Jump to content
Annons

Hur skapar man detta "TV-spelsmusik"-sound?


MellonCollie

Recommended Posts

Hej!

Ursäktar för nybörjarfrågan. Jag spelar egentligen gitarr och har inte så bra koll på hur man skapar musik i datorn, men har alltid gillat bakgrundsmusik från TV-spel och liknande (kanske främst klassiska Zelda-kompositioner). Rena melodier helt enkelt, och hur man får till ett ljudlandskap av det hela.

Så hur går man till väga för att skapa sådan musik? Komponerar man melodierna på keyboard och gör resten i något program eller används riktiga instrument också? Lite info om skapandeprocessen och vad man behöver (instrument/program) skulle uppskattas!

Exempel på sköna melodier jag vill kunna skapa/efterlikna:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ge dig in i tv spels musik världen rekommenderar jag dig att gå x antal år tillbaka i tiden. Tracker program och chip musik aka 8 bit. Saknar den tiden lite själv då jag och en polare åkte runt på en massa LAN och tävlade i chip samt multichannel compon =P

http://en.wikipedia.org/wiki/Chiptune lite nördig fakta

Milkytracker, Fasttracker är några kända program. Du använder ditt tangentbord som keyboard.

http://www.youtube.com/watch?v=-TYyDLElP4c

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MellonCollie.

Härligt med lite tv-spels sound 🙂

Jag har spelat mycket Final Fantasy/Zelda/Mario/Metroid...m,m och tycker att musiken är rysligt bra.

Troligtvis så har dom skapat dessa musiklåtar i ett DAW (digital audio workstation) t,ex

Som i dagens läge kan jämföras med Cubase, Fl studio, Pro tools, Reaper, Reason, m,m

Hela systemet bygger på detta:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äldre TV- och datorspelsmusik färgas mycket av de begränsningar som konsollen hade. Nu kan jag inte mycket om N64 (som du verkar vara intresserad av), men i och med att det är ett system med cartridge/kassetter så finns på konsollen ett ljudchip/synth som spelar upp musiken. Soundet sitter delvis i hur det chippet låter och fungerar och vill du få musiken att låta som N64 bör du ta reda på mer om hur chippet funkar.

För 8-bitars Nintendo och Commodore 64 finns det rätt många emuleringar, men jag vet inte hur det ser ut med nyare maskiner. Vill du göra NES-musik rekommenderar jag Peach , Triforce och Toad från Tweakbench. För C64 kan du testa Bleep. Alla dessa är gratis.

Chiptunes har inte bara med ljuden att göra, utan även med hur chippets begränsningar formar komponerandet. Som någon skrev, läs mer om chiptunes för att sätta dig in i hur det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...