Jump to content
Annons

Cubase LE4 utan externt ljudkort?


eddie2013

Recommended Posts

Som det låter alltså: kan man använda cubase le4 utan externt ljudkort?

Skaffade phase x24 för x antal år sen, installerade och sen blev det blev liggande i en låda.

(cubase le4 följde med phase x24)

Nu när jag försökte installera om det så vill det inte funka, när man ska koppla in själva phase kontakten

så förstår den inte när jag gjort det.

Kan jag istället använda cubase le4 med nån usb mic?

Ska spela in sång och gitarr (samtidigt om jag så måste). Inget avancerat.

Någon som vet?

Har letat över hela förgrymmade internet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som det låter alltså: kan man använda cubase le4 utan externt ljudkort?

Skaffade phase x24 för x antal år sen, installerade och sen blev det blev liggande i en låda.

(cubase le4 följde med phase x24)

Nu när jag försökte installera om det så vill det inte funka, när man ska koppla in själva phase kontakten

så förstår den inte när jag gjort det.

Kan jag istället använda cubase le4 med nån usb mic?

Ska spela in sång och gitarr (samtidigt om jag så måste). Inget avancerat.

Någon som vet?

Har letat över hela förgrymmade internet!

Vad säger Cubase om problemet ? Får du ingen kontakt så att säga ?

Dum fråga nummer #3 följer du vad som står på skärmen? ibland skiter det sig när man kopplar

in sladden för tidigt alternativt för sent ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar få vara noggran med att INTE ha sladden i vid installation i början eller uppstart av datorn... vänta tills programmer säger att du skall sätta i sladden... sedan brukar man få starta om datorn och när enheten säger att det saknas rutiner att driva den får man frågan om man vill söka efter dessa på internet.... KLICKA.. JA, endast denna gång. Sen skall nedladdning vara på gång. Sen skall det funka... annars kan det vara dålig sladd eller fel på din Phase x24 =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ingen sladd i alls när jag började ominstallera phase (jag tänkte inte på det, annars en sån sak jag lätt skulle kunnat göra), när den sa åt mig att peta in sladden så gjorde jag det.

Man skulle då klicka på "ok", jag klickade på "ok" och...den låtsades inte höra mig.

Fortsatte visa "sätt in sladden och klicka ok" ruta.

(pfft!)

Jag gjorde om detta några gånger och gav sedan upp.

(hade inget cubase igång när jag satt och svor mig blå över detta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ingen sladd i alls när jag började ominstallera phase (jag tänkte inte på det, annars en sån sak jag lätt skulle kunnat göra), när den sa åt mig att peta in sladden så gjorde jag det.

Man skulle då klicka på "ok", jag klickade på "ok" och...den låtsades inte höra mig.

Fortsatte visa "sätt in sladden och klicka ok" ruta.

(pfft!)

Jag gjorde om detta några gånger och gav sedan upp.

(hade inget cubase igång när jag satt och svor mig blå över detta)

Prova att byta fire-wire sladd. Kolla bara så att du får rätt antal "piggar" i uttaget, antar att det

en 4 piggars. Funkar det inte med ny ,så e det kortet de e fel på tyvärr min vän.

Alternativ till ljudkortet kan vara ASIO4ALL. kika på nätet efter det =)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns i de flesta tv/video butiker. Kolla databutiker... kanske t.o.m musikaffärer!

Bara Cubase blir svårt eftersom man saknar ett bra ljudkort till detta. Blir väldigt hög latency och kommer knappt kunna spela upp eller in ditt tänkta material. Men om det bara handlar om sladden så kostar den knappt 100:- om ja inte minns fel. Ta med sladden så det inte blir fel. Viktigt med rätt antal "piggar"/"tänder" annars blir det tokigt!

Hör av dig hur eller hur det går eller om du vil ha mer hjälp eller kanske i behov av mjukvarupluggar =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...