Jump to content
Annons

Hackeman - Sometimes


Gajda maj!  

33 röster

  1. 1. Gajda maj!

    • 5
      6
    • 4
      8
    • 3
      7
    • 2
      1
    • 1
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Sometimes (v0.4)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Vetefan

LÅTLÄNGD: 03:28

KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

EV. MEDVERKANDE: Flickvännen Stina på körer

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,78MB

STATUS: Färdig demo (?)

LÅTLÄNK: Sometimes v0.4.mp3

Ok, här kommer en kontrast till mina @£$%& humorpop-låtar. 🙂

Så här kan det låta när jag är bakis och Stina sjunger körer. Ursprungligen var denna ett experiment att bygga en låt på bara bas och pundig text, så om texten känns som skriven av en pundare har jag lyckats. 🙂

Vill ha feedback på arr, mix, mastring (gjort i billiga hörlurar) och om jag ska fortsätta experimentera åt det här hållet, eller hålla mig till min humorpop. Eller både och.

--------------8<----------------------

Sometimes I brake

and sometimes I don’t

sometimes I crack

and sometimes I won’t

some times are good

and some times are bad

sometimes I would

if sometimes I had

some time

for crime

Look around

Still around

REF //

Sometimes

Sometimes I’m movin’ and rovin’ ahead

But sometimes

Sometimes I feel like I look like I’m dead

//

Some days are high

Some days are low

Some day I’ll die

So much I know

Some seize the day

Some cease to grow

Some just obey

Go with the flow

Doe!

Walk around

Look around

Still around

REF // Sometimes //

Some shit is fake

Some shit is not

Same shit is make

Same shit is hot

Some gives a shit

Some gives a fuck

Either the way

These lyrics suck

Big Time

Now, there’s a crime

Look around

Still around

REF // Sometimes //

--------------8<----------------------

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Weee Hacke!

Det var ett härligt arangemang även om det låter alldeles för grötigt i botten mot slutet.

Din rap var skön men du låter ändå inte riktigt så gangsta som man skulle önska 🙂

Tycker att detta var en frisk fläkt från din sida.

Helt klart värt att fortsätta i denna stil!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt och otippat.

Får lite Yello vibbar av sången på något sätt, och den är grym. Gillar definitvt detta, och skulle väl inte gå så långt att jag kallade det för rap. Gillade inte saxen (?) först, men den lägger sig faktiskt riktigt skönt.

Mixmässigt så är det rätt mycket som händer nere i botten, men jag gillar det! Däremot skulle jag önska en bredare stereobredd. Just nu ligger nog det mesta i mitten och trängs. Får du pli på det, så får du nog in lite mer luft i mixen det lyfter ytterligare lite. Sist, din reversade cymbal är lite stark mot resten av materialet.

Stor tumme upp för detta. Vet inte om det är en 4a eller 5a. Men bra är det, och svänger gott.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

So far so good, mao... 🙂

Hade ingen aning hur det här skulle tas, kul att ni gillar det. Tack! 😉

Inte ens Anonyma Ettan har varit här ännu... men han dyker säkert upp. 😉

Det är inte menat som ordinary rap, men så länge ni gillar det får ni kalla det vad ni vill. Yello tar jag helt klart som en komplimang!

Noterar och håller med om grötighet och trängsel i mitten av ljudbilden. Och trummorna tycker jag själv suger.

Ser fram emot mer feedback... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad det låter bra! Kören kontrasterar skönt mot den ettriga basen och sångaren låter som han inte "gives a fuck". Svänget är det minsann inget fel på heller. Nyskapande och smått genialt i mina öron!

Jösses! 😉 Tack för den feedbacken, den var låååångt över förväntan! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

humm. Tycker basen e lite Dr-alban.. Håller med om dendär "Gives a fuck" attitydbenämningen.

Dr. Alban?! 😆

Oh well, who gives a fuck... 😉

hah, där fick du till det 😆 ... Glömde väl att de vore bra å lägga till att de va en bra låt så du inte stirrar dig blind på Dr-alban repliken..

De e en stabil låt, upp å hoppa

Link to comment
Dela på andra sajter

As-skön låt! 😄

Yello kan jag hålla lite med om, men det första jag tänkte på var ngn svart sångare, så där rytmigt avslappnat svängigt (Äre nån som fattar vad jag menar, eller är det bara virrigt?)😮

Trummarret tycker jag bidrog mkt till det, så ändra inte det, men ljuden/mixen kanske...?

