Jump to content
Annons

8 ohm från combon till?


merbid

Recommended Posts

Jag har en combo som jag funderar på att ge ett litet lyft med en fin 412a eller 212a. Enligt instruktionerna så behöver jag en låda på 8 ohm för att göra combon glad samt för att få ha kvar den inbyggda jensenhögtalaren som jag älskar.

problemet är bara att det verkar som att alla lådor är 4 eller 16 ohm.

16 menade fenders support att det var dåligt och 4 är bara om jag kopplar ur den jensenelementet. så jag måste ha en 8.

så jag har letat men den enda gången 8 ohm nämns är i stereosammanhang. typ att stärkaren är väljbar mellan 4 och 16 i mono samt 8 i stereo.

vad fan betyder det? 😆

någon som har tips, förklaringar eller tips på lådor svara gärna!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så här ligger det till: Två högtalare på vardera 100W och 8 ohm sitter i en låda. Parallellkopplar du högtalarna får du "en" högtalare på 100W och 4 ohm. Seriekopplar du dem får du "en" högtalare på 200W och 8 ohm.

Nu nämner du inte hur stor effekt din stärkare har, men eftersom det är en combo så gissar jag runt 50-60W, och elementet (för där är väl bara ett) som sitter i är då troligtvis på 100W 8 ohm. En 2x12a skulle då kunna funka om elementen är på 50W 8 ohm vardera och kopplade i serie (blir 100W 8 ohm).

Du nämner att du bara kan koppla in en låda på 4 ohm om du kopplar ur orginalhögtalaren, och det beror troligen på att utgångarna på stärkaren är parallella. Så 4 ohm är den understa gränsen för vad stärkaren klarar av (och 8 ohm den översta).

Ovanstående exempel med en 212-låda med 2st 50W 8 ohm i serie ska då fungera.

De tre högtalarna (jensenelementet och de i 212-lådan) blir då "en" högtalare på 100W 4 ohm.

Hoppas att det här klarade ut lite frågetecken.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är en 100w låda asså 4x25 eller 2x50 jag ska ha...

Men vilka märken säljer en sådan på 8 ohm?

Det där med stereo-input på 8 ohm, någon som har koll på det?

Det där med stereo hänvisar säkerligen till att båda utgångarna från stärkaren är parallella, och då delar du respektive impedans med antalet högtalare eller kabinett.

Här måste du ha koll...gå inte under 4 ohm!!!

Hittar du inget passande så kan du alltid köpa ett par lösa element enligt dina egna specifikationer och montera i passande låda. Här är ett exempel.

Två sådana kopplade i serie blir "en" högtalare på 120W 8 ohm. Jackar du in "den" i din andra speakerutgång så ligger din Jensenspeaker parallellt kopplad. Resultatet är "en" högtalare på 110W (om din Jensen är på 100W) och 4 ohm.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade lite över ditt beslut med att "hotta upp" din combo med en 2x12a alternativt en 4x12. Varför? Den kommer ju inte att låta högre (förstärkarens effekt är ju oförändrad) eller bättre. Varför inte komplettera med ETT likadant element till som du redan har (Jensen, fina grejer faktiskt). Tillverkaren av din combo har kanske 1x12-lådor för komplettering till combon, och då är förarbetet gjort med impedans, ljudbild, val av träslag etc etc. Då har du möjlighet att "stacka riggen" i studio och ställa ut lådorna vänster/höger på rep och gig. Resultatet kan bli bättre än du tror... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade lite över ditt beslut med att "hotta upp" din combo med en 2x12a alternativt en 4x12. Varför?

Det är ju just det bittra jag har inte hittat några fenderlådor med jensen element i... men som du skrev det får bli till att bygga själv, ser ju inte ut att vara en omöjlighet för mig...

Anledningen till att jag ville ha en 212a är lite mer bara för att kunna i inspelningssammanhang välja lite olika högtalsound. Jensenelementet är skitbra men har lite luddig botten om man har lite för mkt drive på det, det låter så mkt bättre vid kristigt reverbigt ljud tycker jag...

Vad kostar jEnsenelement då? hmm nu får det bli att leta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom just på att jag såg en liten sak i en musikaffär häromdagen.

En Fenderstärkare som hette Sattelite och som vad jag förstår är mer en högtalarlåda med effekter.

Det kanske skulle vara något, troligen så stoppar man in den i stärkaren och använder effekterna och elementet i den då...

Någon som har provat den, annars blir det väl till att jaga runt och leta efter den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om en sådan då?

Har ju inte hört just den här...men tanken med en "satellitförstärkare/högtalare" är inte ny....snarare lite bortglömd. Ideen är j-gt bra egentligen. Som jag nämnde tidigare så kan det öppna upp för "spännande" ljudbilder. I just det här fallet får du ju tillgång till en dröse effekter åxå, så jag hade nog kollat upp det här närmare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade lite över ditt beslut med att "hotta upp" din combo med en 2x12a alternativt en 4x12. Varför? Den kommer ju inte att låta högre (förstärkarens effekt är ju oförändrad) eller bättre. Varför inte komplettera med ETT likadant element till som du redan har (Jensen, fina grejer faktiskt). Tillverkaren av din combo har kanske 1x12-lådor för komplettering till combon, och då är förarbetet gjort med impedans, ljudbild, val av träslag etc etc. Då har du möjlighet att "stacka riggen" i studio och ställa ut lådorna vänster/höger på rep och gig. Resultatet kan bli bättre än du tror... 🙂

Jag skulle nog vilja påstå att man kan få en helt annan ljudbild genom att koppla in en combo i en större högtalar-låda. Min första riktiga förstärkare var en 30W Marshall Artist 4203 (hybrid-combo, både rör och transistorer), men en 12" i. Skillnaden på att köra den själv, eller tillsammans med en Marshall 4*12 är enorm. Ljudet blir mycket större, mer sammanhållet o s v. Plus att det funkade i repsammanhang. Det gjorde inte combon för sig själv (inte med ett sexmannaband i a f, tre funkade dock 🙂).

Är annars imponerad att folk klarar hålla isär alla dom här impedanserna och sånt. Har aldrig blivit riktig klok på det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...