir Nad! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack "Cullo"!

Javisst...sov du bara. Sov du när en annan jobbar dubbla pass! 😉

Vi får nog akta oss så detta inte blir ett för stort "Rosa moln" som Oldsberg sa,

men är det någon som är begåvad så är det du.

Sov gott,

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker mellanregistret är för luddigt? Intressant vinkling och skall självklart testa att labba lite.

Nej absolut inte luddigt, men mid'en känns låg i volym... ställa på rattarna så ljudbilden blir 'lite hårdare' alltså..

Basen (för mig) gör att låten blir lite väl mjuk och fet, ungefär som om allting har svårt att andas 🙂

...eller hur man säger 😄

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra produktion, Nad! Kan knappast bara vara inspelad i en hemmastudio. Fräckt arrad och proddad!

När jag lyssnar undrar jag dock vem det är som ska gilla/köpa det här. Musikaliskt hamnar den nästan i ett slags ingemansland. För lite funk för de funkiga, för lite progg för de proggiga ungefär...... När sedan låten börjar lida mot sitt slut så inser jag ju att den är väldigt bra! Då ändrar jag mig och börja tycka det jag alltid annars brukar tycka, en bra låt är en bra låt är en bra låt! Sen att Du sjunger gott och rivigt gör ju det hela ännu mer kul. Sen händer det några kul saker i arret som görs att intresset stegras ytterligare ett par snäpp. Sist men inte minst så tycker jag att outrosolot kändes kul. Hysteriskt spelat egentligen men fräckt! Är det Du eller Rick som lägger det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yellow sky? och senapen är blå...

Nejvars. Jag har lyssnat lite på dina grejjer här, men inte skrivit mycket. Försöker så göra det: Jag vet inte om jag tycker det är svinbra eller halvmjättigt, och det är en rätt kul känsla. Kan inte bestämma mig. Fick jag sätta två betyg så skulle det bli en femma och en tvåa.

Att du behärskar ditt hantverk, både instrumentellt/sångmässigt och att slabba ihop en produktion av hög klass är ju inte mycket att orda om. Där instämmer jag glatt med det "rosa fluffet" i inläggen ovan.

Sen får jag vibbar från 1990 när jag lyssnar på dig. Åren då hårdrockarna flirtade med funken och funken med rockbojsen. Dan Reed Network var nydanande och Red Hot C P fick lite otippat en bred publik.

Grejjen är väl att det som var nydanande för 15 år sen på sin höjd "bara är bra" i dag. Å andra sidan så är jag definitivt den förste att heja på varje individ som skiter i alla trender och bara gör den musik han/hon själv känner för; och du är nog en av dem.

Å andra sidan (en jävla massa kast här), så anar jag en liten experimentell tarm hos dig. Kanske skulle du lyfta ytterligare om du lyssnade in dig på lite av dagens ytterlighetsmusik. Frank Zappa skullle flirtat med dödsmetallen om han levt idag. Lätt:)

Du får en trea av mig. Två betyg i ett liksom.

/Bengan

***

Rick Derringer? Gjorde han "the escape plan", eller blandar min demens ihop nånting?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Man får en idé i huvudet som stannar kvar,

man gillar den som faan och då gör man en låt (om man kan vill säga)...

Precis! Musik måste komma från hjärtat annars känns den konstruerad.

Dagens klyscha kanske men ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här e då egentligen inte min typ av grej, men efter att ha lyssnat ett par gånger nu så måste jag medge att det är sviiin bra verkligen!! Produktionen i sig låter lite slappt o för mycket demo kanske.. men samtidigt ändå inte, du har fått till det på nåt vis ändå! hmm.. 😉

hehe.. Har nog o göra med att din mixning och alla nivåer känns rätt!

Refrängen .. ååhh .. när du kommer till det sista: The cooling sun, the yellow sky

The burning rain - inside I´ll find you

I will find you

I will find you back to back, inside out

of the sky

Skithärligt när du från fiss moll väljer att gå till dominant-ackord, sen giss, o sen sub-dominant, vilket då blir ciss. Mysig följd liksom!

Outstanding röst har du fan oxå 😄

Godnatt din gamle proggare!!!! 😲

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

O my gawd. Cullo du e för mycket. 😉 Skriver mera sen inatt. Skulle haft dig här nu för ett gitarrpålägg. Sitter med stratan i knäna och det bara krånglar allt. Tack!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lite mera detaljerade svar som jag lovade.

