Jump to content
Annons

Om juridik och låten "Fittan sticker fram"


hackeman

Recommended Posts

// delad från ursprunglig tråd //

Han som kallar sig Hacke  bara väntar på att Gunilla kommer att knacka på dörren- hård och hårig- för, såvitt jag vet så har hon stim och upphovsrätt på detta egenkomponerade verk. Dålig stil att: 1. Låna hennes inspelade röst (undrar vad TV4 och Förlaget säger om att han exploaterar den utan lov, de vill väl säkert ha sin del av kakan.) 2. Ha mage att hävda att han är kompositören till verket!!

(Jamen...hallåå? hur står det till.)

Nu får jag be så hemskt mycket om ursäkt om jag trampar någon veteran på tårna i och med detta pekande på existerande fakta för det är ju inte meningen.

Det är inte mitt problem egentligen..snarare Hackes- den dagen de kontaktar honom. hehe han har ju till å med lagt ut sitt CV på nätet. (undrar om det stämmer eller är lögn också...hm)  🙁

Att han inte orkat göra en fullängsversion talar väl sitt övertydliga språk?

Hej på er! Jättefint formulerat. Likaså hotbrevet jag fick via PM:

hej Hackeman!

Ta genast ner låten från din hemsida och skriv en dementi ang. kompositionen "Fittan Sticker Fram".Ingen tillåtelse har getts dig att använda eller tolka detta verk.

I annat fall vidtas rättsliga åtgärder.

MVH

/Gunilla Grundström

Ursäkta att jag frågar, men är ni helt nya på det här med Internet?

För det första, jag gjorde detta bara som en kul grej, inte för att hänga ut någon eller göra mig varken rik eller rolig på någon annans bekostnad. Det borde ni förstått när/om ni läst vad det stod i demotråden. Jag talar dessutom bara gott om Gunilla i mina inlägg. Kolla fakta innan ni kräker ur er en massa hot. Jag trodde verkligen att någon som kan bjuda på sig själv så fantastiskt utflippat inte har något emot att göra det lite mer. För det andra, det är TV4 som har rättigheterna, inte Gunilla. Kolla kontraktet. STIM? Ännu ett tomt hot. Besides, vem f-n skulle vilja betala för sånt skit? Ni tror väl inte jag gjorde denna ploj för att tjäna pengar?? 😉

Till dina punkter:

1. TV4 stör sig knappast på detta. Det enda som kan drabba dem av detta är gratis marknadsföring (om ni inte visste det tillhör "fittan sticker fram.wmv" en av de mest delade filerna på DC++ just nu). Och jag har självklart ingen kaka TV4 kan ta del av. Åter igen, trodde ni verkligen jag skulle tjäna pengar på detta?

2. Jag har självklart inte hävdat att jag skrivit den dåliga och fitt-fokuserade texten. Skulle aldrig erkänna ens om jag hade skrivit den. Jag var väldigt tydlig och skrev att jag bara gjorde musik till Gunillas "sång". Jag har t.o.m knappat in "IDOL2004 Gunilla" i mp3-titeln för att ge dem båda credits och vara tydlig med ursprunget. Jag valde dock att inte skriva Gunillas fullständiga namn eftersom jag såg att du, Seka, hade tagit bort hennes efternamn från din hemsida. Av ren hänsyn förmodade jag att jag inte heller skulle blotta det. Som sagt, kolla fakta innan ni kräker ur er en massa hot.

Hur som helst, det är klart att jag tar bort låten om det är Gunillas önskan. Ärligt talat känns det skönt att ta bort skiten. Men era tomma hot var bara onödiga, det hade funkat bra med normal hyfs. Min underbara flickvän är förresten lika besviken som imponerad över att jag inte ger tillbaka på samma låga nivå, men jag vill inte sjunka till nån meningslös pajkastning.

Om Gunilla fortfarande är missnöjd är hon självklart välkommen att - hård och hårig - knacka på min dörr, men det går lika bra med PM/email.

Hacke

PS. Självklart är mitt CV ingen lögn. Beklagar om du tycker det låter för bra för att vara sant, men jag är bra.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)
Om Gunilla fortfarande är missnöjd är hon självklart välkommen att - hård och hårig - knacka på min dörr, men det går lika bra med PM/email.

Hacke!

