Jump to content
Annons

AKG K240 vs. Sennnheiser HD250II


Mr Keys

Recommended Posts

Det här blir lite av en snabbjämförelse och en fråga i ett.

Köpte två par AKG K240(Halvslutna tror jag) lurar för några veckor sedan, till ett väldigt förmånligt pris, och hade ett par Sennheiser HD250II(Helt slutna) sedan tidigare.

Börjar med att säga, "vilken otrolig skillnad det är" !!!!

Nu lyssnar jag på en låt jag spelade in och mixade när jag gick på SAE, i deras studio 2. Så den här låten har ja verkligen stenkoll på hur den skall låta. Lite, blues/rock/jazz-stuket typ....jag vet att jag lade på en 50Hz sinus/sub på kicken, som kommer fram bra i Sennheiser-lurarna, men inte riktigt i AKG'erna....

Något som märks tydligt är att Sennheiser lurarna har en mkt tydligare bas, och en väldigt rivig/vass diskant, vilket blir jättejobbigt i längden om man ska lyssna på höga volymer.

AKG-lurarna är mkt mer, snälla/bekväma.....tror jag skulle kunna lyssna i flera dygn utan att trötta ut öronen i dem. Dock är det lite matt/tråkig bas....

Det ultimata skulle vara basen från Sennheiserlurarna och resten från AKG-lurarna... 🙂

Men det sjukaste är att AKG lurarna är så otroligt detaljerade!!!! Man hör varenda liten jävla detalj i låten....man hör verkligen hur reverben klingar ut....och delayerna hörs hela vägen, och knapptryckningarna från saxofonen. Medans i Sennheiser-lurarna blir det MKT mer luddigt.

Hur kommer detta sig? ljudbildsmässig och frekvensmässigt är de väldigt olika, men jag kan inte direkt säga vilken som är bäst....jag menar, båda lurarna är ju bra! Men i detaljavseende är AKG-lurarna ljusår bättre än Sennheiser-lurarna....!

Någon som har någon teori? har det med helslutna/halvslutna att göra?

Någon som testat dessa och upptäckt samma sak?

Kort sagt, ska man mixa och finlira i lurar, så ska man absolut välja AKG240 framför Sennheiser HD250......! Dock är ju HD250 helslutna, så ska man spela in sång är de kanske att föredra. Sen kanske det finns ännu bättre lurar också.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant är det.

Jag lyssnade igenom en hel mängd lurar och fastnade för Sony MDR-7506, just för att man hörde mer detaljer än i andra lurar. Har förstått senare att de har lite "hängmatta", dvs de får saker att låta något bättre. Detta är ju kul när när man lyssnar på saker, men inte lika kul när man mixar -- skit skall ju låta skit så man kan fixa det.

Mitt tips vid urval är att ta med någon egen mix som är dålig och någon riktigt bra mix i samma genre. Skillnaden skall helst vara rejäl mellan de två när man lyssnar i lurarna. Lätt att lura sig själv är det i alla fall.

Sen är det bara att lyssna mycket och lära sig hur lurarna funkar. Efterhand förstår man vad som blir bra och inte när man spelar i högtalare. Men helt säker går det inte att vara. Jag kollar numera alltid i olika högtalare.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mina AKG 240 för många år sedan just på grund av att dom har varit standard i många år. Bra separation, tungdrivna, lite tråkig bas men hellre det än att man sitter med fetebas i lurarna därmed drar ner basen i mixen.

Tror inte att det har med hel/halvslutna att göra men jag kan ha fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Jag har bara haft ett par riktiga lurar att mixa i och det är AKG K240. De är super att mixa i, men basen är inte bra. Jag får alltid bränna ut mina produktioner på cd, och sen lyssna i lite olika stereos, för att sedan finsjustera lite till. Jag kan hålla på så ganska många gånger innan det blir perfekt. Och det beror på att jag inte har ett par studiomonitorer, så ett tips är att ha både och. Men jag skulle nog säga att det går att finsjustera bättre i ett par lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...