Jump to content
  • Så använder du nyheterna i Logic Pro X 10.5


    Hasse Nilsson

    För ett par dagar sedan släpptes den kanske största uppdateringen av Logic Pro X sedan det lanserades. Vi har tittat under huven och går igenom hur du arbetar med de viktigaste nyheterna. Och du kan dela med dig av dina tips under artikeln.

    Den 16 juli 2013 markerade en milstolpe i Apples utveckling av inspelningsprogrammet Logic. Då lanserades version Pro X (10.0) med ett helt nytt gränssnitt, tidssträckning (Flex Time), nytt instrument- och effektbibliotek, midi-pluggar och en hel del annat. Det skulle dröja till i maj 2020 innan vi fick uppleva en lika nydanande och omfattande omgörning av programmet. Vi går direkt in på de, i vårt tycke, viktigaste nyheterna. I slutet på artikeln finns en länk till allt vad som är nytt i Logic Pro X. Och det är inte lite.

    ingang.thumb.jpg.d207fd9cff6f2857dd27c3c31cb0b8aa.jpg

    Live Loops tar rygg på Ableton
    Apple tar upp konkurrensen med Ableton och har utvecklat ett helt nytt arbetsflöde i Logic avsett för att spela in, redigera och framföra musik med loopar och som kompletterar det klassiska arbetsflödet med tidslinje. Du som använt de senare versionerna av Garageband för iOS vet vad vi pratar om.

    1343919540_LiveLoops1.thumb.jpg.0751a00927e036f97a3d58f3e4876260.jpg
    I grunden innebär Live Loops i att du kan dra och släppa loopar in till vänster om den vanliga arrangeringsvyn. Sedan kan du spela upp looparna i vilken ordning du vill, dock endast en loop per spår. För att skapa hela arrangemang gäller det alltså att skapa grupper med loopar vertikalt. 

    258987839_LiveLoops2.jpg.339c017edcb4be233841b8cb392a236c.jpg
    Skapa ett nytt spår, midi eller audio, och spela in en slinga i Live Loops. Du kan redigera en markerad loop som vanligt med kvantisering och så vidare. Looparna kan flyttas runt, kopieras och klistras in som du har lust med. 

    776833829_LiveLoops3.jpg.598ac34908655efa94d66b1764bd2bc5.jpg
    När du spelat in en loop kan du enkelt dra den höger ut till det arrangemangsfönstret om du vill fortsätta på vanligt vis. Glöm inte att klicka bort loop-symbolen på den vertikala listen mellan Live Loops och arrangemangsvyn, annars blir det dubbelt upp med loopen. Här syns även det nya instrumentet Drum Synth, perfekt för att lägga in ett fill med syntpukor.

    2035235095_LiveLoops4.jpg.1e9ac95382e199847f953692f5bdbd44.jpg
    Ett välkommet tillskott bland nyheterna är Remix FX, som du hittar under Audio Effect/Specialized. Effekten ger dig tillgång till två interaktiva matris-plattor för att styra sådant som filter, repeat och andra effekter som passar bra till urban populärmusik. Du finner även knappar vinylliknande effekter för tape stop och scratch. Du kan spela in dina flinka effektsvep och redigera dem i efterhand.

    441622412_LiveLoops5.thumb.jpg.2e9deac86d26564ed89117cac934b739.jpg
    Remix FX lämpar sig bäst för att styras med fingrarna och om du har en iPad och uppdaterar till den senaste versionen av appen Logic Remote kan du göra just det. Och även fjärrstyra alla andra funktioner i Live Loops, givetvis.

    1056629045_LiveLoops6.jpg.0b9fa004edecfc76fd626379c7bb147f.jpg
    Eftersom Remix FX är en ljudeffekt i största allmänhet så går den utmärkt att använda på vilket spår som helst i Logic. Till exempel för att liva upp ett vanligt trumspår utanför Live Loops.