Erbjudandet om fighten står kvar. Hehe

Fattar faktiskt inte vad som var så upprörande över Hackes Fittan-låt. Förutom då att jag personligen tycker att det var spekulativt, odugligt gjort & oerhört lågt rent musikaliskat. När jag hade gjort Eddie-låten, som oväntat blev en ofattbar succe med över 50.000 nerladdningar & enorm spridning på nätet, så tackade både Eddie & hans såkallade manager mig flera gånger för den ökade uppmärksamheten. Låten fick t.om. en rejäl artikel i en av landets största kvällstidningar.

Tycker att också Gunilla borde vara en smula glad för den ökade uppmärksamheten, o att någon äntligen sjönk så lågt som att göra en mash-up på henne. För hon var väl med IDOL för att få uppmärksamhet från början?

Kom igen fitt-Gunilla! dina 30 sekunder är kanske inte över än!

Thanks to Hackeman, Lund, Sweden.

(Men CV't får du shapa upp lite om du ska impa på mig 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
för, såvitt jag vet så har hon stim och upphovsrätt på detta egenkomponerade verk. Dålig stil att: 1. Låna hennes inspelade röst (undrar vad TV4 och Förlaget säger om att han exploaterar den utan lov, de vill väl säkert ha sin del av kakan.)

Detta är humor! 😉

Tror Fitt-Gunilla att hennes staying power som artist är hotad nu,

eller är hon kanske orolig för att dom tre major-bolag som velat signa henne plötsligt backar när låten finns i Hacke-remix på nätet?

Eller nej, det är stim-pengarna Hacke drar in som hon vill ha en del av.

Hon och hennes förlag 🙁 förstås.

Om jag vore Fitt-Gunilla skulle jag vara oändligt tacksam för att någon vill lyssna överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Danny.

Jag är enfaldigt envis med att försöka se saker från den ljusa sidan (vissel-vissel) så detta var väl räddningen som fick mig att ta bort låtfan. Hade den varit kvar hade jag säkert bara fått mer skit, värre skit, nämnvärd skit. Den undvek jag nu tack vare skiten ovan. Allt har en mening, t.o.m skit från Seka och Gunilla. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ingen tillåtelse har getts dig att använda eller tolka detta verk.

I annat fall vidtas rättsliga åtgärder.

MVH

/Gunilla Grundström

Jag kan inte sluta skratta. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Ingen tillåtelse har getts dig att använda eller tolka detta verk.

I annat fall vidtas rättsliga åtgärder.

MVH

/Gunilla Grundström

Jag kan inte sluta skratta. 😉

🙁

Ja det här platsar i 100 höjdare.

Fan undra om inte Lagens väktare Tokas är inblandad i den rättsliga processen. Han har ju koll på dom grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tillåtelse har getts dig att använda eller tolka detta verk.

I annat fall vidtas rättsliga åtgärder.

MVH

/Gunilla Grundström

Jag kan inte sluta skratta. 😉

🙁

Ja det här platsar i 100 höjdare.

Fan undra om inte Lagens väktare Tokas är inblandad i den rättsliga processen. Han har ju koll på dom grejerna.

hehu! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Måste iofs säga att dom har en liten poäng i att det var fel av Hacke att skriva:
KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

So what? Om det är Eric Prydz som gjort Call On Me så kan det väl lika gärna vara Hacke som gjort Fitt-hiten?

Jag hoppas Hacke lägger upp den igen.

Kommer någon att stämma honom?

Knappast.

Bara för Fitt-Gunilla att bita i den förhoppningsvis jävligt sura äpplet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste iofs säga att dom har en liten poäng i att det var fel av Hacke att skriva:
KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

Hmm. Om du komponerar ett musikstycke där någon annan sjunger, eller gör läten som ska förställa sång, vem är kompositören då? Skiljer man inte på kompositör och textförfattare? Själva musiken kunde jag lika gärna gjort i helt andra tonarter, det var ju inte så att hon sjöng någon tydlig melodi precis.. 😉

Nattvaktaren: Jag är såklart inte orolig för att ngn ska stämma mig, jag är bara en hygglig prick. Men det är ju inte du så du kan ju själv lägga upp den nånstans om du vill... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stödjer Hackeman i den här duellen full ut.

