Jump to content
Annons

Cubase 7, ny dator, plötsligt hackigt/glitchigt[PROBLEM LÖST]


StepOneStudio

Recommended Posts

Tjena,

Registrerade mig här för att förhoppningsvis få lite hjälp med ett problem. Äger en studio som precis fått sig en ordentlig uppgradering med Cubase 7, en Mackie Onyx 820i-mixer (firewire) och en ny dator som kör i5 3.4ghz processor, 64bitars windows 7 home premium och 16gb ram-minne.

Har spelat in några stora ganska tunga projekt utan några som helst problem med latency, glitches eller annat tråkigt. Vi talar om projekt med 20-30 midi-instrument, 20 sångspår, flertalet gitarrer och liknande. Idag däremot när jag började arbeta på ett nytt projekt så började det plötsligt glitcha och hacka en massa i inspelningen, och det med bara några få midi-instrument. Hann inte lägga mer än ett piano, nån stråke och lite trummor förrän det började. Kollade runt lite i Device setup men hittar inget som inte är som det ska. Datorn jag använder har endast cubase och wavelab installerat, inget annat. Den används alltså strikt till inspelning och jag håller den därför fri från all annan programvara än det ytterst nödvändiga.

Vad kan detta bero på? Plug-ins? Något annat midi-relaterat?

All hjälp uppskattas, måste komma vidare med inspelningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad kör du för diskar? Uppdaterat drivers etc? Något program som går i bakgrunden?

Redigerat av kidorange
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör allt till en ny extern hårddisk av dyrare modell, om det är det du menar.

Det enda jag kan komma på som jag gjort sedan allt var problemfritt var att installera dropbox på datorn för att enkelt kunna dela mixdowns och liknande.

Som sagt, har kunnat köra tunga projekt med mååånga pluggar och effekter utan problem. Aldrig ens en tendens till glitch eller latency. Nu kan jag inte ens lägga ett piano. I bakgrunden körs ingenting förutom det nödvändiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt märkligt, det var det jag kan komma på som kan strula till det. Hoppas det löser sig eller att någon annan kan tipsa om något. Jag tror cubase kom med en update nyligen om det är det som strular kanske.

Redigerat av kidorange
Link to comment
Dela på andra sajter

Defragmenterade diskar kanske inte är något problem idag men ett gissel som suger kraft om det inträffar och disken inte hinner med..

Delar du dropbox med flera användare på nätet så skrivs väl en del data så fort någon gör något med filerna som delas.. Kolla i Performance monitorn i C7 så ser du direkt om det är diskrelaterat och / eller om processorn spikar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting crackat. Har dessutom inga pluggar utöver vad som följde med cubase när jag köpte det (fullversionen).

Dropbox används bara mellan studion och min privata laptop, inget annat.

Kollade vst performace och den verkar peaka ibland när det glitchar. Jag har dock inte haft NÅGRA problem med monsterproduktioner, men nu glitchar det med bara två-tre midi-instrument..

Ominstallation av cubase? Kan det hjälpa? Det kan omöjligt ha med datorns prestanda att göra eftersom jag har mer än gott om kräm för att kunna prodda med många tracks och pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vi pratar då processorstapeln - inte diskstapeln som spikar när det glitchar.. vad är det för glitch? Blir det som ett sprak eller hur yttrar sig felet? Det går att ställa in diskbuffer och lite annat i Devices / device setup men du har säkert redan kollat alla inställningar.. och du har inte råkat ändrat ASIO buffersize för att få bättre respons på nån VSTi?

Du kör visserligen Cubase 7 ( har du uppdaterat till senaste fixpatchen 7.0.1?) och jag har själv massor med skit i 7.0.1 som mest är irriterande men en del av felen yttrar sig bara ibland om man gör något speciellt i en viss ordning.

Du kan med all sannolikhet ha ett fel som bara vissa användare lyckats dra på sig baserat på komponenter i din dator och kan säkert med lika stor sannolikhet få bort felet genom ominstallation med tanke på hur BETA-aktig den här versionen är.

För säkerhets skull gå in på Steinbergs forum och kolla om du hittar "ditt fel" under Issue reports, Collected issues samt under Solved issues

Link to comment
Dela på andra sajter

Det knäpper och sprakar till då och då under playback. Verkar inte finnas något samband mellan när flera instrument spelas, det kan komma redan när bara ett instrument "används". Min gamla sunkiga dator uppvisade samma problem så fort jag hade lite för många tracks (midi) på samma gång under uppspelning. Det berodde på en sunkig dator och andra faktorer. Med min nya utrustning har jag som jag nämnde tidigare kört 20-30 miditracks fullsmetat med pluggar och effekter utan en enda tendens till glitch eller liknande.