    Sampler.thumb.jpg.d4918a86ac4554d204c3436991cfadb5.jpg

    Sampler ersätter EXS24
    Den nya samplaren, som ersätter trotjänaren EXS24, har två viktiga förbättringar jämfört med tidigare. För det första kan du ha alla redigeringsfönster öppna i samma gränssnitt vilket snabbar upp arbetsmomenten avsevärt. För det andra har Apples tidssträckningsfunktion, Flex Time, adderats till anrättningen vilket innebär att du kan få ett mer naturligare ljud över hela klaviaturen, med utgångspunkten från en enda ljudfil, om du vill. Värt att veta är att du inte behöver göra något när du öppnar gamla projekt med dina EXS24-bibliotek. Sampler är helt bakåtkompatielt.

    1674061647_Quicksampler1.thumb.jpg.5eb8394b58889c7dcb4afd6cdee59fdd.jpg

    Quick Sampler
    Förutom Live Loops så är en ny mini-samplare ytterligare ett verktyg för fortare arbetsflöde i Logic. Du drar och släpper valfri ljudfil in i Quick Samplers fönster. Om du väljer ”Optimized”-rutan analyseras samplingen i ett par sekunder, varefter pluggen hittar tempo, tonhöjd och andra egenskaper i ljudfilen.

    315372663_Quicksampler2.jpg.b7c09e4cd90fd6791aa836ce1d82c83b.jpg
    Efter analysen har du nu ditt ljud i Quicksampler och kan välja mellan att använda filen som en traditionell samplare, med andra ord trigga ljudfilen med din midi-kontrollenhet, eller göra något mer avancerat. Om du vill spela in ett ljud lajv och direkt in i Quicksampler så väljer du ”Recorder” från den horisontella menyn högst upp i instrumentets fönster. 

    1789261295_Quicksampler3.jpg.7ba9350970447b001c6084080eef4303.jpg
    Här har vi valt ”Splice” från den horisontella menyn. Då har Quicksampler skivat upp ljudet i delar som du kan spela med från din midi-kontrollenhet. Om du går till den lilla kugghjulsymbolen längst till höger i instrumentets gränssnitt får du en meny med flera funktioner. Vi väljer att kopiera ljudskivornas position som en midi fil som sedan kan klippas in arrangemangsfönstret för vidare bearbetning.

    160217485_Quicksampler4.jpg.c3e07b49f47680b2772154bf9d6f992b.jpg
    Förfarandet påminner om hur exempelvis REX-filer fungerar i Reason och är extremt behändigt för dig som producerar olika typer av beats eftersom ljudskivorna gör det enklare att justera till tempo och kvantisera till ditt sväng. Det går även att använda REX-filer i Quicksampler om du först importerar in dem i Logic via import-menyn.

    434138542_StepSeqencer1.jpg.ab348763a9da7b3b2c6d4b955b4be677.jpg

    Step Seqencer
    En annan hett efterlängtad nyhet är stegsekvensiatorn, något Logic märkligt nog har saknat i alla dessa år. Step Seqencer sitter lite bökigt till i menyn View och inte under midi-effekter, som till exempel arpeggiatorn – vilket hade varit mer logiskt. Du behöver ha aktiverat ett spår i arrangeringsvyn för att kunna öppna den.

    144460924_StepSeqencer2.jpg.1d0c71a7c937126dc8869b033b3035e7.jpg
    Änt-li-gen finns det en klassisk sekvensiator för att programmera rytmer, basgångar eller melodier. Step Seqencer har steg från 12 upp till 64 och tydliga reglage för tonhöjd om du fäller ned vyn för ett enskilt steg med den lilla pilen längt till vänster kan du finjustera anslagskänslighet, gate-tid och så vidare. 

    2127242218_StepSeqencer3.jpg.533e0b4efb63c3ba4df221642eeff791.jpg
    Om du vill skapa mer avancerade sekvenser så kan du även klicka in styrdata i steg. Detta kan vara midi-automatisering av olika slag, men även direkt styrning av reglage i det mjukvaruinstrument som du för tillfället valt. I det här fallet kontrollerar vi stegvis glide-funktionen hos Retrosynth. 

    Sammanfattningsvis har vi efter ett par dygn bara skrapat på ytan av vad som går att åstadkomma med den nya versionen av Logic Pro X. Det enda negativa vi kan komma på i nuläget är att systemkraven är tuffare: du behöver ha macOS Mojave 10.14.6 eller senare.