Jag trodde verkligen inte att Gunilla var så fyrkantig och att det fanns åtminstone 75% ironi med bilden..men det verkade inte vara mer än 2% ironi och 98% allvar.. 😛

Jag tycker också att uppmaningen ..eller ska jag säga hotet du fick Hackeman, var ett rejält slag i luften..

det hade väl varit ännu större anledning att bli förbannad om du försökt ta över rättigheterna av låten genom att STIM'a den och registrera låten under eget namn... vilket jag förstår mycket väl att du kanske aktar dig för. 😉

Edit: Tack till Andreas L som är min revisor.. han hade hittat ett fel i min bokföring..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste iofs säga att dom har en liten poäng i att det var fel av Hacke att skriva:
KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

Hmm. Om du komponerar ett musikstycke där någon annan sjunger, eller gör läten som ska förställa sång, vem är kompositören då? Skiljer man inte på kompositör och textförfattare? Själva musiken kunde jag lika gärna gjort i helt andra tonarter, det var ju inte så att hon sjöng någon tydlig melodi precis.. 😉

Finns det nån tydlig definition på vad som krävs för att va "kompositör"? Vi har haft en hel del tjafs om det i band jag varit med i...

Men vad jag vet verkar de flesta iallafall anse att det är sångslingan som är det viktiga. Ta t.ex. Depeche Mode, där Martin Gore alltid står som kompositör fastän han ofta "bara" gjort sångslingan och det sedan är nån producent som står för allt annat.

Menmen, back to topic...

Jag sa bara att de hade en liten poäng...

Jag tycker inte att det skulle stått "Kompositör: Gunilla", men kanske "Gunilla och Hacke" hade varit lämpligt?

Du hade knappast gjort det där kompet om inte hon hade gjort sin "sång", eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste iofs säga att dom har en liten poäng i att det var fel av Hacke att skriva:
KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

Hmm. Om du komponerar ett musikstycke där någon annan sjunger, eller gör läten som ska förställa sång, vem är kompositören då? Skiljer man inte på kompositör och textförfattare? Själva musiken kunde jag lika gärna gjort i helt andra tonarter, det var ju inte så att hon sjöng någon tydlig melodi precis.. 😉

Finns det nån tydlig definition på vad som krävs för att va "kompositör"? Vi har haft en hel del tjafs om det i band jag varit med i...

Men vad jag vet verkar de flesta iallafall anse att det är sångslingan som är det viktiga. Ta t.ex. Depeche Mode, där Martin Gore alltid står som kompositör fastän han ofta "bara" gjort sångslingan och det sedan är nån producent som står för allt annat.

Menmen, back to topic...

Jag sa bara att de hade en liten poäng...

Jag tycker inte att det skulle stått "Kompositör: Gunilla", men kanske "Gunilla och Hacke" hade varit lämpligt?

Du hade knappast gjort det där kompet om inte hon hade gjort sin "sång", eller hur?

Nja... kompositör är nog lite väl styvt även för hacke.

Jag hör iallafall en melodi och den sjungs av Gunilla G. Anyhoooow... vi har nog inte hört det sista i ämnet... 😛

Snart sänds klippet i tv igen och då dyker det nog upp bättre samplingar av hennes röst oxå... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste iofs säga att dom har en liten poäng i att det var fel av Hacke att skriva:
KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

Hmm. Om du komponerar ett musikstycke där någon annan sjunger, eller gör läten som ska förställa sång, vem är kompositören då? Skiljer man inte på kompositör och textförfattare? Själva musiken kunde jag lika gärna gjort i helt andra tonarter, det var ju inte så att hon sjöng någon tydlig melodi precis.. 😆

Finns det nån tydlig definition på vad som krävs för att va "kompositör"? Vi har haft en hel del tjafs om det i band jag varit med i...

Men vad jag vet verkar de flesta iallafall anse att det är sångslingan som är det viktiga. Ta t.ex. Depeche Mode, där Martin Gore alltid står som kompositör fastän han ofta "bara" gjort sångslingan och det sedan är nån producent som står för allt annat.

Menmen, back to topic...

Jag sa bara att de hade en liten poäng...

Jag tycker inte att det skulle stått "Kompositör: Gunilla", men kanske "Gunilla och Hacke" hade varit lämpligt?

Du hade knappast gjort det där kompet om inte hon hade gjort sin "sång", eller hur?

Förvisso, men jag kunde som sagt gjort ett helt annat komp som funkat lika bra till hennes "sång". Men det är inte värt besväret att tjafsa om, och det är absolut inget verk jag vill hålla hårt i "äran" för, så nu har jag flyttat Gunilla från MEDVERKANDE till KOMPOSITÖR. :rolleyes: Men låten har jag som sagt tagit bort.

edit: att våra namn hamnade där de hamnade berodde på hur mallen för demo-postningar ser ut, snarare än att jag tänkte och tyckte något speciellt om vem som gjort vad...