Den konstanta HH:n, coola basen och Harlemhallickrösten 😎 kompletterar varandra på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite EQ på kroppen av rösten, lite kompressor här o var, stereobredd på Stina, lite fler 16 delar på hihat'en och rytmiska delayer o det här är ett klockrent Yello... eller en Hack-o.. det låter eget trots vissa likheter men det var ju helrätt rakt igenom..wohooo.. smäcker på en 5:a bara för att det är så bra grundmaterial

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer en kontrast till mina @£$%& humorpop-låtar. 😮

Fast humorpoplåtarna sjunger du också in när du är bakis, så vari ligger skillnaden? 😄

Jag skulle nog byta ut saxljudet mot ett synthljud, eller möjligen lägga en riktig saxofon. Göra det lite elakare kanske?

Annars är ljudbilden mysig. Jag kan tänka mig att sån här musik spelas på ett LAN-party med folk som lyckats hyra in världens största bashögtalare och EQ'n därefter 😎

Flickan din sjunger mysigt i kvarter. (Kvarter med betoning på första stavelsen!) Pluspoäng.

Sen så irriterar jag mig på "now there's a crime". För det första låter uttalet inte riktigt naturligt (spela in igen!), för det andra, om du tycker det är världens häftigaste brott att göra "sucking lyrics"...man tappar mystiken lite av den frasen.

Associerar lite till synthmusik a la Logic Division. (Och de vet du säkert inte vilka det är, men who gives... )

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var inte alls kul som din humorpop, för det här var bra oxå :-)

mer sånt här puttrande smygpop, gillar saxlicksen !

robc

*************

tyck gärna till om mitt senaste alster:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=9232

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad säger man. Jag tycker inte det är en höjdare, men det suger inte heller. Inget som fastnar sådär bara.

Lite småjox med mixning och sådär:

SS:en på flickvännens körer blir lite jobbiga de:essa, eller sänk hennes körer precis innan ss:en klingar ut.

Lite grötigt arrangemang. Snygga saxar. Saxlab? Trummorna biter inte riktigt som de skulle tycker jag. Det hela låter lite kvantiserat lite mer nyanser?

Link to comment
Dela på andra sajter

mickeh, jag fattar precis vad du menar, och jag kan bara tacksamt ta emot. Svart sångare med Harlemhallickröst är bästa betyget jag kunde få! 😄

demoniqus, du har som vanligt massa bra tips på mixning och mastring. Tror jag ska hyra in dig att göra jobbet åt mig nästa gång, så blir det rätt från första början. Men fantastiskt kul att du gillade det, oavsett! 🙂

Diwic, primära skillnaden är väl att det här inte är lika mycket muntergökande som min humorpop brukar vara. Inte heller är detta på skånska. 😉

Uttalet och texten ja... där är vissa ord i första versen jag själv stör mig på uttalet (t.ex "won't") men "there's a crime" tycker jag inte är lika farligt (förmodar det är "there's" du syftar på). Grejen är att mina bakisvocals bygger på 5-6 spår ovanpå varandra, så jag pallar knappast göra om det. Stinas bygger på 4 spår (2 spår * 2 olika tonarter). Håller med om att de bör stereobreddas.

Det roliga med den här texten var att än om mitt syfte var att låta som en pundare, så det minsta jag gjorde var att FUNDERA på hur jag skulle skriva. Jag bara lät orden komma flummandes till mig på nåt vis... så det där med definitionen på "a crime" är inte alls genomtänkt. Men översatt från engelskan blir det inte riktigt som du tolkar det... but who gives a fuck? 😉

Jag vill INTE byta ut saxen mot nåt synthljud, men däremot hade jag MER ÄN GÄRNA bytat mot en riktig sax. Någon som vet någon som kan lira sax??

Kul förresten att du tycker Stina "sjunger mysigt i kvarter", men vad betyder "kvarter" (harkel, host) ? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vad säger man. Jag tycker inte det är en höjdare, men det suger inte heller. Inget som fastnar sådär bara.

Lite småjox med mixning och sådär:

SS:en på flickvännens körer blir lite jobbiga de:essa, eller sänk hennes körer precis innan ss:en klingar ut.

Lite grötigt arrangemang. Snygga saxar. Saxlab? Trummorna biter inte riktigt som de skulle tycker jag. Det hela låter lite kvantiserat lite mer nyanser?

Det här var mer i stil med den feedback jag hade väntat mig. 😕

Jag har inte lagt på någon de-esser alls, så det var inte oväntat att det skulle störa.