    Uppdateringen till Logic Pro X 10.5 är gratis om du redan har det. Nypriset är 2 395 kronor. 
    Läs mer om nyheterna i Logic Pro X 10.5 på Apples supportsidor.

    Hur arbetar du med nyheterna i Logic Pro X 10.5? Har du några smarta tips? Dela med dig av dem i kommentarerna nedan.



    User Feedback

    Recommended Comments

    tidssträckningsfunktion? Sekvensiator? Nu ska vi inte bidra till ökad förvirring.....

    :-)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Jag propagerar för det schwänska spraakets richt og richtighet! :D Nåja, Markander på Macworld, som är en duktig hedersman, klämde till med nyordet "Slagsequencer" i nyheten om Logic 10.5...

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    8 minuter sedan sa Hasse Nilsson:

    Slagsequencer

    Svindlande nära stavningen som Apple själva använder. :)

    image.png.122469c98322f3e114094f6fa7129244.png

    - även om jag föredrar sequencer framför sequenser med "s".

    Måste för övrigt hålla med om att "sekvensiator" är en bra och korrekt översättning av det engelska ordet, och som kan användas för ett rikt och varierat språk, och som dessutom går att böja i både bestämd form och plural.

    Eller vad säger ni, sequencrarnas mästare?

    Och, utan avsikt att avleda, jag blev riktigt sugen på att läsa fler tips om hur ni läsare använder nyheterna! :)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Apple, i all ära och höjd, men håll med om att det doftar lite maskinöversättning om "slagsequencer"? Har aldrig sett det begreppet tidigare. Och jag tänker inte förstöra min förutfattade mening genom att gubbgoogla. :D

     

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Kan i sammanhanget tipsa om att Novations serie Launchpads är kompatibla* med Live Loops i nya Logic. Ha Logic öppet och koppla in Launchpad. Då kommer Logics "Control Surface Setup"-fönster att öppnas och det är bara att godkänna kontrollen. Sedan är det bara att åka. Eller, du måste vrida Launchpad 90 grader eftersom Live Loops har en annan layout än Ableton Live. Men funkar, det gör det.  💥

    *Launchpad Pro Mk III är tydligen inte kompatibel i nuläget, men Novation jobbar på en fix.

    Edited by Hasse Nilsson
    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Annons
  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      Att välja rätt studiomonitorer kan vara både roligt, skrämmande och smått förvirrande – det är som du säkert känner till en djungel där ute. Klart står i alla fall att god lyssning är A och O i varje seriös studio och en förutsättning för att dina produktioner ska låta så bra som möjligt.

      Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta. Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar, det är därför viktigt att hålla koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har.
      Aktiva eller passiva?
      Det enkla svaret är att du ska välja aktiva studiomonitorer av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har nämligen inbyggda Class D-förstärkare som inte kräver någon extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som exempelvis PMC, Amphion och ATC, samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes, vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene man är det aktiva som gäller.
      Storleken och två- eller trevägs?
      Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Mittfältare (Midfields) å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.
      Många studiomonitorer har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas därefter. Kort och gott handlar det om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras med ett så kallat crossover filter så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den mindre till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas men kräver också ett större och bättre akustiskbehandlat rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.


      PSI A17-M är en personlig favorit med sin extremt raka frekvensåtergivning.
      Subwoofer?
      Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt. Frågan är då om du verkligen behöver en subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter - med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten och luft som flyttas, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skramla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.
      Vilka ska du välja?
      Avslutningsvis vill jag tipsa om ett gäng riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula genom att rekommendera så många. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln i alla fall lite mer tillgänglig. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är bäst för just dig. Här får pris, behov och personlig smak avgöra. Tänk på nedanstående modeller är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret.
      Instegsmodeller
      JBL LSR305 – 1 300 kr Adam T7V – 2 000 kr KRK Rokit 8 G4 – 2 600 kr Focal Alpha 65 – 2 800 kr KRK V6 S4 – 2 800 kr Genelec 8010A – 2 800 kr Yamaha HS8 – 2 900 kr Avantone MixCube – 3 600 kr IK Mul­ti­media iLoud MTM – 3 700 kr Mellanskiktet
      Adam Audio A7X – 5 800 kr Neumann KH 120 A – 6 300 kr Mackie HR824 mk2 – 6 900 kr Focal Shape 65 – 7 000 kr Dynaudio Acoustics BM6A – 8 900 kr Toppklass
      Focal Twin 6 Be – 17 200 kr PSI Audio A17M/A21M – 17 700 kr / 29 200 kr HEDD Audio Type 20 – 19 000 kr Adam S3H – 29 900 kr ATC SCM25A Pro – 45 000 kr PMC twotwo 5,6 och 8 – 20-80 000 kr Barefoot MicroMain27 Gen2 – 50 000 kr Uppdaterad artikel från 2017-11-10

