Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sammanfattning:

Jag körde med ASIO4ALL istället för Focusites egna ASIO.

Med ASIO4ALL fick jag knaster även med hög buffer >24 ms.

Claes tipsade om att köra med Focusrites ASIO. Med den kommer jag ner till 8 ms utan knaster.

Lärdom: Inte starta forumtrådar direkt när något inte funkar för att man är trött och grinig.

Redigerat av HDV
Annons
Postat

varför använder du asio4all?

Windows Installation

1. Insert your installer disk into your computer’s DVD-ROM drive

2. A window should open displaying the contents of the disk. If this window does not appear

automatically, you can manually navigate to the disk using Windows Explorer

3. Identify the file ‘‘Focusrite USB 2 Driver-2.1.exe’; double-click its icon to begin the

installation

4. Follow the on-screen instructions to complete the installation

5. When the installation is complete, restart your computer

6. After restart, connect the Scarlett 2i2 to your computer

IMPORTANT: Before you connect the Scarlett 2i2 to your computer,

please complete the software installation according to the

instructions above. This will ensure that the hardware uses the

correct drivers, and will prevent unexpected behaviour

dessutom har ju kortet direct monitoring - så varför bekymrar du dig om latency?

Using Direct Monitoring

You will frequently hear the term “latency” used in connection with digital audio systems. In the case

of the simple DAW recording application described above, latency will be the time it takes for your

input signals to pass through your computer and audio software. Latency can be a problem for a

performer who wishes to record while monitoring their input signals.

The Scarlett 2i2 is fitted with a “Direct Monitoring” option, which overcomes this problem.

Setting the front panel “Direct Monitor” switch to ON will route your input signals directly to the

Scarlett 2i2’s headphone and main monitor outputs. This enables you to hear yourself with zero

latency – i.e., in “real time” – along with the computer playback. The input signals to your computer

are not affected in any way by this setting.

When “Direct Monitoring” is set to ON, ensure that your DAW software is not set to route its input

(what you are currently recording) to its output. If it is, you will hear yourself “twice”, with one signal

audibly delayed as an echo.

manualen innehåller faktiskt nåt som kan vara värt att läsa

Du ska inte använda ASIO4ALL om det finns dedikerad ASIO-driver från tillverkaren - och det finns det säkert från Focusrite.

aah.... du var lite rappare 🙂
Postat
varför använder du asio4all?

Läste att det var bra

Du ska inte använda ASIO4ALL om det finns dedikerad ASIO-driver från tillverkaren - och det finns det säkert från Focusrite.

Kör med Focusrites ASIO nu med 8 ms utan knaster. Kan man inte förvänta sig mindre?

dessutom har ju kortet direct monitoring - så varför bekymrar du dig om latency?

När jag kör med MIDI-interface vill jag ha låg latency

Postat

Kör med Focusrites ASIO nu med 8 ms utan knaster. Kan man inte förvänta sig mindre?

Jaga du ett lågt värde eller låter det dåligt för dej ?

Postat
det får du nog justera där isf

Sorry jag menade MIDI-keyboard inte interface.

Jag kopplar in MIDI-keyboard via USB till datorn och får då den latency som ljudkortet ger.

Postat
Jaga du ett lågt värde eller låter det dåligt för dej ?

Det låter inte dåligt, men det känns konstigt att spela med en keyboard med 8 ms latency. Under 5 ms brukar vara ok.

Postat

Jag kopplar in MIDI-keyboard via USB till datorn och får då den latency som ljudkortet ger.

om du upplever det som ett glapp när du spelar så tippar jag på att det rör sig om mer än 8ms - alltså nåt som inte bara beror på ditt ljudkort
Postat

Det låter inte dåligt, men det känns konstigt att spela med en keyboard med 8 ms latency. Under 5 ms brukar vara ok.

8ms är inte farligt alls - men om man väger in avståndet till högtalarna också, så blir det förstås lite till. 1ms fördröjning blir det med ca 34cm avstånd, men de flesta har inga problem att spela med över 10ms latency, även om trummor kan kännas lite jobbigare än andra instrument om man har lång latency. Man anpassar sig automatiskt när man slutar fundera över det.

Du kan läsa om latency i min lilla artikel om det här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.