Jump to content
Annons

Bästa musikformatet?


quad

Recommended Posts

Jag ska rippa alla mina skivor, över 200 stycken, och jag vill gärna veta vad ni har för åsikt om vilket format jag ska rippa dom till. Det är inte kul att göra det mer än en gång, så jag vill göra det vettigaste direkt.

Storleken har ingen betydelse egentligen, bara kvaliteten.

Tanken är att föra över allt till en HDspelare senare.

Tack för din synpunkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...så jag vill göra det vettigaste direkt...

...storleken har ingen betydelse egentligen, bara kvaliteten...

Wave 44,1kHz 16bits stereo!!! Då har du en kopia i samma kvalisort som orginalet. 😱

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo det är sant. Att storleken inte har någon betydelse är väl kanske inte helt sant då... Wav, skulle ju vara det bästa, men det är för stort. Det jag syftade på var att det är ok att det blir typ 10 Mb för en vanlig låt på typ 4 min.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt kompis med iTunes, har rippat en del låtar helt knas för mig, hack i låtar mm.

Läste i nån tråd om CDEX för komprimering från wav->mp3. Men den rippar skivor också. kan vara värt ett försök?

CDEX

EDIT: Glömde givetvis länken.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte koll på de olika mp3-encodrarna som finns, men visst låter väl ändå ogg bättre än mp3 givet samma bitrate?

// David

svar ja, .ogg är bättre än .mp3 i samma bitrate.

///plus

Ok, då var nästa fråga om Ipod och andra spelare, t ex Iriver, kan spela ogg. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...