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe...just det. Och meningen är väl inte att du ska kalla dig "kompositör" i detta fallet. Det enda du antagligen har tjänat på hela historien är väl lite uppmärksamhet, antar jag.

Kan du inte göra lite egna låtar istället? det kan väl inte vara så svårt??

/sekaSekas Official Website

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett förslag till Hacke som kommer att göra alla nöjda:

Hacke tar sin "egenkomponerade musik", tar bort Gunillas ihopklippta samplade röst och -voila -han kan kalla sig "kompositör". Det tycker jag isåfall att han kan göra. Men han kan fan inte komma och säga att han har skrivit "fittan sticker fram" för den har Gunilla spelat in tidigare när hon spelade i band. Förmodligen har hon väl säkrat den också, om hon är en smart flicka, innan hon "sjöng" den på tv4. Den stora frågan är väl mest om det som Hacke gör annars när han snickrar ihop musik hemma, kommer att vara lika intressant för den breda massan. Det är ju trots allt texten folk tycker e ball. -inte Hacke! 😄

Och ni veteraner får gärna vara hur arga ni vill. 😎

/Seka

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jag har ett förslag till Hacke som kommer att göra alla nöjda:

Hacke tar sin "egenkomponerade musik", tar bort Gunillas ihopklippta samplade röst och -voila -han kan kalla sig "kompositör".  Det tycker jag isåfall att han kan göra. Men han kan fan inte komma och säga att han har skrivit "fittan sticker fram" för den har Gunilla spelat in tidigare när hon spelade i band. Förmodligen har hon väl säkrat den också, om hon är en smart flicka, innan hon "sjöng" den på tv4. Den stora frågan är väl mest om det som Hacke gör annars när han snickrar ihop musik hemma, kommer att vara lika intressant för den breda massan. Det är ju trots allt texten folk tycker e ball. -inte Hacke! 😄

Och ni veteraner får gärna vara hur arga ni vill.  😎

/Seka

Att du orkar! Lägg ner nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett förslag till ...

...Och ni veteraner får gärna vara hur arga ni vill.  😛

/Seka

Att du orkar! Lägg ner nu.

Lägg ner själv! Sådana här diskussioner är alltid roliga och utgör en betydande procent av de totala inläggen i forumet, samtidigt som det engagerar fler att titta in oftar, vilket på sikt gynnar hela siten! 😉

Go, Seka!

Hacke, Replik?

🙂

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jag har ett förslag till ...

...Och ni veteraner får gärna vara hur arga ni vill.  😛

/Seka

Att du orkar! Lägg ner nu.

Lägg ner själv! Sådana här diskussioner är alltid roliga och utgör en betydande procent av de totala inläggen i forumet, samtidigt som det engagerar fler att titta in oftar, vilket på sikt gynnar hela siten! 😉

Go, Seka!

Hacke, Replik?

🙂

Eftersom hackeman har backat finns det kanske inte någon anledning för seka att fortsätta? Hon borde vara färdig med sin presentation nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Förmodligen har hon väl säkrat den också, om hon är en smart flicka, innan hon "sjöng" den på tv4.

Du Seka, upphovsrätten gäller inte i detta fall.

Man måste nämligen ha skapat iallafall något litet av värde och med någon liten behållning för åtminstone en av planeten jordens invånare för att omfattas av upphovsrätt. Inte ens min silverfisk Göran gillar fitt-Gunilla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Gunilla och det står jag för.

Jag tycker att både låten och dansen därtill borde omfattas av upphovsrätt.

Man kan bara be för att dansen är skyddad av upphovsrätt... så slipper man se fler utföra den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Gunilla och det står jag för.

Jag tycker att både låten och dansen därtill borde omfattas av upphovsrätt.

Man kan bara be för att dansen är skyddad av upphovsrätt... så slipper man se fler utföra den 🙂

Tänk om jag också hade en vän som klagar på att någon lägger jättedålig musik till mitt jättedåliga klipp och ger ännu mer uppmärksamhet till mig och min karriär utan att kräva en enda krona för det.

Angående upphovsrätt:

Jag tänker patentera "sieg-heil gesten" och stämma alla som använder den. That'll show 'em

Jag tänker patentera "små grodorna" dansen och förstöra midsommar för alla mentalsjukhus.

Kan även tänka mig att ta patent på luft, gångrörelsen, kokande vatten, användande av stämband o.s.v.

Tror ni att det funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...