När jag lyssnar undrar jag dock vem det är som ska gilla/köpa det här. Musikaliskt hamnar den nästan i ett slags ingemansland. För lite funk för de funkiga, för lite progg för de proggiga ungefär..

Sant. Jag är befinner mig ingenmanslandet och har alltid varit där. Detta reflekteras i min musik inte minst.

Minns en gång att jag satt och läste om Prince, om hur tufft han hade haft det innan han slog igenom med Purple Rain.

Musiken var inte vit nog för de vita och inte heller svart nog för de svarta. Känner stor musikalist empati med den mannen, som om han var en storebror.

Ibland orkar jag inte med honom, men han är en av de största, och då menar jag inte Billboardlistan. Det tror jag säkert många håller med om.

Nej absolut inte luddigt, men mid'en känns låg i volym... ställa på rattarna så ljudbilden blir 'lite hårdare' alltså..

Aaaaj då!! Nej vet Du, jag oooorkar inte göra om mixen igen. Den spelades in i min gamla slöa PC (1999-2004) AMD400,

så det var mycket nermixningar och strul. Har iallafall märkt att en del tycker den låter helt klar och en del tycker den har demo känsla.

Satsar hellre på nytt material.

Jättebra produktion, Nad! Kan knappast bara vara inspelad i en hemmastudio. Fräckt arrad och proddad!

Där ser man. Verkligen tack! En helt annan uppfattning alltså. Men...jo det är just vad den är. Precis som alla andra låtar jag spelat in. I hemmets lugna vrå. 🙂

Frank Zappa skullle flirtat med dödsmetallen om han levt idag. Lätt:)

Ja, ifall han hade varit ung kanske. Annars så tror jag faktiskt inte det. Den mannen var en musikalisk särling och lyssnade inte mycket på

vad andra höll på med. Bland det sista han spelade in tyckte jag att han gått "over the edge" när han hade snöat in på någon flummig elektronmusik

med Synclavier. Då kände jag inte längre igen honom.

I en intervju sa han en gång när han var 40+ att ifall han sätter sig i en bil och föraren har radion på, så ber han honom att stänga av!

I en annan runt 1980 hävdade han att han inte längre hade en aning om vilken musik som gällde eller vad som låg på topplistorna.

Jag förstår honom, han behövde heller inte bry sig. Har många skivor med Mr Frank, det makabra geniet. "Overnite Sensation" är nog min favorit.

Han hade fyllt 65 i år (precis som min mor) om han hade fått leva.

Åren då hårdrockarna flirtade med funken och funken med rockbojsen

Jo jag minns. "Living Colors" tror jag de hette, ett band jag verkligen gillade. Funk är för mig helt tidlöst, men något som poppar

upp lite då o då och blir småhett igen. Storhetstiden har dock varit och jag undrar ifall den någonsin kommer igen. Man kan alltid hoppas

Rocken däremot - förblir grunden till så oändligt många musikaliska formler/uttryck och subgenrer. Jag försöker nog bara göra min egen blandning

utav rock/pop/soul/prog för att se vad som kommer ut i slutändan. Kanske det blir nydanande till slut? 🙂

Skithärligt när du från fiss moll väljer att gå till dominant-ackord, sen giss, o sen sub-dominant, vilket då blir ciss. Mysig följd liksom!

Culloden! Avslöjad!!! Du är musiklärare!!!! Har ingen aning om vad allt det där betyder, men det låter bra!!

Sist men inte minst så tycker jag att outrosolot kändes kul. Hysteriskt spelat egentligen men fräckt! Är det Du eller Rick som lägger det?

Det är Rick. Jag har editerat det och spelar outrotonerna.

Outstanding röst har du fan oxå

Man tackar. Det är nog den jag vill jobba mest med i framtiden. Skala av arret till fördel för rösten, om jag klarar det.

Precis! Musik måste komma från hjärtat annars känns den konstruerad.

Dagens klyscha kanske men ändå!

Jävligt bra klyscha isåfall! 😉

Föreställ dig att du sitter hemma i studion och säger såhär: "Nu skall jag göra ett supertrendigt och nyskapande album". Du har studerat vilka sound som gäller och vart du tror att det lutar (ren spekulkation alltså). Det finns ett litet problem.

Du skall också programmera, spela och sjunga allt själv, skriva allt själv, producera och mastra det helt själv.

