Jump to content
Annons

Program till livestreaming?


djdavid

Recommended Posts

Hej!

Vet inte om det är rätt ställe för detta ämne men tråden får väl flyttas om den passar på bättre någon annanstans.

Jag är involverad i ett projekt där en konsert ska livestreamas på nätet.

Det finns kamera med USB och så har jag min Apogee Duet 2 som jag tänkte koppla två Line Audio CM3 för ljudet och in till datorn.

Min fråga är finns det något program som kan ta in både ljud och video samtidigt för livestreaming?

Eller måste man göra setupen på något annat sätt?

Och, om någon vet, måste man förstärka nätverkssignalen på något sätt om nätverkskabeln är lång? Och i så fall hur?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, kanske missuppfattat dig men det verkar overkill att dra in ljudet i datorn. Jag skulle fixa fram ett enkelt mixerbord med fantommatning som jag kopplar mikarna till och sedan skulle jag köra ut ljudet från mixerbordets main out till kamernas stereo in. Kameran kopplas sedan till datorn med usb och så stremar ni via tex bambuser.

Vad är det för kamera? Ett alternativ är annars att ni skippar mixerbordet om kameran har två mik-ingångar med fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Har du mac så är det Camtwist och Adobes Flash Media Live Encoder som är dom absolut bästa alternativen. Dom är gratis och minst lika bra som wirecast eller liknande program som kostar tusentals kronor.

Camtwist är själva studion och fmle är sändningsprogrammet och så vitt jag vet så funkar det för alla tillgängliga siter som justintv ustream tikilive freedocast vaughnlive.tv etcetc.

Jag har lekt med web tv i ett par år så pma så får du mitt skype det är lättare att snacka sånt här live då det är en del man behöver veta för att det ska funka vettigt.

Det kan nämligen vara lite struligt att få allt både ljud och bild att funka med bara en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burninsven: Tack för tipsen på programmen. Ska kolla in dem. Men vet du om det är möjligt att synka ljud och bild från två källor i dem?

dvs ljud från ljudkort och kameran från usb?

everlastingrecords: yes tänkte på det med mixer men kameran de har (BenQ dv M23) har inga ingångar. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det riktigt stora problemet är Internethastighet/bandbredd och inte om det synkar

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Som BurninSven är inne på verkar det finnas en mängd olika lösningar på det här men helt ärligt tror jag det enklaste för er är att hitta en annan kamera som du kan koppla ljudet till direkt. Tror det kommer spara dig mycket huvudvärk och tid. Risken är annars att du lägger ner din tid och själ på detta och sedan blir det ändå inte rätt i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi gjort ett test.

Använde mig utav Adobes Live Media encoder som funkade alldeles utmärkt.

Där kunde man välja ljud från en källa och film från en annan och det synkar.

Använde fast lina så inga problem med internet.

Problemet var kameran. Går inte att livestreama via usb. Fick köra med webkameran under testet.

Vet någon om det går att köra via hdmi till usb då kameran har hdmi anslutning?

Eller om man måste ha en annan kamera med analog ut och sedan köra en till usbkonverterare som easycap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Wirecast som "mediamixer".

Som ljud- och bildinterface använder jag Blackmagic Intensity Shuttle. Ansluts i datorn med USB3 och har diverse olika anslutningsmöjligheter, bland annat HDMI. Mycket prisvärd.

Den dyrare varianten av Wirecast har möjligheter att justera tidsfördröjning mellan ljud- och bildsignaler vilket kan uppstå när man ansluter olika signaler på olika sätt.

Min uppfattning gällande livestreaming från (stillbilds)kameror är att det är få som fixar det tyvärr. Den videokamera jag använder är Sony HDR-CX130.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...