Jump to content
Annons

Teorin bakom häftiga grejjor


moberg2236

Recommended Posts

Jag var i lule i veckan och gick på några så kallade "mini-kurser". Något dom gör för att ragga studenter men i alla fall.

Gick på en minikurs som hette ljuddesign eller nåt. OCh då fick vi gå in i ett helisolerat rum där som ställt upp en 5.1 anläggning. Viss 5.1 är häftigt men dom gjorde något mycket häftigare i stereo.

Då dom spelade stereo ljudet har dom gjort nåt special. Så att det var som att man hade hörlurar på dig. Och helt pltsligt hör jag någon som viskar "george" nedanför mig (kraftig skita på sig varning). Sen spelade dom ett ljudklipp från jurassic park där t-rexen kommer. Och då kändes det verkligen som att han komme rakt uppifrån och tog en tugga av en. Är det någon som har någon aning hur detta fungerar?

Vi fick även lyssna på en rap låt i stereo där det kändes som att det var ett gäng som sotg runt en och rappade samtidigt som dom gick runt en.

F.ö. var det riktigt bra ljud i det hela. Kan lova att jag hade ett flin värre än en nybliben icke-oskuld, En nybliven körkortsägare och en kaffedrickande studionörd tillsammans. Känslan var ungefär som efter bungy hoppet jag gjorde för nån sommar sen. Fast bättre.

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

nope.. dom sa nåt om att dom skickade en typ av fasvänd ljudvåg i t.ex. höger högtalare som skulle göra att vänsterhögtalaren skulle bara höras i vänster öra. men dom beskrev inte så nogrannt skulle vilja veta som exakt hur det funkar

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var en fast lyssningsposition så var det nog bara fasvända signaler som användes för att släcka ut som dom sa. Gäller bara att se till så fasvändningen ger en skillnad på "ett huvuds" längd så dom släcker ut varandra i ena örat men inte det andra. Låter ganska simpelt i teorin, men kan tänka mig att det är ett jäkla jobb i praktiken :-) Dom har ingen hemsida där man kan läsa in sig på exakt vad dom gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var en fast lyssningsposition så var det nog bara fasvända signaler som användes för att släcka ut som dom sa. Gäller bara att se till så fasvändningen ger en skillnad på "ett huvuds" längd så dom släcker ut varandra i ena örat men inte det andra. Låter ganska simpelt i teorin, men kan tänka mig att det är ett jäkla jobb i praktiken :-) Dom har ingen hemsida där man kan läsa in sig på exakt vad dom gjort?

Det finns pluggar som simulerar den effekten, kan försöka ta reda på vilka det är.

tycker själv också att det är ritkigt grymt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det var tre rader med soffor som vi satt en liten grupp i och lyssnade. Idealet för det där systemet var ett rum med en efterklang på 0,3 sekunder. Tyvärr så sa dom inget om någon hemsida. Men tycker att man borde kunde hitta det på luleås hemsida.

Dom körde med dvd-audio och super audio cd tror jag. Sen hade dom nån effekt processor för en sisådär 60k. Och högtalarna var bygggda av dom på lule universitet.

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...