Jump to content

Jazz blues

Sign in to follow this  
  • entries
    11
  • comments
    2
  • views
    4,462

Genomgång och förklaring till progressionerna

Sign in to follow this  
pxm

91 views

Här följer en genomgång och litet förklaringar till progressionerna i föregående inlägg i denna blogg. Har ni följt med den från början förstår ni lätt tankegångarna bakom dessa 3 blues.

"Smoke"

C9 - B7 - C9 - C9

"Smoke" är skriven med "bluessevenths" spelade som 9 ackord.

B7 är en tritonussubstutition för F7 här.

 

F9 - F9 - #F7 - C9

#F7 är en tritonussubstutition för C/

 

Gm13 - #F7, Fm7 - #C7 ,bEmaj7 - Dm7b5, G7b9

Gm för att visa att det är en mollblues.

#C7 är en tritonussub. för G7 vilket får stå för C7 här.

bEmaj7 är paralelltonart, mediantisk, till Cm (vilket ju denna blues går i.)

Dm7b5 är ii och G7b9 V7 ackordet.

//

 

"Fallin´in Love"

bEmaj7 - B7 - C6 - C6

BEmaj7 står här tritonussub för Am7 vilket är Cdur paralelltonart.

B7 är tritonussub för F7.

C med färgningen 6 är vanlig inom jazz då man spelar i dur. Här för att visa att detta är

en durblues.

 

F6 - F6 - #F7 - C6

#F tritonussub för C7

 

G9 - #F7,Fmaj7 - #C7, Am7 - bAmaj7, bDmaj7

#F7 tritonussub för C7.

Fmaj7 - kvalitetsändrat "bluesseventh".

#C7 tritonussub för g7 som här står istället för C/.

Am7 är Cdurs paralelltonart, mediantiska.

bAmaj7 tritonussub för ii ackordet, kvalitetsändrat.

bDmaj7 tritonussub för G7, också det kvalitetsändrat.

//

 

"The Way of Life"

C6 - Dm7 - C7 - C7

C6 för att visa att bluesen går i dur.

Dm7 är paralell, mediantisk till F.

Följt av två vanliga "bluesseventh´s"

 

Fmaj7 - Fmaj7 - Am13 - C6

Inga konstigheter - Am är paralell, mediantisk, till Cmaj7

 

Cm7b5,bEm7b5 - Am7b5,bGm7b5 - Am13 - bA7 , D7b5

Cm7b5 för stå, kvalitetsändrat, för G.

Följande ackord är dim7 ackord flyttade en ters ifrån varandra vilket innebär att

du fortfarande är i samma tonart och att t. ex Cdim skalan fungerar över alla ackorden.

Denna serie får stå sub istället för den vanliga bluesprogressionens ackord.

Den lämpar sig också bra för "sequensing" då man upprepar en kort fras i andra tonarter.

Larry Carlton bl a använder sig av detta.

Am13 är paralell, mediantisk, till Cmaj7.

bA7 är ii (kvalitetsändrat ackord) ackordets tritonussub och D7b5 är sekundär

dominant (G7 är dominanten).

//

mvh

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.