MellonCollie Postat 3 maj 2013 Anmäl Dela Postat 3 maj 2013 Hej! Ursäktar för nybörjarfrågan. Jag spelar egentligen gitarr och har inte så bra koll på hur man skapar musik i datorn, men har alltid gillat bakgrundsmusik från TV-spel och liknande (kanske främst klassiska Zelda-kompositioner). Rena melodier helt enkelt, och hur man får till ett ljudlandskap av det hela. Så hur går man till väga för att skapa sådan musik? Komponerar man melodierna på keyboard och gör resten i något program eller används riktiga instrument också? Lite info om skapandeprocessen och vad man behöver (instrument/program) skulle uppskattas! Exempel på sköna melodier jag vill kunna skapa/efterlikna: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 3 maj 2013 Anmäl Dela Postat 3 maj 2013 Om du vill ge dig in i tv spels musik världen rekommenderar jag dig att gå x antal år tillbaka i tiden. Tracker program och chip musik aka 8 bit. Saknar den tiden lite själv då jag och en polare åkte runt på en massa LAN och tävlade i chip samt multichannel compon =P http://en.wikipedia.org/wiki/Chiptune lite nördig fakta Milkytracker, Fasttracker är några kända program. Du använder ditt tangentbord som keyboard. http://www.youtube.com/watch?v=-TYyDLElP4c Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 3 maj 2013 Anmäl Dela Postat 3 maj 2013 När det gäller melodier och annat är det helt enkelt talang och musikalitet som avgör hur bra det blir, men tekniken och sättet att producera kan alla lära sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 3 maj 2013 Anmäl Dela Postat 3 maj 2013 Hej MellonCollie. Härligt med lite tv-spels sound 🙂 Jag har spelat mycket Final Fantasy/Zelda/Mario/Metroid...m,m och tycker att musiken är rysligt bra. Troligtvis så har dom skapat dessa musiklåtar i ett DAW (digital audio workstation) t,ex Som i dagens läge kan jämföras med Cubase, Fl studio, Pro tools, Reaper, Reason, m,m Hela systemet bygger på detta: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kvastskaft Postat 4 maj 2013 Anmäl Dela Postat 4 maj 2013 Äldre TV- och datorspelsmusik färgas mycket av de begränsningar som konsollen hade. Nu kan jag inte mycket om N64 (som du verkar vara intresserad av), men i och med att det är ett system med cartridge/kassetter så finns på konsollen ett ljudchip/synth som spelar upp musiken. Soundet sitter delvis i hur det chippet låter och fungerar och vill du få musiken att låta som N64 bör du ta reda på mer om hur chippet funkar. För 8-bitars Nintendo och Commodore 64 finns det rätt många emuleringar, men jag vet inte hur det ser ut med nyare maskiner. Vill du göra NES-musik rekommenderar jag Peach , Triforce och Toad från Tweakbench. För C64 kan du testa Bleep. Alla dessa är gratis. Chiptunes har inte bara med ljuden att göra, utan även med hur chippets begränsningar formar komponerandet. Som någon skrev, läs mer om chiptunes för att sätta dig in i hur det fungerar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kakelugn Postat 4 maj 2013 Anmäl Dela Postat 4 maj 2013 själv gjorde jag denna låt på 5 timmar med ENDAST "refx quadra sid" 32 kanaler. lade inte ner någon tid på en ordentlig mixning. Ni känner säkert i gen låten. http://www.ljudredigering.se/musik/born_this_way.mp3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.