      Läs också: Missa inte Fredagstipset som är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar
    • By Studio
      Att hitta inredningslösningar för den mindre musikproduktionsstudion är inte helt enkelt. Vi har listat våra favoriter just nu.
      Sedan Ikea lade ned tillverkningen av klassikern Jerker har det varit marigt att hitta bra och relativt billig inredning som funkar finemang med mixerbord, dator, skärm och övrig hårdvara. Men det finns en hop alternativ på marknaden som kan vara värda att kolla in när du tänker styra upp din produktionsmiljö ett par snäpp.
       
      Zaor
      I Rumänien tillverkas studiomöbler i utföranden som omfattar både det moderna och gravt Apple-inspirerade till mer klassisk konsolldesign som andas 1950-tal och ännu äldre. Vi gillar modellen Yesk som på flera sätt får oss att tänka på japan, vilket i det här sammanhanget är en bra sak. Yesk kostar cirka 5 490 kr och mer info finns på Zaors webbplats.
       
      Omnirax

      Den här amerikanska tillverkaren producerar exklusiv kontorsinredning i Silicon Valley och därför kostar objekten därefter. De tål dock att ses på och kan fås i exempelvis pianolack. NT heter pjäsen på bilden och den är tänkt för en 88-tangenters klaviatur och närfältsmonitorer på egna flyglar (ha!) som är placerade på sidan av möbeln och kan justeras så att du får en optimal lyssningsvinkel. NT kostar från cirka 20 000 kr och uppåt. Läs mer hos Omnirax.
       
      Z-line Designs

      Likaledes hemmahörande i Kalifornien i USA har Z-line vunnit flera priser för sin stilrena och minimalistiska formgivning, bland annat årets kontorsmöbel i Amerika år 2015. Och, visst, det här handlar om inredning för it-företag, men det hindrar ju inte att vi ser hur möblerna kan användas till musikproduktion och komposition i hemmamiljö. Modellen på bilden heter Belaire Glass "L" Desk och har ett riktpris på 1 050 kr plus frakt. Mer på Z-line Designs sajt.
       
      On-Stage

      Jomenvisst, här närmar vi oss den gamla Ikea-stilen, men skillnaden att möbeln från On-Stage saknar vingar för högtalare och särskild hylla för stationär dator. Men det är nära nog, i vårt tycke. Modellen WS7500 finns i olika träslag och på bilden syns en variant där hyllorna och utdragsskivan för klaviatur eller tangentbord är i rosewood. Priset landar på cirka 1 060 kr. Frakt tillkommer. Mer info på On-Stages webbplats.
    • By Micke Linderoth
      Oavsett om du ska öva eller spela in gitarr, finns många bra och prisvärda hjälpmedel. Och det räcker många gånger med en smart telefon. Vi visar hur.
      I dag finns ett överflöd av utrustning prylar att välja mellan och för gitarrister på alla nivåer. Har du inte hunnit så långt på gitarrgreppbrädan och vill komma igång med både låtskrivande och bättra på gitarrspelet är det hyfsat enkelt att göra det med hjälp av mobil, surfplatta och/eller dator. Det bästa är att det inte behöver kosta skjortan att göra inspelningar med bra kvalitet eller vill öva upp fingerfärdigheten var som helst - så länge du har batteri kvar.

