Jump to content
Annons

Två mikrofoner = dubbel inspelning?


Växjölirarn

Recommended Posts

Tjaba!

Idag har jag följande utrustning:

Blackstar HT-1R topp

och 12x2 Vintage celestion 30V Harley Benton låda.

Är mycket nöjd med ljudet ur lådan och har valt en kondensor-mic att spela in med. Detta för att jag är tvungen att spela in på låg nivå pga grannar/bebis hemma.

Förut trodde jag man var tvungen att ha en SM57:a om man skall lira in gura, men är otroligt nöjd med min Electronics SE X1 mikrofon. Dock är det lite störande att den tar upp strängljudet ibland från guran... =(

När jag spelar in läggar jag minst två spår för gura, ett höger och vänter (rythm) och en center med lead.

Det blir ju en väldans massa inspelningar för varje takt eftersom jag måste göra detta tre gånger.

Vad händer om man köper en mic till? Då tänkte jag på en till kondensator fast annat märke så man får lite annorlunda karaktär.

Man kan ju inte kopiera ett spår och lägga dubbelt iaf så jag antar att jag måste spela in kanske två gånger, men kommer det inte automatiskt att låta fett direkt om jag har en mic i varje sida? en på höger och vänster?

Kanske räcker med detta för att lägga rythm?

Vad tror ni? Är jag bara ute och snurrar??? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra fråga! 🙂 Alltså, om du spelar in två spår med två olika mikar så får du exakt samma inspelning fast med två olika ljud.

När jag dubbar gitarrer så upplever jag ofta att det är skillnaderna i spelandet som gör det fetare, inte nödvändigtvis de olika mikarna jag testar.

Förstår du vad jag menar? Man spelar ju aldrig EXAKT likadant i dubben som i den första, även om det är samma riff eller vad det nu är. Men,

naturligtvis blir det ännu fetare om man dubbar med två olika mikar - så att du får två snarlika gitarrspår på fyra olika kanaler. Personligen

spelar jag in allt med en mik, även dubbarna, men eq:ar dom lite olika och sedan panorerar ut dom på olika sätt.

Men det är väl en smaksak antar jag!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det kommer inte automatiskt låta fett för att du har 2 olika mikrofoner på en kabbinett.

Det skulle väl vara om du hade två olika förstärkare kanske 😛 , mer åt det hållet.

"Är mycket nöjd med ljudet ur lådan och har valt en kondensor-mic att spela in med. Detta för att jag är tvungen att spela in på låg nivå pga grannar/bebis hemma.

Förut trodde jag man var tvungen att ha en SM57:a om man skall lira in gura, men är otroligt nöjd med min Electronics SE X1 mikrofon. Dock är det lite störande att den tar upp strängljudet ibland från guran... =("

Du skulle kunna bygga en koja runt förstärkaren med kuddar, eller ha förstärkaren utanför rummet och stänga dörren.

"Vad händer om man köper en mic till? Då tänkte jag på en till kondensator fast annat märke så man får lite annorlunda karaktär."

Då ger det nog mer karaktär om du köper en dynamisk än en kondensaror till. Sm57?

Det viktigaste är tyvärr allt runt omkring. Så som att det låter bra irl, osv.

En grej som jag kommit på gör jävla skillnad är paralell kompression. Gör en kopia på ett spår, komprimera det så att det håller en rätt så jämn ljudnivå.

Sedan blandar du in den med orginal signalen, som kanske låter lite platt, nu får du plötsligt mycket mer färger och djup i inspelningen

Hade fint 🙂 / Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, du fattar precis vad jag menar.

Det är ju själva "icke exaktheten" i olika spåren som gör det fett.

Frågan är hur mycket fetare det blir med 2 micar kontra lägga ett spår till med samma mic.

Vill helst inte ha fler grejor i min studio/lekrum om det inte gör skillnad.

En begagnad SM57 är ju billig på ebay, men jag tror inte den funkar med en kondensator pga att jag måste spela på relativt låg volym.

Sen kanske jag ska öva på att spela "tight" istället, det gör nog fan ljudet mycket bättre än om jag kopplade in 50 miccar till! =) hehehe

Casper:

Jag har gjort ISO-lådor ett antal gånger, men det blir inte bra om man inte satsar på en riktig ritning och grejor och då drar priset iväg, plus att jag verkligen inte gillar att ha en stor låda i mitt rum. Den jag byggde åkte ut efter en månad. Tyckte inte ljudet blev riktigt 100% heller, mycket nöjdare med min kondensmic och lägre volym.

Men tack för era svar, tror jag hoppar en mic till och övar på att bli bättre på att spela istället. =)

Jag har ju blackstart HT-1r som är underbar med bara en enda ratt för att ändra karaktär, så jag kör en med fullt vrid vänster och ett spår fullt höger relativt smidigt ändå. =)

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett budget trick för att slippa sätta en extra kompgitarr är att gör en dubbel på det du har och lägga den på ett annat spår.

Sen tidsförskjuta den lite och stämma ner den micro lite och panna ut dem left och right..

Funkar. Inte bra alltid men ibland funkar det okay.

Det blir inte som att spela allt en gång till men fetare än när det är bara ett spår.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett budget trick för att slippa sätta en extra kompgitarr är att gör en dubbel på det du har och lägga den på ett annat spår.

Sen tidsförskjuta den lite och stämma ner den micro lite och panna ut dem left och right..

Funkar. Inte bra alltid men ibland funkar det okay.

Det blir inte som att spela allt en gång till men fetare än när det är bara ett spår.

