Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja Allihop!

Jag har hÄllit pÄ med reason 2.5 ett tag nu försökt o fÄ ljudet ut o lÄta sÄ bra som möjligt utan att de ska dista digitalt osv. har kört pÄ BV512 Vocoder ett tag nu ladda hem ett sÄnt dÀr pre-set frÄn reasons hemsida Low, Mid, Hi den ska fÄ ljudet o inte dista sÄ lÀtt och pusha ljudet men Àr det verkligen det man ska anvÀnda?

Vad Àr den bÀsta Pre-Set man kan ha för o fÄ det o lÄta sÄ rent o naturligt som möjligt?

Hur kör ni? 🙂😄

Redigerat av Reason_user
Annons
Postat

I version 2.5 saknas ju masteringsmöjligheter och nÀr du exporterar ditt projekt till wav eller aif sÄ ligger din lÄt hela 6 dB under den verkliga nollan.

Detta löser du genom att lÀgga masteringseffekter utanför reason i lÀmpliga program.

Jobba enbart med mixen i v 2.5 och strunta i att maxa, helt enkelt.

Annars kan man vÀl sÀga att det Àr lite klurigt att fÄ Reason att lÄta riktigt bra, rÀkna med att det tar ett tag att hitta rÀtt.

Jag anvÀnder en hel del tapedist frÄn Scream-modulen och stÀmmer gÀrna ur enheterna nÄgot, för att slippa den digitala exaktheten.

-Variera ocksÄ kvantiseringen, kör inte med samma instÀllning pÄ alla spÄr.

-Dubbla upp syntarna, tvÄ nÀstan identiska Subtractorpatchar som spelar samma sak, lÀtt utpanorerade, ger bÀttre resultat.

Ett annat trick Àr att blanda in lite brus i sina digitala lÄtar.

Skaffa gratispluggen Vinyl frÄn Izotope, den Àr mycket anvÀndbar.

Postat
NÄn mer?

lÀt som om du ignorerade Dumd dan dÀr...ajaj ajaj...allt han skrev Àr faktiskt riktigt sant. Fast jag har inte anvÀnt mig sÄ mkt av att dubblera ljud. har inte behövt Àn. Annars Àr det som han sÀger. Man ska fÄ bort perfektheten. Den stör rÀtt mkt i mÄnga fall ska du se.

Annars fÄr du vÀl sitta och analysera lÄtar som faktiskt lÄter bra. Gillar du EDM sÄ Àr ett bra tipps att lÀgga in din lÄt i en mix med "riktiga" lÄtar. DÄ nÀr din lÄt komme sÄ hör du ifall den hÄller mÄttet med de andra lÄtarna.

Postat
-Dubbla upp syntarna, tvÄ nÀstan identiska Subtractorpatchar som spelar samma sak, lÀtt utpanorerade, ger bÀttre resultat.

Haha.. jasĂ„? 😉 Det dĂ€r Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ en smaksak. 🙂

Gör som Dumb Dan sĂ€ger!! DĂ„ kommer det lĂ„ta bra. Faktiskt 🙂 Men som med allt annat hĂ€r i livet sĂ„ gĂ€ller det att trĂ€na, trĂ€na, trĂ€na och trĂ€na. Om du sitter tillrĂ€ckligt mycket och pillar sĂ„ kommer du bli bĂ€ttre och bĂ€ttre, vare sig du vill eller inte.. 😆 Promise

//smulan

Postat

Haha.. jasĂ„? 😉 Det dĂ€r Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ en smaksak. 🙂

Givetvis.

I princip allt som har med ljud att göra Ă€r ju det. 😆

Postat
I version 2.5 saknas ju masteringsmöjligheter och nÀr du exporterar ditt projekt till wav eller aif sÄ ligger din lÄt hela 6 dB under den verkliga nollan.

Detta löser du genom att lÀgga masteringseffekter utanför reason i lÀmpliga program.

Jobba enbart med mixen i v 2.5 och strunta i att maxa, helt enkelt.

Amen.

Postat
I princip allt som har med ljud att göra Àr ju det.

Sanning, sanning broder. 😛

Fast jag skulle vilja strÀcka mig lite lÀngre och sÀga: Allt som har med allt att göra Àr i princip en smaksak.. :rolleyes:

//smuler

Postat
I princip allt som har med ljud att göra Àr ju det.

Sanning, sanning broder. 😆

Fast jag skulle vilja strĂ€cka mig lite lĂ€ngre och sĂ€ga: Allt som har med allt att göra Ă€r i princip en smaksak.. 😛

//smuler

Ja!!

Alla gillar ju inte kiss Ä bajs skÀmten nÀr man har kommit upp lite lÀngre i Äldrarna.

Älskar bara lĂ„ten "Britt-Erik - Äta farfars bajs"... Men jag tror nog inte min syn gillas av mĂ„nga...SĂ€rksillt inte med productionen som den har 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.