      IK Miltimedia Irig är en av de mer välkända gitarrtillbehören till Iphone och Ipad.
      I den här guiden fokuserar vi på några av grunderna för gitarrinspelning - både för akustisk gitarr och elgitarr - vad man ska tänka på plus några tips och trix. Vi ger förslag på prisvärd utrustning. Kom ihåg att det finns många produkter i segmentet som gör samma eller liknande jobb, så valmöjligheterna är stora. Tänk också på att även begagnat kan vara bra, även om produkten har några år på nacken. Line6 lanserade sin banbrytande Pod för över 15 år sedan och roots-rockgitarristen Pete Anderson använder den fortfarande vid inspelning och live.
      Så när du skaffat det du behöver för att sätta igång, som instrument, plektrum, mickar, puffskydd, stativ, ljudkort, inspelningsprogram med effektpluggar och andra prylar, är det dags att börja spela in.
      Hitta ditt sound
      Det finns lika många gitarrljud som det finns gitarrister. Gitarrljudet sitter i kombinationen av instrument, förstärkare och som man brukar säga “i fingrarna”. Nio gitarrister som spelar på samma gitarr och förstärkare med identiska inställningar kommer att låta ganska olika beroende på sitt sätt att spela. Att hitta rätt sound och sätt att spela och spela in för din musik är det viktigaste. En sanning som alltid gäller för inspelningar är följande: få till en schyst signalnivå utan missljud och/eller brum eller att du spelar in med för stark signal - digitaldist är inget som låter särskilt bra. Allt det gör det sista mixningsjobbet alltid mycket enklare när du kommit så långt.

      Apogee Jam är en riktigt bra adapter att jacka in i din smarta telefon eller padda för att spela in gitarr.
      Val av instrument
      Du har säkert en eller flera gitarrer redan, men kom ihåg att även om den dyra favoritgitarren är skönare att spela på så ger den inte automatiskt rätt sound för låten du jobbar med. Se till att gitarren är korrekt intonerad, justerad med vettig stränghöjd samt har hyfsat nya strängar - men ett helt nytt strängset kan ge “gnisslande missljud” framförallt när du spelar in med mikrofon på akustisk gitarr. Är ni flera som spelar in olika instrument så använd alltid samma stämapparat.
      Gitarrinspelning
      Lite förenklat kan man säga att finns det två sätt att spela in gitarr. I dag används de ofta i olika kombinationer. Att micka upp förstärkaren (eller den akustiska gitarren) med en eller fler mikrofoner är ett beprövat sätt att få till ett schyst gitarrljud - men också ett sätt som tar tid - både att lära sig och att utföra det. Vi börjar med akustisk gitarrinspelning.
      Inspelning akustisk gitarr och sång
      Har du gitarr och röst som huvudinstrument och skriver låtar är det enkelt att spela in båda samtidigt. För att komma ihåg en idé räcker det ju med en mick. Då finns allt från enkla digitala fickminnen till portabla inspelare, men ett schyst alternativ är ministudion Boss Micro BR-80 som har inbyggd stereomick och åtta spår för under två tusenlappar. Eventuella tillbehör tillkommer.

      Boss Micro BR-80 har många smidiga funktioner i litet format, och du måste inte ha en dator, telefon eller padda.
      Jobbar du med ett inspelningsprogram på dator eller surfplatta som till exempel GarageBand, kanske du vill spela in med ett enkelt ljudkort. Och kanske du vill spela in med två mickar. Att spela in sång och gitarr samtidigt ger ofta mer känsla och nerv. Att sångmicken också tar upp gitarren och tvärtom blir sällan ett problem om du gör några provinspelningar först. Sitter du ner är en bra utgångspunkt för mikrofonplacering att rikta sångmicken uppåt och gitarrmicken mot gitarrhalsens 12:e band.
      Spelar du bara in ditt gitarrspel placeras mikrofonerna i en x/y-position, men är det tänkt som en gitarr som ska limma ihop låten är det oftast enklare att spela in den i mono. Gitarrer med inbyggt micksystem kan alltid spelas in som ett komplement - men ger sällan ett schyst akustiskt gitarrljud.
      Med vanliga mickar som Shures dynamiska mikrofon SM57 och en kondensatormick som någon ur SE Electronics X-serie klarar du dig långt. Kom ihåg att mickplacering och rummet där du spelar in plus din låt och framförande är det absolut viktigaste.

