Jump to content
Annons

Val av studiomonitorer

Recommended Posts

DexiL (oregistrerad)
Postat

Den frÄga har sÀkert dykt upp massvis med gÄnger, men vore tacksam om ni kunde svara pÄ den ÀndÄ.

Är pĂ„ jakt efter ett par trevliga studiomonitorer. Har hittils suttit pĂ„ ett per vanliga högtalare och mixat vilket har varit en ganska stor pina, mitt största problem Ă€r nivĂ„regleringen av bas. Antingen blir det sĂ„ innĂ„thelvete mycket bas eller ingen alls, dock mest Ă„t det första hĂ„llet. Mest eftersom högtalarna knappt tar upp nĂ„gon bas alls.

SÄ, behöver ett par vÀlbalancerade högtalare dÀr man hör basen ganska tydligt. De ska vara aktiva och lÄta bra. Priset Àr max 4,000 och billigare men bra uppskattas Àven. Vore ocksÄ trevligt om man kunde enkelt komplettera detta paket med nÄgon sub i framtiden. Har noll vana av studiomonitorer typ, Àr lite halvt nybörjare pÄ studios.

Mestadels av musiken som mixas Àr rock och metal. 5,25"-element kÀnns som de kommer tappa en stor del av basen, duger 6,5" eller bör man satsa pÄ 8"?

Sen förresten, en frĂ„ga som egentligen inte hör hemma hĂ€r, men kanske nĂ„gon kan svara pĂ„ Ă€ndĂ„. NĂ€r man mixar trummornas baskagge tillsammans med basen, sĂ„ brukar jag boosta EQ:n pĂ„ baskaggen runt 60Hz och skĂ€ra runt 120Hz, och boosta basen runt 120 och skĂ€ra denna runt 180Hz. Är detta vettigt? Har som sagt ingen bas i medhörningen nĂ€r jag mixar, svĂ„rt att höra vart baskaggen och basen "krockar".

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
5,25"-element kÀnns som de kommer tappa en stor del av basen, duger 6,5" eller bör man satsa pÄ 8"?

För den nĂ€mnda summan kommer du inte att fĂ„ 8", knappt 6.5". Det billigaste du kommer undan med Ă€r Behringers aktiva lĂ„dor, 366€ per par i T-butiken med 8". Jag har inte hört dom, men med 8" element kan du fĂ„ bumlighetsproblem beroende pĂ„ din akustik ocksĂ„.

Postat
sÄ sök dummer!

SĂ„ hyggligt!

Vi fÄr vÀl försöka hjÀlpa nykomlingarna pÄ ett anstÀndigt sÀtt.

Dexil, kolla i tidigare trÄdar. Om du lÀser den fÀrskaste sÄ kommer du fÄ en hel del uppslag dÀr.

DexiL (oregistrerad)
Postat
sÄ sök dummer!

SĂ„ hyggligt!

Vi fÄr vÀl försöka hjÀlpa nykomlingarna pÄ ett anstÀndigt sÀtt.

Dexil, kolla i tidigare trÄdar. Om du lÀser den fÀrskaste sÄ kommer du fÄ en hel del uppslag dÀr.

Ok, ska börja leta igenom forumet, var nog för lat för att leta. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.