Jump to content
Annons

Hemma studio (Ny)


Kuusouka (oregistrerad)

Recommended Posts

Kuusouka (oregistrerad)

Hej skall bygga en hemma studio hĂ€r hemma 😛

Lite frÄgor och funderingar:

FÄr jag ett bÀttre ljud om jag kör ljudet direkt frÄn ljudkortet till högtalarna Àn att köra dom igenom en PA mixer?

Hur fÄr jag ett nice sound?

Utrustning just nu:

Macbook pro 13" Dator

Behringer 802 Pa mixer

Yamaha HS50 monitorer

Oxygen 25 keybord

Reelop Ljudkort =(

Logic pro 9 Program

Synths: Nexus 2 , Sylent , Massive, Fx8 m.m

Kommer upp med en bild pĂ„ hur studion ser ut nĂ€r den Ă€r fĂ€rdig byggd 😛 kommer bli grymt nice.. xD

//Kuusouka

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

VĂ€lkommen!

BÀttre ljud, tveksamt. Beroende pÄ om Behringermixern FÀrgar ljudet ut till högtalarna sÄ kan det ju bli bÀttre / sÀmre, men tror inte det Àr sÄ hörbart nÀr det kommer till Behringer.

Hursomhelst har du ju ÀndÄ mixern, sÄ kör med monitorerna ut frÄn den - du fÄr ju en fysisk ratt att höja/sÀnka med, Ä det Àr inte alla som har det :-)

Vet inte riktigt vad det Àr för ljudkort, men har det ASIO drivrutiner och fungerar med Logic och Macbook sÄ varför "=(" ?

För ett nice sound, ja det beror pÄ vad du menar. Ett nice sound - som i att lÄten lÄter bra, handlar om mixning...

Ha det bra!

Snabba dig med bygget och lĂ€gg upp en bild 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Tack för svaret.. det jag menar med nice sound Ă€r nĂ€r kicken/trumman Ă€r tjock och fyllig.. men det Ă€r sĂ€ker nĂ„tt man fĂ„r göra i logic.. Inte sĂ„ kunnigt inom musik skapande Ă€n men trĂ€var mig fram 😄

funderar pĂ„ duet 2 jĂ€vla dyrt bara.. 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DĂ„ Ă€r kompressor och eq som Ă€r dina bĂ€sta polare 🙂

Finns vÀldigt mÄnga tips och trix pÄ det hÀr forumet, dess fysiska tidning men ocksÄ pÄ youtube och massa andra stÀllen, om hur man rattar fram vissa ljud etc.

ang. Duet 2 sÄ vet jag inte mycket om ljudkort till Mac, men Apogee sparkar röv nÀr det kommer till omvandlare osv. Portabelt Àr det ocksÄ.

Men du skulle nog galant klara dig pÄ ett billigare..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Tack för svar.. skall kolla runt lite.. Ang ljud kortet sÄ skall jag kolla runt vad som finns.. har kollat lite pÄ Native Instruments Komplete Audio 6..

det ser rÀtt tÄligt ut och kan vara bra om man skall spela nÄn gÄng i framtiden..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

tack tack.. en frÄga Àr det vÀrt att köra med 4st högtalare eller rÀcker det med 2st? av samma mÀrke och storlek..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför funderar du pÄ fyra högtalare? Normalt sett (i musikskapande) har man tvÄ högtalare (plus eventuell sub).

Om du tycker dina HS50 Àr för klena, fundera dÄ pÄ en sub. Yamaha har en i samma serie, kommer inte ihÄg modellbeteckningen. (Att köra tvÄ plus tvÄ högtalare krÄnglar bara till det med möbleringen.)

Vad har du för rum? Storlek, möblering, vÀggmaterial etc?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Tack för ditt svar.. Àr rÀtt liten yta jag har studion pÄ.. tÀnkte att det blir bÀttre ljud med 4a högtalare. Plats för det har jag sÄ du tycker att det Àr onödigt allsÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tÀnkte att det blir bÀttre ljud med 4a högtalare

Om du inte tÀnker mixa i surround sÄ Àr 4 högtalare inget att rekommendera förutom för kontroll-lyssning , M.a.o lÄter mixen bra i högtalarpar 1 & 2 & 3

Har sex högtalare i studion vara 2 Àr dom jag jobbar i , 2 Àr " A&R " lyssning m.a.o brett , högt , fett etc men inget man mixar i och dom sista 2 Àr Auratone ( högtalarna har ingen bas , sÄ funkar basen i dom funkar det oftast Àven i tex TV. )

Dock Àr alla högtalare av olika mÀrke samt olika kvalitet för att fÄ en mer komplett bild av olika lyssnings-miljöer.

SÄ 4 högtalare av samma tillverkare , samma modell Àr som sagt enbart anvÀndbart ifall du ska mixa i surround.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Skall bara producera musik sĂ„ dĂ„ Ă€r allsĂ„ 4a inget att satsa pĂ„..tack för ditt svar.. fĂ„r kolla efter ett ljudkort dĂ„ 😄

NÄtt som du tycker Àr bra? Som man Àven kan ha med sig ut pÄ spelningar..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Ang apogeen one. Funkar det med 2 högtalare dÄ det bara Àr en utgÄng pÄ ljudkortet? Kan inget om det ljudkortet skall man koppla in det i pa mixen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

Har jag fattat detta rÀtt.. det gÄr allsÄ att koppla in 2 högtalare till apogeen one ljudkortet utan en pa mixer? Sorry om jag vÀrkar trög. Men det Àr ju bara en kanal pÄ ljudkortet eller den slÀden med utgÄngar pÄ..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag antar att det Àr det man anvÀnder "breakout-kabeln" till? Har inget Apogee sjÀlv, men det ser ut sÄ i alla fall.

Edit: Felstavning

Edit 2: OK, kollade pÄ duetten, men det Àr som frekvens sÀger stereoutgÄng, sÄ det borde inte vara nÄgra problem.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med en Minitele till 2 x tele kabel gÄr det att koppla tvÄ högtalare till Apogee One.Dock inget som medföljer sÄ det mÄste du köpa sjÀlv ( Kostar runt 200 kr ).

Breakout kabeln Àr enbart Mic in och Instrument(Tele) in.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kuusouka (oregistrerad)

ok dÄ hÀnger jag med.. blir nog en sÄdan.. lite och lÄtt att ta med..

Edit: har man fixat egg katronger som ljudisolering med.. blir fin fint.. 😄

Redigerat av Kuusouka
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...