Tack för en bra artikel!
Som stort Genesis- och Peter Gabriel-fan måste man ju nämna när han och hans ljudtekniker var ute och samplade ljud på nån bilskrot till hans Fairlight, och använde i produktionen. Gabriel är ju en av de många innovativa musiker som har anammat detta med sampling.
https://www.youtube.com/watch?v=ON8lVgJxMQA
Själv skaffade jag en Akai MPC One för några år sedan, och har testat att sampla lite till Camel-coverbandet, men använder den mest för backingtracks och övning; en flexibel maskin är det. Ska försöka att använda den mer för vad den är syftad till: att just sampla. Den har dock en inbyggd syntdel där bl.a. Solina, Mellotron och MiniMoog finns, vilket många av de gamla symfoniska progrock-banden från 70-talet använde, så jag har inte orkat lägga in mina riktiga Moog Taurus-samplingar jag köpt på nätet, men det kommer nog i framtiden, för inget kan riktigt ersätta originalljuden från dessa syntar.
Jag använder ganska ofta också artikelförfattarens metod med att först bygga låtarna med loopar (fast i Logic). Man kan snabbt lägga på hur många trumloopar, och andra typer av ljud som helst, för att bygga en "känsla" av hur groovet ska vara i olika delar av låten - och man kan snabbt lägga till och dra ifrån - för att sedan fylla på med "riktiga" instrument. Samplingarna blir liksom en del av komponerandet.