Jump to content
Annons

Hjälp vid 60-70 tals mixning!


Kalebonja

Recommended Posts

Hej systrar och bröder!

Jag har skrivit en låt med 60/70-tals inspirerat tema och tänkte då självklart att försöka mixa den i samma anda (vore ju dumt att köra på 80 tals stuk lixx)

Men då slog det mig, hur fasiken kan man få till ett snarlikt ljud i dagsläget? Det är främst trummproduktionen som jag är ute efter, men annan hjälp om produktionen hade ju varit väldigt snällt!

http://www.youtube.com/watch?v=nlNantlznCA - Typ som denna produktionen.

MVH

// Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul med King Crimson!

Vad gäller trumsoundet: Punkt ett är att hitta ett trumset så låter så likt som möjligt det i exemplet. Det kanske inte är det lättaste, men får anses som det viktigaste i kejdan till att få ett liknande sound.

Det hörs tydligt att kagge och pukor är närmikade. Förmodligen är virveln det med. Överhäng låter nästan som att det är i mono för mig. Allt är mycket kontrollerat spelat, och i mixen är trummorna inte överdrivet behandlade. Pukorna är rejält panorerade.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det där med att hitta ett trummset som låter väldigt likt är ju en fördel. Men jag tänker ofta på när jag hör ''Thea Beatles - Abbey Road'' att virvel trumman har ett väldigt trevligt, dovt men ändå distiknt sound. Precis som King Crimson i denna låten/plattan.

Men hur bör man kunna mixa en virvel för att få denna ''dovheten'' man samtidigt att fortfarande ha punchen? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...