Jump to content
Annons

Hemma studio (Ny)


Kuusouka (oregistrerad)

Recommended Posts

Kuusouka (oregistrerad)

Hej skall bygga en hemma studio här hemma 😛

Lite frågor och funderingar:

Får jag ett bättre ljud om jag kör ljudet direkt från ljudkortet till högtalarna än att köra dom igenom en PA mixer?

Hur får jag ett nice sound?

Utrustning just nu:

Macbook pro 13" Dator

Behringer 802 Pa mixer

Yamaha HS50 monitorer

Oxygen 25 keybord

Reelop Ljudkort =(

Logic pro 9 Program

Synths: Nexus 2 , Sylent , Massive, Fx8 m.m

Kommer upp med en bild på hur studion ser ut när den är färdig byggd 😛 kommer bli grymt nice.. xD

//Kuusouka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen!

Bättre ljud, tveksamt. Beroende på om Behringermixern Färgar ljudet ut till högtalarna så kan det ju bli bättre / sämre, men tror inte det är så hörbart när det kommer till Behringer.

Hursomhelst har du ju ändå mixern, så kör med monitorerna ut från den - du får ju en fysisk ratt att höja/sänka med, å det är inte alla som har det :-)

Vet inte riktigt vad det är för ljudkort, men har det ASIO drivrutiner och fungerar med Logic och Macbook så varför "=(" ?

För ett nice sound, ja det beror på vad du menar. Ett nice sound - som i att låten låter bra, handlar om mixning...

Ha det bra!

Snabba dig med bygget och lägg upp en bild 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Tack för svaret.. det jag menar med nice sound är när kicken/trumman är tjock och fyllig.. men det är säker nått man får göra i logic.. Inte så kunnigt inom musik skapande än men trävar mig fram 😄

funderar på duet 2 jävla dyrt bara.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är kompressor och eq som är dina bästa polare 🙂

Finns väldigt många tips och trix på det här forumet, dess fysiska tidning men också på youtube och massa andra ställen, om hur man rattar fram vissa ljud etc.

ang. Duet 2 så vet jag inte mycket om ljudkort till Mac, men Apogee sparkar röv när det kommer till omvandlare osv. Portabelt är det också.

Men du skulle nog galant klara dig på ett billigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Tack för svar.. skall kolla runt lite.. Ang ljud kortet så skall jag kolla runt vad som finns.. har kollat lite på Native Instruments Komplete Audio 6..

det ser rätt tåligt ut och kan vara bra om man skall spela nån gång i framtiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför funderar du på fyra högtalare? Normalt sett (i musikskapande) har man två högtalare (plus eventuell sub).

Om du tycker dina HS50 är för klena, fundera då på en sub. Yamaha har en i samma serie, kommer inte ihåg modellbeteckningen. (Att köra två plus två högtalare krånglar bara till det med möbleringen.)

Vad har du för rum? Storlek, möblering, väggmaterial etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Tack för ditt svar.. är rätt liten yta jag har studion på.. tänkte att det blir bättre ljud med 4a högtalare. Plats för det har jag så du tycker att det är onödigt allså?

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte att det blir bättre ljud med 4a högtalare

Om du inte tänker mixa i surround så är 4 högtalare inget att rekommendera förutom för kontroll-lyssning , M.a.o låter mixen bra i högtalarpar 1 & 2 & 3

Har sex högtalare i studion vara 2 är dom jag jobbar i , 2 är " A&R " lyssning m.a.o brett , högt , fett etc men inget man mixar i och dom sista 2 är Auratone ( högtalarna har ingen bas , så funkar basen i dom funkar det oftast även i tex TV. )

Dock är alla högtalare av olika märke samt olika kvalitet för att få en mer komplett bild av olika lyssnings-miljöer.

Så 4 högtalare av samma tillverkare , samma modell är som sagt enbart användbart ifall du ska mixa i surround.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Skall bara producera musik så då är allså 4a inget att satsa på..tack för ditt svar.. får kolla efter ett ljudkort då 😄

Nått som du tycker är bra? Som man även kan ha med sig ut på spelningar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Ang apogeen one. Funkar det med 2 högtalare då det bara är en utgång på ljudkortet? Kan inget om det ljudkortet skall man koppla in det i pa mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Har jag fattat detta rätt.. det går allså att koppla in 2 högtalare till apogeen one ljudkortet utan en pa mixer? Sorry om jag värkar trög. Men det är ju bara en kanal på ljudkortet eller den släden med utgångar på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är det man använder "breakout-kabeln" till? Har inget Apogee själv, men det ser ut så i alla fall.

Edit: Felstavning

Edit 2: OK, kollade på duetten, men det är som frekvens säger stereoutgång, så det borde inte vara några problem.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Med en Minitele till 2 x tele kabel går det att koppla två högtalare till Apogee One.Dock inget som medföljer så det måste du köpa själv ( Kostar runt 200 kr ).

Breakout kabeln är enbart Mic in och Instrument(Tele) in.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

ok då hänger jag med.. blir nog en sådan.. lite och lått att ta med..

Edit: har man fixat egg katronger som ljudisolering med.. blir fin fint.. 😄

Redigerat av Kuusouka
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...