Igår var jag i studion och tänkte testa lite olika metoder för att lösa problemet. Innan jag ens hann börja delarna så var problemet borta. Fortsatte med produktionen och byggde vidare med fler midi- och audiotracks utan några problem. Sen efter nån timme kom samma problem tillbaka igen. Startade om cubase, rebootade och provade allt möjligt men fick inte ordning på det.

Så det känns ju onekligen som att det är mjukvaran, Cubase, som är boven. Annars skulle problemet ha en mer uppenbar orsak. Observera att jag inte ändrat något i inställningar/sertings från tidigare stora produktioner. Problemet bara uppstår helt utan förvarning och vill sen inte försvinna förrän det själv vill försvinna.

Känns som att det blir en ominstallation..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänkte på var om du har något jordfel eller glapp i någon anslutning som gör att det sprakar till vid de tillfällena? Systemkravet från Cubase 6 till Cubase 7 är inte nämnvärt stor skillnad på.

personligen tror jag inte att det är Cubase i det här fallet, mer att det skulle vara som ovanstående eller som Loopen säger att något i datorn behöver uppdateras.. nätverkskort och liknande när den sitter på samma IRQ som ljudkortet kan också vara upphov till småknaster som kommer från sporadisk nätverksaktivitet.

Och du får inte spraket enligt en cyklisk modell så de återkommer med samma mellanrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade liknande problem i C7. Löste det genom att optimera Cubase i Devices, tror jag det va. Har väl du redan gjort, men eftersom ingen nämnt det föreslår jag det.

man kan aldrig vara för tydlig om man inte får svar 😉

" Det går att ställa in diskbuffer och lite annat i Devices / device setup men du har säkert redan kollat alla inställningar.."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper de flestas resonemang, om det inte vore för att datorn plötsligt börjat bete sig på detta viset. Datorn är inte ens 3 månader gammal och jag har hunnit med minst två stora produktioner som varit riktigt tunga för datorn. Då borde ju problemet uppstått då.

Nu snackar vi som sagt bara ett enkelt midi-piano så får jag knaster. Öppnar jag upp en av de stora produktionerna så sprakar det. Startar jag en ny produktion så sprakar det. Sen ibland så försvinner det och jag kan arbeta ostört tills det får för sig att börja krångla igen.

Mycket märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok du skriver att du köper alla resonemang, men har du kollat alla förslag / uppdaterat BIOS / Firewire/ drivrutiner för moderkort / Operativsystem / bugfixar o allt annat som kan spela in eller utgår du ifrån att det inte kan vara något av de felen vi räknar upp baserat på att datorn är 3 månader gammal?

Något du inte nämner är om felen uppstod före:

".... som precis fått sig en ordentlig uppgradering med Cubase 7, en Mackie Onyx 820i-mixer (firewire) och en ny dator som kör i5 3.4ghz processor, 64bitars windows 7 home premium och 16gb ram-minne."

..Eller har alla fel uppstod efteråt?

Alltså,är alla ovanstående komponenter nya och alla projekt du hänvisar som det är problem med har alla gjorts på dess komponenter?

Har Cubase 7 uppdaterats till 7.0.1? (Jag utgår ifrån att du kör 64-bits versionen av Cubase)

Hur många av pluggarna som körs är 32 bit och vilka är 64 bit?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, har testat det mesta. Alla drivrutiner/versioner är uppdaterade och kollade. Om du läser meningen du själv citerade från mig så ser du att det är en ny dator, alltså har den inte använts till något annat än detta sedan den köptes. Datorn köptes i delar, jag monterade ihop den, installerade windows, installerade all hårdvara och uppdaterade alla drivrutiner, installerade cubase och uppdaterade cubase till 7.0.1 nu senast.

Allt är nytt, alla projekt jag talat om har spelats in på endast denna dator och datorn är ca 3 månader gammal nu.

Ja, det är 64bit Cubase 7 och jag har ännu inte några andra pluggar än de som medföljde cubase.

Var nere i studion tidigare ikväll igen. Inget glitchande, sen kom det, sen försvann det, sen började jag googla vidare på problemet. Provade att stänga av Asio guard som någon på steinberg-forumet tipsat om. Glitchandet försvann, men sen hann jag faktiskt inte stanna kvar i studion längre, så jag vet inte om det var en tillfällighet eller om det faktiskt hjälpte ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du kört DPC Latency checkern ?

Den visar om datorn är ok för att köra latency beroende program som tex Cubase.

Om DPC checkern visar att det finns problem så kan man fixa med BIOS.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag kommer att tänka på det nya ASIO Guard..