      Shures dynamiska mick SM57 är så nära standard man kan komma.
      Inspelning av elgitarr
      Att micka upp en gitarrförstärkare är ofta överlägset för många sound men inte alltid helt praktiskt om du spelar in i hemmiljö. Men spelkänslan är bättre och förstärkaren har ingen fördröjning som ett enkelt ljudkort har. Så om du har du möjlighet kan en lite förstärkare på 5 - 15 watt ge ett riktigt stort och fett gitarrsound med en SM 57:a, som klarar stark volym. Micken placeras nära högtalarkonen/fronttyget. Detta ger ett grundljud som brukar funka bra för elgitarrljud. Riktar du micken mot högtalarkonens kanter så ger det ett varmare ljud, och inget är mer rätt än det andra.
      Andra vanliga mickar för att micka upp gitarrstärkare kommer från Sennheiser, AKG, Audix, Samson, Røde med flera. I proffsvärlden spelar man ofta in med fler mickar och med en DI-box som ger en helt ren signal på ett separat mono/stereospår som då kan skickas ut till en annan gitarrförstärkare med ett helt annat gitarrljud - vilket på osvenska kallas “re-amping”.
      Det finns massor av golvmultieffekter och ljudkort från flera tillverkare - tänk Fender, Vox, Roland, Blackstar, Line 6 med flera - som har högtalarsimulerade utgångar eller usb för för inspelning till ett musikprogram. Två förstärkare som förtjänar att nämnas lite extra med tanke på pris och sound är Yamahas THR-serie och Blackstars ID:Core-serie - det finns flera modeller i båda. På dem kan du ställa in ett schyst gitarrljud och via usb skicka två separata gitarrsignaler via usb till ditt musikprogram - en med ditt sound och den andra ren utan effekter.

