Jump to content
Annons

Jazzmatazz


MackeB

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons

Alltså...det är svårt att svara på...Jazzmatazzplattorna (de är väl tre stycken nu) upplever jag som rätt unika. Visst finns det plattor som liknar gurus grejer (till och med inom acid jazz) men jag har svårt att komma på något som a) når upp till samma nivå och b: har samma balans mellan stilar och influenser. Hehe...den enda jag kommer på som har liknande förhållningssätt är Hector Zazou men han använder sig av helt andra influenser så resultatet blir ju helt annan musik. Näe...vi får skicka frågan vidare 😏

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Danny Cort (oregistrerad)
Om det just är jazzig hip hop du menar så finns det en hel del, för att nämna några. Common sence, the roots och deangelo (lite mer soul dock).

Hehe.

Antar att Herr VXU menar Common. Common Sense bytte ju namn till Common för 5 år sen, när han blev konfronterad & var tvungen att inse han inte hade något "common sense".

Iallafall så är Common ett bra tips. Kolla särskilt plattan "like water for chocolate", som i min värld är åtminstone top 3 i rapsammanhang. Den plattan är dessutom proddad av D'Angelo & en av medlemmarna ur the roots, som Manne tipsar om.

D'Angelo är nog inget du ska kolla in om du är intresserad av Jazzmatazz. Eftersom D'Angelos originalmixar inte innehåller någon rap (då bortser jag från dom halvtama gästinhoppen på "voodoo").

Mitt hetaste tips är The Pharcyde, som har släppt 4 eminentna plattor (då räknar jag oneday-släppet "testing the waters" också).

Kolla Common's "Like water..."

& The Pharcyde's "welcome to the pharcyde"

Lycka till.

& there's more where that came from.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Pharcyde är genier, Digable Planets likaså samt även A Tribe Called Quest ! MC Solaar´s 1:a och senaste är underskattade!

Mest Jazzmatazziga utav ovan nämnda är väl "Digable Planets" 1:a och "MC Solaar"´s 1:a men alla är bra!

(Om man registrerar sig på http://www.allmusic.com så kan man därefter lyssna på alla ovan gruppers skivors alla

låtar i 30 sekunder med tillräcklig ljudkvalitet för att kunna bilda sig en uppfattning om man vill ha skivan eller inte!)

MVH-Peder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...