Prova att bocka på/av Asio Guard och se vad som händer 🙂

Edit: Såg att du testat bocka av Asio Guard och att det blev bättre men du var tvungen lämna studion?

Återkom gärna med besked igen på om det blev någon skillnad.

Jag förstår inte riktigt frågeställningen.

Att du har ny dator, det förstår jag, men är ljudkortet nytt? Eller är det kvar från den gamla tiden också då allt fungerade?

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Jo jag har läst och förstått att du köpt ny dator men det jag försökte bena ut var om du haft en dator med Cubase 6 på som du använt innan eftersom du skrev "Uppgradering"..

Då blir ju frågeställningen lite annorlunda eftersom Cubase 7 fortfarande är väldigt buggigt trots 7.0.1-patchen. Som Tilly skriver kan både ASIO-guard och även Powerscheme ha ett finger med i spelet varför det inte funkar.. För mig har det hänt 2 gånger att nån VSTi helt plötsligt hänger sig med volym på fullt skaft efter att man suttit o tweakat ljud nån timme, grafik som glitchar här o var + massor med andra grejer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit tillbaka till studion ännu, så kan fortfarande tyvärr inte svara på om ASIO guard kan ha med det att göra. Jag tycker fortfarande dock att problemet i så fall borde uppstått på någon av de andra två produktionerna (jag har ju ändå spenderat minst 40 timmar i studion med denna setupen utan problem).

Ja, jag hade en dator med cubase 6 innan, men min gamla dator har ingenting med min nya att göra. Inte heller komponenterna. Allting är helt nytt (ljudkort, dator, programvara, operativsystem, drivrutiner) sedan tre månader tillbaka och har funkat helt perfekt fram tills nu plötsligt när jag inte kan lägga ett piano utan glitchar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I see.. man kan ju spekulera i om det faktiskt var vid installationen av dropbox som det samtidigt lades till något annat systemrelaterat i operativet eftersom du upplever att felet började först efter den installationen.

Edit: Kollade på Steinbergs forum där du ställt samma frågor.. kollade du drop-outs över Firewire som cpechet föreslog?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit tillbaka till studion ännu, så kan fortfarande tyvärr inte svara på om ASIO guard kan ha med det att göra. Jag tycker fortfarande dock att problemet i så fall borde uppstått på någon av de andra två produktionerna (jag har ju ändå spenderat minst 40 timmar i studion med denna setupen utan problem).

Ja, jag hade en dator med cubase 6 innan, men min gamla dator har ingenting med min nya att göra. Inte heller komponenterna. Allting är helt nytt (ljudkort, dator, programvara, operativsystem, drivrutiner) sedan tre månader tillbaka och har funkat helt perfekt fram tills nu plötsligt när jag inte kan lägga ett piano utan glitchar.

Hm, tänkte på en sak. Kan du inte backa datorn till ett datum då allt fungerade? Finns ju en funktion för det (kommer inte ihåg vad den heter då jag skriver på plattan ftf).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som ONSatan skrev så prova göra en systemåterställning.

Kan vara värt ett försök.

Annars är mitt tips följande:

Öppna upp burken och plocka ur de komponenter (minnen, pci kort) som går att plocka ur. Stoppa tillbaka dom.

Formatera systemhårddisken (glöm ej spara viktiga filer) och installera Windows på nytt.

Installera ditt firewiregränssnitt.

Installera Cubase.

Starta upp och provkör. Prova med ASIO-guard på och prova även med av.

Fortsätter det spraka, uppdatera Cubase till den senaste versionen.

Fortsätter spraka? Installera Cubase på en annan burk.

Det är nånting som är fel med CPU användningen i Cubase 7.

Flera användare klagar på CPU spikes osv. Detta kan ju som sagt generera sprakningar och glitches.

Om det nu skulle vara detta som är fel, då är det nog bara att invänta en ny uppdatering.

Men det låter väldigt konstigt, tycker jag.

Rent generellt skulle jag ju ha gissat på ditt ljudkort.

Men efter att ha läst länken nedan så börjar man ju fundera.

Kan rentav vara så att det är programmet som spökar. Nånting som inte står rätt till med CPU användningen..

http://www.steinberg...p?f=175&t=33926

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bärbar eller stationär dator?

Om det är en bärbar så stäng av nätverkskortet.

Stäng också av alla sorters energisparlägen och eventuella förinstallerade "hjälp"-program och antivirus.

Kolla som sagt också med DPC Latency Checker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Mitt problem försvann när jag kontrollerade kablarna (USB) mellan klaviatur och dator! Kontakten satt lite löst på grund av sladdfiffel tidigare. Tryckte då tillbaks kontakten ordentligt och startade om alltsammans - och vips tillbaks till normalt igen, (typ 4ms)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...