      Gitarrförstärkaren Blackstar ID:Core 20.
      Komma igång med ljudkort
      Många ljudkort levereras med något enkelt musikprogram som vanligtvis är enkelt att installera. Sedan är det bara att ansluta ljudkortet till datorn surfplattan eller mobilen, och därefter gitarrsladden till ljudkortet för att sedan spela in.
      Ljudkort finns från några hundralappar och uppåt. Några enkla men vanliga är Apogees sortiment (endast för Mac), Roland/Boss, PreSonus, IK Multimedia, Alesis, M-Audio, men listan kan göras mycket längre. Ta råd av kompisar och i en schyst musikaffär - det viktiga är att du tänker på hur många ingångar du måste ha, stöd för drivrutiner, förförstärkare och din lyssning under tiden du jobbar med inspelningen.
      Gitarrpluggar numera vardagsmat
      I dag innehåller även de enklaste musikprogrammen en eller flera gitarrpluggar som ofta låter helt okej. Vill du mer av allt - läs förstärkare, högtalarlådor, mickar med mer - är namn som Guitar Rig, AmpliTube, Waves GTR, Peavey ReValver, Pro Tools Eleven (även i rackformat) och svenska Softube de mest kända. Mindre kända är Studio Devil och Overloud och det finns en uppsjö av gratispluggar av varierande kvalitet.
      Att spela in med gitarrpluggar är i dag vardagsmat och den stora skillnaden ligger hos den som spelar. Den som lyssnar kan nog oftast inte avgöra om inspelningen är gjord via en plugg eller stärkare, men jämfört med att plugga in i en förstärkare kan hela spelkänslan variera från kass till mycket nära. Det kan kännas som att spela med en fördröjning (eng. latency) som ger en otajt känsla där attacken du både hör och känner när du slår an strängen kommer lite sent. Här är din hårdvara, ljudkort och program samt inställningar avgörande för om det känns som om gitarrpluggen ger en liknande respons som med en riktig förstärkare.
      Övningsappar
      Appar kommer också i en aldrig sinande ström med allt från gitarrstämmare till inspelningsprogram. Vad du behöver är en pryl som leder gitarrsignalen in i din mobil eller surfplatta via ingången för hörlur eller batteriladdare. Några av dem vi testat tidigare är IK Multimedias iRig och Peaveys AmpKit Link, Sonoma Wire Works GuitarJack med okej resultat för slantarna, men vill du ha ett mer allsidigt portabelt ljudkort är Apogee JAM av i sammanhanget riktigt hög kvalisort.
      Vill du spela in och eller öva gitarr med hjälp av mobilen kan det vara lite bökigare om du har en liten skärm. Fördelen är att du kan öva och fånga dina låtidéer i flykten - så länge batterierna har ork kvar.
      Här är apparna vi gillar
      Gibson Learn and Master/android & iOs Apples GarageBand/iOs  Guitar Toolkit/Agile Partners/iOs Amazing Slow Downer/Roni Music/iOs  ...och en udda men kul
      Steel Guitar/Yonac/iOs Gitarrljud
      Att spela in gitarrljud är inte alltid enkelt. Att få till ett sound som låter som ens förebilder kan vara näst intill omöjligt så testa dig fram och framförallt skriv låtar.
      Kom ihåg att en bra låt är alltid en bra låt även om du inte fått till inspelningen eller gitarrljudet ännu.
      TIPS: Undvik brum och andra ljudstörningar
      Det är ingen kul utgift men att skaffa sladdar och kablage av hög kvalitet lönar sig alltid i längden.  Använd inte din niometers gitarrsladd för livegig när du ska spela in. Gillar du enkelspoliga mickar (eng. single coil) som på Tele och Strator så är de extra känsliga för brum. Prova att flytta dig bort från datorer och monitorer och vänd dig tills du hittar den bästa positionen. Koppla inte in alla prylar på samma eluttag. Om skribenten
      Micke Linderoth är frilansare och Studios gitarrskribent. Nyligen översatte han Yngwie Malmsteens självbiografi Relentless: The Memoir till svenska och under tiden lyssnade han på Twisted Blues Vol. 2 med Oz Noy och A Dotted Line med Nickel Creek.
    • By AshesLanePete
      Har precis skaffat Logic Pro X och inser att min gamla Macbook Pro från 2011 inte orkar jobba på när man kommer upp i 6-7 spår med diverse software-instrument. Jag tänker överge laptopen och istället satsa på en iMac 21,5”. Vad jag förstår så är 16gb ram mer eller mindre ett minimum. Däremot blir jag inte klok på om t.ex. en iMac med fyrkärnig processor på 3,6 GHz skulle funka bättre eller sämre än en med sex kärnor och 3,0 GHz. 
      Och spelar det nån jättestor roll om det är en splirrans ny dator eller en från låt säga 2014-15, om specsen är liknande? Är inte utfattig men känner att jag bör låta barnen få mat ett par ggr i veckan i alla fall...
      Pliiis hjälp mig, jag vill ju bara komma igång😬
    • By Jon Rinneby
      Oavsett om du ska bygga din första hemmastudio eller uppgradera din gamla, så är det få saker som är så viktiga som ljudkortet, hjärtat i varje studio.
      Externa ljudkort i alla prisklasser
      Det finns ljudkort i alla prisklasser, från tusenlappen till långt mycket mer än så. Det första som är viktigt att förstå är att skillnaden i ljudkvalité mellan dessa är marginell, oavsett vad gemene hen påstår. Ett ljudkort som kostar 40.000 kr låter alltså i stort sett precis likadant som ett som kostar 2.000 kr, även om det på pappret kan se annorlunda ut. Vad du istället betalar för är antalet in- och utgångar, kvalitén på preampsen, själva byggkvalitén och så vidare.
      Därmed inte sagt att du ska välja det billigaste bara för att du kan. Varje ljudkort har sin målgrupp och här gäller det att ta reda på vad som passar just dig. Rent krasst skulle man kunna säga att: Ju mindre studio, ju mindre ljudkort. Hemmastudion klarar sig ofta med bara två ingångar: En för instrument och en för mikrofon, medan den större studion måste ha betydligt fler än så.
      Med anledning av detta har Studio skrapat ihop en lista på inte mindre än tjugo ljudkort i olika prisklass, för dig som letar nytt år 2018. Och oavsett vilket du väljer, så kan du känna dig trygg i att du får ett utmärkt ljudkort för sitt pris!
      Focusrite Scarlett Solo 2nd Gen
      Perfekt instegsmodell för den lilla studion eller för dig som behöver vara portabel.
      Pris: 983 kronor hos Thomann
      Läs mer: us.focusrite.com
      Audient iD4
      Högklassig preamp i ett mycket smidigt format med två in- och utgångar.