Trummorna var jag inte heller själv nöjd med, tycker inte heller de biter. Har för mig jag kvantiserade både basgång och trummor. Å andra sidan, andra här i tråden verkar gilla trummorna. Vem ska man tro på, tro på, tro på? 😉

Saxlab, nej. Vågar knappt erkänna.... HyperCanvas!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxlab, nej. Vågar knappt erkänna.... HyperCanvas!! 😉

Fan Hacke du måste vara en av de första personerna i musikbranchen som får ut ett så gott ljud ur Hyper... Man kanske får börja gräva i gamla gmsyntar... 😄

Du skulle bara veta... 🙂

Där är fler ljud från HyperCanvas i låten... jag har t.o.m använt ett ljud från MT-32:an!!! 😕

Basgången är från Yamaha FB-01. Acid-basen från Yamaha CS6R.

En liten retro-resa gjorde jag nog allt i mitt skapande... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar stuket i början. Låt Faithless göra en cover 😕

Det enda jag reagerar på är 909-trummorna! Speciellt den öppna haten och virveln.

Jag skulle vilja höra ett kompressor-mosat breakbeat från 0:49 och framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För fan Hacke....Man har nog hört kvalite'en i dom sk. humorpopen så iofs kanske inte det är någon överraskning.....men vilken j-a skön låt du fått till och där till schysst proddat...Impad.....Två små grejor bara.......vänta med beatet tills andra refrängen är över.....och när Walk around, Look around, Still around kommer gå över till tonalitet på slutet av varje "ound" ......Kalaslåt 😕😉😉😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Förbannat kul det här. Riktigt uppmuntrande att de flesta av er tycker att det här funkar, har nämligen mängder av halvfärdiga låtar åt det här hållet. Sen att mix och mastring inte är min starka sida är ju inget nytt. 😕

Jag försöker ta till mig allt ni skriver... jag kommer inte att ändra allt, för då blir det inte "mitt sound" längre 😉 men t.ex trummorna/beatet ändrar jag gärna eftersom jag inte själv är nöjd med dessa.

Vid 02:53 dubblar jag 909-trummorna med lite andra trumljud. Gillar ni det bättre? Är det nåt sånt här du, vectro, vill ha efter första refrängen och du, karl, vill ha efter andra refrängen?

Det där med "gå över till tonalitet..." förstår jag inte. Hallåååå, jag är fortfarande IT-nörd, inte musiker! 😉 Vad menas med tonalitet? Menar du att "ound" ska "sjungas" lixom? Med körer?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannat kul det här. Riktigt uppmuntrande att de flesta av er tycker att det här funkar, har nämligen mängder av halvfärdiga låtar åt det här hållet. Sen att mix och mastring inte är min starka sida är ju inget nytt. 😄

Jag försöker ta till mig allt ni skriver... jag kommer inte att ändra allt, för då blir det inte "mitt sound" längre 🙁 men t.ex trummorna/beatet ändrar jag gärna eftersom jag inte själv är nöjd med dessa.

Vid 02:53 dubblar jag 909-trummorna med lite andra trumljud. Gillar ni det bättre? Är det nåt sånt här du, vectro, vill ha efter första refrängen och du, karl, vill ha efter andra refrängen?

Det där med "gå över till tonalitet..." förstår jag inte. Hallåååå, jag är fortfarande IT-nörd, inte musiker! 🙂 Vad menas med tonalitet? Menar du att "ound" ska "sjungas" lixom? Med körer?

Endast svansen på orden får ton så att säga......du pratar fortfarande men bara sista stavelsen blir sång.....vet inte men jag skulle tycka det var schysst....men whatthefuck.... du har en schysst pipa och det låter bra redan nu så...... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna var jag inte heller själv nöjd med, tycker inte heller de biter. Har för mig jag kvantiserade både basgång och trummor. Å andra sidan, andra här i tråden verkar gilla trummorna. Vem ska man tro på, tro på, tro på? 😉

Har funderat på det där med trummorna....

Kan det inte vara en fråga om vilken musiksmak vi resp här gillar, alltså mer än vanligt? Eftersom det är så välidgt olika reaktioner menar jag....

Själv är jag/var jag i grunden en gammal syntare, o gillar ibland det där industriella monotona malandet, likväl som jag kan gilla svängiga jazztrummor.

Kan vara därför jag gillar den där hatten som slår konstant...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke, sluta inte med humorpoppen va?!

Haha... ska jag tolka det som att du inte gillar låten? 😉

Fast jag trodde faktiskt inte du gillade min humorpop heller?? Du brukar inte komma med nån feedback... å andra sidan, att du vill jag ska hålla mig till humorpop betyder ju inte nödvändigtvis att du gillar det. :rolleyes:

Hur som helst, några humorpoppisar till blir det. Har inte riktigt komplett humorpop-cd ännu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...