Jump to content

Jazz blues

Sign in to follow this  
  • entries
    11
  • comments
    2
  • views
    4,413

The Backdoor Progression

Sign in to follow this  
pxm

209 views

John Coltrane´s "The Backdoor progression"

En substutition av iim7b5 för att få ii-V7-I att låta litet bluesigare.

För att få ii-V7-I (se ovanstående artikel) att låta lite bluesigare utvecklade John Coltrane en substutition för iim7b5 ackordet i progressionen.

Han lät orkestern spela som ett bVII7 istället. Alltså det med stor ters semantiska ackordet till ii7b5, om man så vill.

Progressionen blir då bVII7-V7-I och låter riktigt bluesig.

Den är känd (berömd !!!) under namnet "The backdoor progression" och är ett fint alternativ till den vanliga ii-V-I när du komponerar din jazzblues.

Ett enkelt sätt att lösa detta för solisten är att spela D# dur Bebop skalan över hela progressionen.

Bebop musiken använder ofta bluesskelett.

Ett annat Bebop alternativ..

Ett annat alternativ kan vara att helt enkelt flytta m7b5 ackordet en liten ters upp istället för att spela V7 ackordet. Då erhåller man ett sus sound med alterationen b9. En b9 är visserligen ovanligt i blues men vill du att det skall låta jazzigare spelar du enkelt F# dur Bebop skalan över ii och Vsub ackorden.

mvh

//pxm

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.