Det tar lång tid. Flera år ibland (look at mr Peter Gabriel). När plattan äntligen är klar så är alla sound och hela stilen helt ute! 😳😳😳😄😄

Tack för alla svar och feedback! Jag blev som synes mycket glad åt responsen. Synd bara att så få har röstat, det hade varit jätteintressant att se flera siffror där. Vad står det,... 273 visningar och 9 röstningar. 😎

Nad

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var mig en jäkel på att skriva svar oxo!

Jag har bara en stor önskan när det gäller din låt (lyssnat flera ggr idag):

Förläng durpartiet i refrängen (första vid 01:22) med några takter eller sno någon från de föregående i moll. Det bryter av så himla gott just där och det borde accentueras ytterligare! Väldigt effektivt att ligga kvar på sångmelodin men med andra ackord. Se även mitt första inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var mig en jäkel på att skriva svar oxo!

Jag har bara en stor önskan när det gäller din låt (lyssnat flera ggr idag):

Förläng durpartiet i refrängen (första vid 01:22) med några takter eller sno någon från de föregående i moll. Det bryter av så himla gott just där och det borde accentueras ytterligare! Väldigt effektivt att ligga kvar på sångmelodin men med andra ackord. Se även mitt första inlägg.

😳 Tack. Du skall veta att jag gjorde just så också när jag höll på med låten, för jag kände nog lite så också. Men strukturen föll - det gick inte att leda in det dit jag ville. Jag ser durpartiet som en avrundning av refrängen som leder till fusionen av gitarr-riffet (den filtrerade gitarren) och "find you". Gitarr-riffet, som låten bygger på, var det första som dök upp i skallen. Durpartiet kom när jag var ute med hunden. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Culloden! Avslöjad!!! Du är musiklärare!!!! Har ingen aning om vad allt det där betyder, men det låter bra!!

NEEEEEEJ!!!!!!!! Jag e dialys-tekniker på gambro!! 🙂 Ingen bloody musik-lärare!! Men jag ska förklara för dej sen vad jag menar med dom där "konstiga" orden 😄 hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen på grund av titeln (och någon tidigare zappareferens) som man associerar med Zappa.(!?) Bättre med Yellow skye än Yellow Snow iallfall. 😄

Jo men visst, det låter bra. Du vet vad helt kart vad du sysslar med. Har nog inget att tillägga som inte sagts tidigare. Jag gillade denna bättre än Tideway. Känns som att det här är mner du.

Extra plus för snygga körer. Skulle vara kul att höra något lite råare av dig. (inte lika städat) Har du några raka rocklåtar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Förmodligen på grund av titeln (och någon tidigare zappareferens) som man associerar med Zappa.(!?) Bättre med Yellow skye än Yellow Snow iallfall. 

Jo men visst, det låter bra. Du vet vad helt kart vad du sysslar med. Har nog inget att tillägga som inte sagts tidigare. Jag gillade denna bättre än Tideway. Känns som att det här är mner du.

Extra plus för snygga körer. Skulle vara kul att höra något lite råare av dig. (inte lika städat) Har du några raka rocklåtar? 

Japp det är mer jag. Tidalwave var egentligen inte min egen låt alls.

Bara arrat/proddat och sjungit in den. Hade jag inte varit så fjollig hade nog

musiken varit rakare och råare - så sorry - det finns ingen sån låt!

Men Du skall höra mig göra "Simply the best" med Conny Bloom live. 😉

1000 tack för credit! Glad påsk!

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker denna låt passar under benämningen Bluesjazz-Funk 😕

Saknar bara det där riktiga lyftet, sång eller gura solot---> ... 😳

Jag väntar hela tiden på ett enormt cresendo... Mitt tycke...

Annars låter det jävvla bra... do dt do do dt... ba daba ..da

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Mr Rockfart! Kul att Du gillar. Gick till Din SC sida, men fann 0 musik.

What´s upp with that?? You DJ??? 😕

-----------------------------------------------------------------------------------------

Albert..jag tackar Dig också. Om Du sätter på Dig lurarna och drar på lite grann -

lyssnar på hela slutklämmen efter det filtrerade partiet, så hoppas jag innerligen att Du märker ett litet lyft när körerna dubblerar orgeln just där gitarrsolot sätter in och vansinnet bryter ut! 😳

Happy easter!

NAD

4e904730.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...