      Pris: 1 282 kronor hos Thomann
      Läs mer: audient.com
      IK Multimedia iRig Pro Duo (ej tillgängligt längre)
      Ett litet kraftpaket som kan spela in två kanaler samtidigt i 24-bit/48kHz

      Pris: 2 199 hos Webhallen
      Länk: ikmultimedia.com
      Roland Rubix 44
      Fyra preamps med XLR till ett mycket förmånligt pris.

      Pris: 2 449 kronor hos Webhallen
      Läs mer: roland.com
      Focusrite scarlett 18i20 2nd Gen
      Storsäljaren i ny uppgraderad version med inte mindre åtta premaps med XLR och grym LED.

      Pris: 4 957 kronor
      Läs mer: us.focusrite.com
      Arturia AudioFuse
      Robust konstruktion, många anslutningar och hög ljudkvalité och specialdesignade preamps.

      Pris: 5 125 kr hos Thomann
      Läs mer: arturia.com
      Focusrite Clarett 4Pre USB
      Ett bra allroundkort med låg latency och fyra högkvalitativa preamps.

       
      Pris: 6 152 kronor hos Thomann
      Läs mer: focusrite.com
      Apogee Duet 2
      Ett av de smidigaste och snyggaste ljudkorten på marknaden. Fungerar numera även till pc och iOS.
      Pris: 6 546 kr hos Thomann
      Läs mer: apogeedigital.com
      SPL Crimson 3
      Fullmatat ljudkort med två högkvalitativa preamps, Phonitor Matrix och Talkback Microphone.

      Pris: 6 944 kronor hos Thomann.
      Läs mer: spl.audio
      Universal Audio Apollo Twin MKII Solo
      Instegsmodellen i Apollo-serien med vilken du kan spela in och mixa med UAD-pluggar.

      Pris: 6 944 kronor hos Thomann.
      Läs mer: uaudio.com
      PreSonus Quantum 2
      Fullmatat ljudkort med extremt låg latency och möjlighet till framtida utbyggnad.

      Pris: 7 937 kronor hos Thomann.
      Läs mer: presonus.com
      Apogee Element 46
      12 In och 14 ut Thunderbolt-ljudkort för Mac. Fyra analoga välljudande preamps.
      Pris: 8 693 kr hos Emusic
      Läs mer: www.apogeedigital.com
      Antelope Audio Discrete 4
      Smidigt ljudkort från högt ansedda Antelope med fyra extremt bra preamps.

      Pris: 8 930 kr hos Thomann
      Läs mer: en.antelopeaudio.com
      Prism Sound Lyra 1
      Litet ljudkort för finsmakaren där ljud- och byggkvalité står högst upp på agendan.

      Pris: 13 897 kronor hos Thomann
      Läs mer: prismsound.com
      Antelope Zen Studio+
      Inte mindre än 12 högkvalitativa preamps i kombination med inbyggda hårdvarueffekter.
      Pris: 22 441 kronor hos Thomann
      Läs mer: en.antelopeaudio.com
      RME Fireface UFX+
      Uppgraderad version av RMEs flaggskepp med MADI, USB 3.0, Thunderbolt och mycket mer där till.
      Pris: 26 723 kronor hos Thomann
      Läs mer: rme-audio.de/en
      Focusrite Red 8 Pre

      Åtta fjärrstyrda, transparenta och brusfria preamps, ultralåg latency, Thunderbolt och Dante-teknik.
      Pris: 35 753 kronor hos Thomann
      Läs mer: pro.focusrite.com
      SSL Nucleus 2
      Perfekt för dig som vill ha ljudkort, DAW-controller och analoga SSL-preamps i ett.

      Pris: 44 693 kronor hos Thomann
      Läs mer: solid-state-logic.com
      Apogee Symphony I/O Mk II TB 8+8mp
      Senaste tillskottet med ännu bättre AD/DA, utbyggnadsmöjligheter, touchscreen och preamps i världsklass.

      Pris: 54 627 kronor hos Thomann
      Läs mer: apogeedigital.com
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.