Jump to content
Annons

Hur får jag ljud i ubuntustudio rosegarden?


DjSurrender

Recommended Posts

Jag har kört med reason ett tag och vill nu prova rosegarden med ubuntustudio och jag får inget ljud i rosegarden. Jag har ljud i allt annat men alla program som använder sig av jack får jag inte något ljud i. Jag använder realtek alc888 ljudkort.

Kan nån hjälpa mig? 😲

Redigerat av DjSurrender
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har kört med reason ett tag och vill nu prova rosegarden med ubuntustudio och jag får inget ljud i rosegarden. Jag har ljud i allt annat men alla program som använder sig av jack får jag inte något ljud i. Jag använder realtek alc888 ljudkort.

Kan nån hjälpa mig? 😆

Skall göra ett försök. Jag kör inte själv ubuntustudio men nått skall vi väl få fram.

Har du kört igång jackd? Jag antar det eftersom du kör ubuntustudio men ändå. Skadar inte att kolla.

Har du kopplat ihop enheterna i jack? Om in så kör gärna qjackctl. Den är enkel att använda. Kör igång qjackctl och tryck på start om den inte automatiskt startar. Du kan möjligen få lite trassel med inställningar men qjackctl listar dem hyfsat ok. När du startat jack skall du trycka på knappen connect i qjackctl. Där kan du koppla ihop de olika enheterna. Bland annat skall du koppla ihop alsaportarna med rosegarden. Kolla på den här bilden så ger det förmodligen lite tips. Här kopplar man alsa_pcm till ardour och tvärtom (qsynth också om man skall vara petig). Tryck på en port på höger sida och även en på vänster sida. Tryck sedan på connect så kopplas de enheterna ihop.

9892f2.png

Här är även en artikel av Dave Philips om qsynth och qjackctl.

http://www.linuxjournal.com/article/8354

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med reason ett tag och vill nu prova rosegarden med ubuntustudio och jag får inget ljud i rosegarden. Jag har ljud i allt annat men alla program som använder sig av jack får jag inte något ljud i. Jag använder realtek alc888 ljudkort.

Kan nån hjälpa mig? ☺️

Skall göra ett försök. Jag kör inte själv ubuntustudio men nått skall vi väl få fram.

Har du kört igång jackd? Jag antar det eftersom du kör ubuntustudio men ändå. Skadar inte att kolla.

Har du kopplat ihop enheterna i jack? Om in så kör gärna qjackctl. Den är enkel att använda. Kör igång qjackctl och tryck på start om den inte automatiskt startar. Du kan möjligen få lite trassel med inställningar men qjackctl listar dem hyfsat ok. När du startat jack skall du trycka på knappen connect i qjackctl. Där kan du koppla ihop de olika enheterna. Bland annat skall du koppla ihop alsaportarna med rosegarden. Kolla på den här bilden så ger det förmodligen lite tips. Här kopplar man alsa_pcm till ardour och tvärtom (qsynth också om man skall vara petig). Tryck på en port på höger sida och även en på vänster sida. Tryck sedan på connect så kopplas de enheterna ihop.

9892f2.png

Här är även en artikel av Dave Philips om qsynth och qjackctl.

http://www.linuxjournal.com/article/8354

Tackdet hjälpte 😆 , men nu har jag problem med latencyn. Jag har min midi keyboard kopplad till edirol um-2 usb.

Hur minskar jag latencyn i jack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixade det! Nu fungerar allt toppen! 😎

Ok. Kanonbra. Då får man välkomna dig till "the wonderful world of linux-audio" då 🙂.En sak till (som du kanske redan förstått, men kan vara bra för andra som läser tråden). Det kanske är lite lurigt att förstå jack först men det är en ljudrouter. Du kopplar vilka ljudkällors utgångar till vilka ingångar du vill och till hur många du vill, med väldefinierad fördröjningl. Det är en genialisk lösning. Paul Davis som designat och skrivit jack är inte helt bakom skulle jag vilja säga 😄. Han ligger också bakom Ardour, + givetvis många andra eftersom det är öppen programvara.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...