Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Cubase, Logic, Sonar?? Funtar nÀmligen pÄ att köpa ett för mÄnga sÀger att det lÄter mycket bÀttre osv, vilket skulle ni rekommendera?

Har heller ingen synt, stor fördel om man har det?

Mvh

Danne

Redigerat av trancedanne
Annons
Postat

Ingen mening med att skaffa ett sequencerprogram för att fÄ Reason att lÄta bÀttre.

Om du dÀremot vill rewire:a (köra vsti:s t ex) sÄ Àr det lÀge att tÀnka pÄ Cubase imo.

Postat (redigerat)

Alla de stora (Cubase, Sonar, Logic, ProTools) Àr numer relativt likvÀrdiga nÀr det gÀller funktioner, etc. Största skillnaden Àr nog i upplÀgget, och dÀrför Àr valet oftast en smaksak: -Vilket upplÀgg passar mig bÀst?

Kan ju passa pÄ och tipsa om att bÄde Cubase och Cakewalk/Sonar har mindre versioner av programmen, som sÀkert har det mesta du behöver, fast till en lÀgre kostnad.

Edit: NÀr det gÀller synth, sÄ Àr det enligt mig absolut en fördel att ha en. Dels för att kunna spela in saker istÀllet för att klicka in det med musen, och dels för att jag tycker att ju fler olika kÀllor man har till sina ljud, desto roligare Àr det...

Fast för att kunna anvÀnda en extern synth (som i ljudkÀlla) med Reason mÄste man ju köra re-wire med nÄt seq-program.

Redigerat av android
Postat

jo synth/midi synth Àr otroligt bra att ha.

UnderlÀttar om inte annars..

SjÀlv anvÀnder jag Cubase, brukar köra Reason via rewire.

AnvÀnder oftast trum maskinen i reason, otroligt kraftig, brukar Àven anvÀnda samplerna oxÄ.

Men precis som snubben ovanför sa.

Dom flesta program gÄr ut pÄ samma sak, och fungerar stortsett lika..

Det Àr bara en smak sak vilket man sjÀlv tycker fungerar bÀst.

Finns det ingen chans att du kan fÄ testa ngt program innan du köper det?

Postat

Jag kör Cubase och Reason och det funkar totalt felfritt, inga konstigheter nÄgonstans. Maximalt med tid att vara kreativ med musiken, inget tidspill pÄ att fÄ grejorna att funka och att felsöka. Cubase drar rÀtt mycket processor, vad jag förstÄtt, men jag anvÀnder inte sÄ mÄnga funktioner dÀr förutom sequencern, auidomöjligheten och en och annan plugg pÄ bouncade filer frÄn Reason.

Postat
Ingen mening med att skaffa ett sequencerprogram för att fÄ Reason att lÄta bÀttre.

Om du dÀremot vill rewire:a (köra vsti:s t ex) sÄ Àr det lÀge att tÀnka pÄ Cubase imo.

True 'dat! True 'dat! 🙂

Postat

Du har helt rÀtt... jag tar genast tillbaka det jag skrev i mitt inlÀgg. Reasons eq:ar lÄter precis lika bra som oxford eq:n som kostar mer Àn hela reason. För att inte tala om kompressorerna. Det finns verkligen inte en enda vst plugg som lÄter bÀttre Àn reasons pluggar.

Postat
SjÀlvklart lÄter det bÀttre genom cubase och logic. Inte genom dom i sig utan genom alla bÀttre vst pluggar

Jojo, klart att man kan diskutera Reasons enheter vs hela utbudet av pluggar. Det jag och alla andra (antar jag) syftade pÄ Àr att nÄgra snillen pÄ Cubase-forumet (tror jag det var) fick för sig att ReWire pÄ nÄgot mystiskt förbigÄr Reasons ljudmotor och anvÀnder Cubase dito "istÀllet", och att det alltsÄ skulle lÄta bÀttre av den anledningen.

PÄhittet avfÀrdades nyligen av en propellerhatt som helt befÀngt.

Postat

Ja.. det lĂ„ter tĂ€mligen befĂ€ngt 😛 Tror dessutom inte att ljudmotorn Ă€r bĂ€ttre i cubase Ă€n reason. Men jag har inga vetenskapliga bevis för det. Men det Ă€r ju pluggarna som sakt som gör det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.