Jump to content
Annons

Ubetoo hjälp


whaatswe

Recommended Posts

Jag testade för nån vecka sen att lägga upp en låt på den här sidan för nån vecka sen bara för att testa nånting nytt (impuls).

Registrerade mig o lade som sagt upp en låt och fyllde i all information o sånt som fanns och betalade den 130kr-ish summan som krävdes, och har sett att pengarna har dragits från mitt konto från Ubetoo.

Sen har det stått helt still och jag förstår inte riktigt varför.

Det ända meddelandet jag har sett där står under låtnamnet och lyder "You have not yet sent this album for review or distribution"

Och om jag går in på själva låten på sidan så finns det där en knapp där det står "Done? Send for Distribution" men den går inte att klicka på och jag antar att det är för att låten inte har fått något "ISRC" nummer som jag har förstått är väldigt viktigt.

Jag har redan skickat iväg 2 mail till deras support och frågat om det är nånting jag har gjort fel/glömt/missat eller vad det är frågan om men inte fått något svar, och det har nu gått ett antal dagar utan att jag har hört någonting.

Visst jag förstår att dom förmodligen också har jul-ledigt men tycker ändå man borde ha fått nån typ av info?

Är det någon här som möjligtvis har en aning om vad jag har gjort fel eller vad jag har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I vanliga fall är Ubetoo ganska duktiga på att svara på support-mail tycker jag. Däremot tror jag inte att det är så många som driver sidan, så såhär i jultider kanske svarstiderna är lite längre än vanligt.

Ubetoo har ju framför allt två typer av tjänster. Dels kan man ju ladda upp musik och låta folk lyssna direkt från deras sida, alternativt att man får kod för en inbyggd spelare att ha på sin egen (ungefär som Soundcloud). Det har jag själv utnyttjat t ex här: www.therockfordheroes.com

Sen kan man även välja att låta Ubetoo distribuera musik man laddar upp till diverse andra digitala tjänster som t ex Spotify och iTunes.

Så, vilket av dessa är det du försöker göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sista du nämner, att låta dom distrubera musik.

Jag tyckte också ja läste nånstans att dom skulle "bedöma" låten innan den lades ut eller nått, typ för att se om den va "bra nog", men undrar om jag måste fattat de fel för isf är de juh konstigt att dom redan dragit pengar? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur review-processen fungerar. Men jag tror inte att det handlar om att bedöma kvalitén på musiken, utan kanske mer att försöka hålla koll på att det inte är några låtar man inte har rätt att lägga upp som läggs upp.

Men med tanke på att det står "You have not yet sent this album for review or distribution" så tror jag inte att du kommit så långt att du faktiskt sett till att musiken ska skicka iväg för distribution. Nu är det några månader sen jag senast laddade upp ny musik där (snart dags igen dock! 🙂), men jag har för mig att det inte är helt glasklart hur man ska fylla i och klicka för att musiken faktiskt ska gå iväg.

Kollade lite snabbt nu. Har du gjort följande steg?

Add media + -> Distribute music

"Create album"

Fyllt i alla uppgifter (även icke-expanderade menyer som t ex "genres")

Laddat upp låtar som ska distribueras samt fyllt i uppgifter för dessa

"Save album"

Och slutligen:

"Done? Send for distribution" (knapp näst längst ner till höger på sidan för respektive album)

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att pengarna du betalat är en årsavgift för att kunna distribuera musik över huvudtaget. Avgiften hänger alltså inte ihop med den enskilda skivan du håller på att ladda upp nu. Du kan distribuera hur många plattor som helst. Det brukar ta nån vecka innan det börjar dyka upp på webbshopar runt om på nätet. Spotify brukar vara långsammast. Räkna med en månad. Plus minus nån vecka för att det ska hamna där. Har också bra erfarenheter av supporten under "vanliga" arbetsdagar. Då brukar man få svar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite snabbt nu. Har du gjort följande steg?

