Jump to content
Annons

7200 rpm hd vs 5400 rpm med 16 gb ssd?


Kaanha

Recommended Posts

Hej!

Som det står i ruriken undrar jag vad som är att föredra vad gäller hårddisk?

Det är en laptop det handlar om. I den ena sitter det en mekanisk hd på 750 gb med 7200 rpm och i den andra en mekanisk på 1 tb med 5400 rpm samt en ssd på 16 gb.

Vilket är bäst rent allmänt för musikproduktion?

Redigerat av Kaanha
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

16gb ssd är ju "ingenting" i praktiken. Tanken är dock att den ska användas som systemdisk, och allt annat installeras på 5400:an. Skillnaden i praktiken blir som så: Med ssd kommer du få ett snabbare och responssivt operativsystem, vilket är trevligt, och en lite långsammare largringsdisk. Dock så är skillnaden marginell mellan 7200 rpm och 5400 rpm i praktiken, sålänge du inte jobbar med väldigt många spår och stora samplingsbibliotek. Föredelen medd ssd/5400 varianten är också att du förmodligen får en lite tystare och svalare dator överlag, vilket alltid är önskvärt med en musikdator.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

16gb ssd är ju "ingenting" i praktiken. Tanken är dock att den ska användas som systemdisk, och allt annat installeras på 5400:an. Skillnaden i praktiken blir som så: Med ssd kommer du få ett snabbare och responssivt operativsystem, vilket är trevligt, och en lite långsammare largringsdisk. Dock så är skillnaden marginell mellan 7200 rpm och 5400 rpm i praktiken, sålänge du inte jobbar med väldigt många spår och stora samplingsbibliotek. Föredelen medd ssd/5400 varianten är också att du förmodligen får en lite tystare och svalare dator överlag, vilket alltid är önskvärt med en musikdator.

mvh Jon

Tack så mycket för svaret! Tror du/ni att man kan byta ssd disken på 16 gd mot en större sen?

Redigerat av Kaanha
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är den absolut största fördelen med ssd i en laptop är att batteritiden blir betydligt bättre. Våra standardburkar (HP elitebook 2570p) har ungefär fem timmar standby i bästa fall med nytt batteri och en vanlig mekanisk 5400 disk, och c:a 23-24 timmar med en 160Gb ssd. Det är suveränt att köra OS't på (som någon skrev här uppe) men gäller det lagring och speciellt många små filer så är en mekanisk disk betydligt snabbare. Så i en "musikdator" är ssd bra om du ska spela in i t.ex repan eller något ställe där du inte har tillgång till 220 power supply.

I annat fall så skulle jag rekommendera en mekanisk disk alla dagar i veckan. Gärna en snabb men du klarar dig på en långsammare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det måste väl vara 160Gb? Det är ju en "standard" nu.

Jo det är faktiskt 16gb. Tänkte om det var felskrivet på prisjakt. Men det står 16gb på andra sidor också. Men bara man kan byta ut den så.

Redigerat av Kaanha
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] gäller det lagring och speciellt många små filer så är en mekanisk disk betydligt snabbare.

Förklara gärna det där. Är inte en SSD per definition snabbare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna det där. Är inte en SSD per definition snabbare?

Ja inte helt rätt skrivet av mig kanske. En ssd är snabbare över lag men det finns något som heter "sustained write speed" där en mekanisk disk är överlägsen. Sen är det andra fördelar (alltså, jag har själv ssd i alla mina laptops förutom musikburken och servrarna) är om den tappar ström så tappar du data. En mekanisk disk är mer "säker" om du har viktiga saker som inte blir uppbackade hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 GB SSD? Då är jag övertygad om att det inte är en vanlig SSD, utan Intel Smart Response Technology. 16 GB flashminne fungerar som cacheminne för hårddisken.

Av dina två exempel hade jag nog valt MSI-datorn. Inte bara för 7200rpm HDD. Lenovo ThinkPad har alltid så jobbiga tangentbord och störande pekpinne i mitten. MSI har bättre bildskärmsupplösning, grafikkort och BluRay.

Men det finns andra datorer för samma pengar, som Asus N56VZ-S4224H. Full HD med IPS-panel och ändå är den på bekvämare 15" istället för MSI:s 17"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1501111,1468937,1652425

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Gött! Tack så mycket för alla råd. Har gett mig en lite klarare bild. Har jag bestämt mig och det blir en Asus n56vz!

Ska snart köpa en laptop för studiobruk och har haft ögonen på en likadan Asus som du köpte, och undrar om du är nöjd med denna?

För och nackdelar?

Kommer själv använda FL Studio 10 med diverse synthar och samplingar, ej inspelning av instrument.

Är någon annan kunnig och kanske kan tipsa om en bra laptop så lyssnar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...