/Magnus

Har provat detta några gånger, men tycker det blir stor skillnad mot om man lägger ett nytt spår, iaf när det gäller lite tyngre metal/rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips! En 57a är ju den bästa miken för gitarrinspelning. Sätt förstärkaren i garderoben eller nåt, det gjorde jag!

Alternativt dubba den och paralellkomprimera precis som Casperfren sa. Funkar alldeles utmärkt! Sen är det nice med stereo enhancers också,

många låter crap men det finns några bra! Googla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat detta några gånger, men tycker det blir stor skillnad mot om man lägger ett nytt spår, iaf när det gäller lite tyngre metal/rock.

Ja, det är klart att det blir bättre att dubba, man spelar ju aldrig riktigt samma två gånger.

Men att sätta två mickar på samma stärkare gör ännu mindre skillnad, du kan om du mickar rätt få mer frekvenser att jobba med (men också väldigt lätt få fasfel).

Det finns ingen lösning på ditt problem annat än att spela in två gånger.

Sätt en skärm mellan,dig själv och micken så slipper du strängljudet.

Eller varför inte en axe-fx eller nått?

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Glöm inte bort basen. Om du tar bort basen på många inspelningar så kommer du höra att det inte låter så fett. Basen har mycket med det upplevda av feta gitarrer att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sen är det nice med stereo enhancers också,

många låter crap men det finns några bra! Googla 🙂

Brainworks shredspread är den klart bästa.

Varför finns det ingen "gilla-knapp" på studioforum? 😛

Jodå det gör det. Klicka bara på pilen med grönt omkring till höger så har du det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är klart att det blir bättre att dubba, man spelar ju aldrig riktigt samma två gånger.

Men att sätta två mickar på samma stärkare gör ännu mindre skillnad, du kan om du mickar rätt få mer frekvenser att jobba med (men också väldigt lätt få fasfel).

Det finns ingen lösning på ditt problem annat än att spela in två gånger.

Sätt en skärm mellan,dig själv och micken så slipper du strängljudet.

Eller varför inte en axe-fx eller nått?

/Magnus

Kikade på axe-fx som verkar riktigt coolt, men lite för dyrt och för stor "grej" ytmässigt.

Ska genast prova att skärma av gitarren så kan jag kanske bli av med strängljud iaf. =)

Är ändå nöjd med att ni säger att jag inte får ut så mycket av en mic till, då slipper jag köpa det och kan istället klippa till på en delay-pedal istället. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har undersökt många software-emulatorer och ännu idag har jag inte hittat något som jag är nöjd med som piskar analog kvalite, kanske Axe-fx men den är för dyr, har ej provat.

Kommer ihåg när jag köpte V-amp 2 på den gamla goda tiden och trodde jag skulle kunna lira tung rock i bra kvalité... ...så blev det inte riktigt... hahahahha

Finns dock många fördelar med simulerat, ljudnivå etc. Är man duktig på att mixa och spela kan man säkert göra schyssta grejor. Har dock aldrig funkat för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kempern vara förbannat bra i studiosammanhang, då man kan köpa vilken stärk man vill och ändå ha setup-möjligheterna.

Eller om man är hos nån polare med en cool stärk som han skryter om, så profilerar man den bara så har man en likadan xD

Dom jag känner som har testat den säger att den återger förvånansvärt bra, även om det inte är i klass med en riktig gammal rörstärk.

Så jag förstår vad du menar, men tydligen så är kempern bättre än så. Lite billigare också, ligger nånstans på 14000. Kan ju vara värt att testa iallafll

om möjlighet finns. Kolla in Dimebag-klonen! Ascoolt.

Redigerat av MotherOfSound
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här idag och spelar in, alltså fiiiiii fan vad tight man måste spela för att det skall låta bra.

Det känns som ALLTING jag spelar när jag inte spelar in måste vara hur slappt och otajt som helst.

Blir nästan deprimerad. Försöker göra en cover på Master of Puppets, man hör varje liten ton och tempo som blir fel direkt!

Tur är att jag har hört att detta är ett bra sätt att öva på, genom att spela in hör man sina misstag på sätt och vis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här idag och spelar in, alltså fiiiiii fan vad tight man måste spela för att det skall låta bra.

Det känns som ALLTING jag spelar när jag inte spelar in måste vara hur slappt och otajt som helst.

Blir nästan deprimerad. Försöker göra en cover på Master of Puppets, man hör varje liten ton och tempo som blir fel direkt!

Tur är att jag har hört att detta är ett bra sätt att öva på, genom att spela in hör man sina misstag på sätt och vis...

Du har hört helt rätt, att spela in sig själv än nog den bästa skola som finns.

I alla fall om man är ärlig med sig själv.

Om det vore enkelt skulle alla göra det, kör på :-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett exempel på en låt med 1 tagning, fast då användes en splitbox, så stärkarantalet e två; följaktligen också mikarna...nämligen Lok står de andra faller. Ganska distigt tajt ljud på ena kanalen och ganska mycket grovkorningare flabbigare sound på andra. Funkar helt ok.

Men blir bökigt när man ska lägga flerstämmigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte testa Toontracks metal Guitar gods pack?

http://www.toontrack.com/products.asp?item=169

För metalljud och Allan holdsworth aktiga rena ljud är det kanon (så länge man har ett ljudkort som får låg nog latency).

Kostar ju väldigt lite och låter bra till sånt spel.

Jag fick en av Fredrik och leker med den ganska ofta trots att jag är långt ifrån metal.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...