Jump to content
Annons

Sluta skriv "dem"


hammagrella

Recommended Posts

Jag är helt klart en lärjunge av Lindströms "skriv och prata så att folk förstår så utvecklas språket av sig själv" och brukar därför inte bry mig så mycket om att rätta andra........................ MEN .....

Jag kan inte tiga längre, utan vill vädja till alla (nåja, åtminstone tre-fyra forumnördar 😎 ) som konsekvent använder ordet "DEM" när (tror jag) ni i själva verket menar "DOM", eller "DE".

Alltså: när man talar så säger man ju:

DOM där muffisarna är goda, man borde äta upp DOM omedelbart!

Vill man kommunicera med en byråkrat så kan man skriva det såhär:

DE där muffisarna är goda, man borde äta upp DEM omedelbart!

Men enklast är ju att skriva som det låter, dvs använda DOM konsekvent.

Vad som jag blir förvirrad av (och nu kommer pekpinnen) det är ni som skriver

DEM där muffisarna är goda...

Gadämnit! 🙂

Och håll med om att dem ser faktiskt förbannat goda ut dem här:

muffins.jpg

Edit: stavfel... i en sån här postning, typiskt 😆

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mattias M (oregistrerad)

Håller med!!!!! Utan att peka ut någon tror jag att jag vet i vilket inlägg som din droppe rann över 🙂 Jag svor nämligen för mig själv över samma sak för ca 1 minut sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag känner mig ganska utpekat. ☺️

Men jag kommer inte att skriva "dom" i vilket fall som helst. Ni får stå ut med att jag håller mig till gramatiken. 😉

Så DE som vill att jag ska sluta skriva DE och DEM får helt enkelt fortsätta svära över mina inlägg. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag känner mig ganska utpekat. ☺️

Men jag kommer inte att skriva "dom" i vilket fall som helst. Ni får stå ut med att jag håller mig till gramatiken. 😉

Så DE som vill att jag ska sluta skriva DE och DEM får helt enkelt fortsätta svära över mina inlägg. 😄

Dem använda i fel sammanhang är inte grammatiskt korrekt. Dom är helt okej numera och accepterat av såväl stavningsprogram som SAOL.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker vi ska diskutera ljud kort istället för att leta språk fel.

Du menar att vi ska diskutera kort om ljud? Hur kort? Ljud kort? 😉

Läs tråden om sär skrivningar. Den är kul, sen kan vi snacka ljudkort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den var tråkig... och skulle blivit roligare om jag skrivit "rätta språk fel"... 😉

Spelar ni på 5 strängade basar?

Edit: Bäst att stava rätt i en språktråd.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, snippa fick det bli...i alla fall enligt RFSU  🙂

Haha fy fasen så fult. =)

Ja, men så fult så att det är coolt. 😎

Näää, äré sant att det hetter snippa??

HAH HAH HAH HAH HAAaaaa....eeh...hihih. 😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt klart en lärjunge av Lindströms "skriv och prata så att folk förstår så utvecklas språket av sig själv" ...

Att Lindström anser att det räcker att man pratar så att folk förstår och inte snärjer in sig i grammatiska regler är helt rätt, och jag håller fullständigt med.

Men... 😳

Att reglerna inte är lika viktiga när vi skriver däremot håller nog varken jag eller Fredrik med om.

Det skrivna språket har regler som är till för att minska missförstånd mellan skrivare och läsare. Säger man någonting som motparten inte förstår så är det ju väldigt lätt att förtydliga sig.

Det är inte lika lätt i en skriven text, därav striktare regler.

Många tror att det blir lättare att läsa för att man förkortar och använder talspråk i skrift.

Sanningen är att det blir möjligtvis lättare att skriva(?), men för en normal läsare blir det svårare och tar längre tid om texten är fylld av talspråk, förkortningar, särskrivningar eller stavfel. Helt enkelt för att invanda textmönster bryts ner och hjärnan måste jobba hårdare för att tyda texten. 😆

Talspråk och skriftspråk är två helt olika saker.

En intressant parentes är dock att forskare har upptäckt vi fortfarande ganska lätt kan tyda ord där bokstäverna är omkastade, så länge första och sista bokstaven sitter där den ska.

Gsanka itnesrsnat, elelr hur! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt klart en lärjunge av Lindströms "skriv och prata så att folk förstår så utvecklas språket av sig själv" och brukar därför inte bry mig så mycket om att rätta andra........................ MEN .....

Jag kan inte tiga längre, utan vill vädja till alla (nåja, åtminstone tre-fyra forumnördar 😛 ) som konsekvent använder ordet "DEM" när (tror jag) ni i själva verket menar "DOM", eller "DE".

Alltså: när man talar så säger man ju:

DOM där muffisarna är goda, man borde äta upp DOM omedelbart!

Vill man kommunicera med en byråkrat så kan man skriva det såhär:

DE där muffisarna är goda, man borde äta upp DEM omedelbart!

Men enklast är ju att skriva som det låter, dvs använda DOM konsekvent.

Vad som jag blir förvirrad av (och nu kommer pekpinnen) det är ni som skriver

DEM där muffisarna är goda...

Gadämnit! 😳

Och håll med om att dem ser faktiskt förbannat goda ut dem här:

muffins.jpg

Edit: stavfel... i en sån här postning, typiskt 😆

Jag är byråkrat. Leve DEM och DE 😉 Jag håller på DEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...