Add media + -> Distribute music

"Create album"

Fyllt i alla uppgifter (även icke-expanderade menyer som t ex "genres")

Laddat upp låtar som ska distribueras samt fyllt i uppgifter för dessa

"Save album"

Och slutligen:

"Done? Send for distribution" (knapp näst längst ner till höger på sidan för respektive album)

Har fyllt i allting utom "Review excerpt,Digital cancellation,Digital pre-release,Release date exceptions och Cover" under Album fliken, har ingen cover bild dirrekt men testade att bara ladda upp nån från paint men vart ingen skillnad.

Har fyllt i allt under låten förrutom "Lyrics,Digital pre-release,Digital cancellation"

 

o knappen "done? send for distribution" går inte att klicka på? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inga artistiska krav på bilden såvitt jag vet 🙂

Kommer du inte på något annat gör en helt vit bild i Paint (förminska/förstora tills den har minimi-antalet pixlar), använda text-verktyget för att skriva din hemside-adress. Eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm okej, spelar juh inget större roll för mej vad det är för bild känner jag, men antar att jag har tid o fundera på de då ja fortfarande inte fått svar från supporten. För min del hade dom lika gärna kunna använda den där "ubetoo" loggan som ändå ska va med ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ok, finns det isf några bra tips vart man kan få tag i nån snygg logga lr nått? lr ska ja bara köra me nån vit paint bild? för som sagt för mej spelar de ingen större roll är juh mer ett litet "test" för o se vad för typ av respons man får.

vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ofrånkomligt så att den där bilden kommer synas tillsammans med musiken på iTunes, Spotify o s v. Så ju snyggare/intressantare bild, desto mer välvilliga kommer säkert folk att vara till musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

"ISRC" nummer tar några dagar för dem att fixa i vanliga fall. Senast 10 dagar för mig. När det är klart kommer det att lösa sig. Jag har bara goda erfarenheter av deras support. Måste bero på helgerna. Var inte orolig, det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo får sant får försöka fixa till nått me de!

En till fråga ja kom på såhär när ja ändå har er på tråden, vad ja förstod så körde dom paypal för att betala ut den summan som låten drar in?

Vart är det man fyller i sånna uppgifter o liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Yes det är paypal som gäller. Minns inte riktigt men jag betalade från början via paypal till dem. Kanske det loggades då? Hittar inte vart jag skulle fyllt i det annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ok tack! Åter till bilden nu igen då, jag bad en gammal kompis slänga ihop ett omslag åt mig med dom krav som står på album sektionen dvs:

  • The cover image needs to be in high quality, without any blurriness.
  • URL's, pricing, emails or similar are not allowed.
  • Both artist name and bundle name needs to be printed on the cover image and the spelling must be exact.
  • minimum 2400x2400 pixels required

Och han försäkrar mig om att det är 2400x2400 pixlar men när jag försöker ladda upp bilden och "save album" så laddar den först sen när jag kollar så står det "ingen fil har valts" där man väljer bilden man ska ladda upp och texten "Minimum 2400x2400 pixels required" lyser i röd text?

Och det går fortfarande inte o klicka på "done send for distribution" knappen.

Redigerat av whaatswe
Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Det har hänt mig att bilden inte ligger kvar efter uppladdning....Men det har alltid berott på att jag slarvat när jag checkat upplösning och storlek osv. Det går inte att skicka för distr. innan du fått dina koder och lagt upp omslag osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat själv att bilden har rätt upplösning?

Om du kör Windows brukar det räcka att leta upp bilden i Utforskaren och sen låta muspekare "hoovra" över bilden. Då ska det dyka upp en gul ruta med lite info om filen, bl a upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uff börjar bli riktigt frustrerad på de här nu. Visst är juh förmodligen jag som gör fel nånstans men endå, har fortfarande inte fått nått svar från supporten heller o det har gått ca 11 dar sen första mailet nu.

Har du kollat själv att bilden har rätt upplösning?

Om du kör Windows brukar det räcka att leta upp bilden i Utforskaren och sen låta muspekare "hoovra" över bilden. Då ska det dyka upp en gul ruta med lite info om filen, bl a upplösning.

Nej så långt hade ja faktiskt inte tänkt ^^ men har mitt windows på engelska så upplösning måste vara som "dimensions" då antar jag? och isf är bilden bara 960x606 -.-

men 2400x2400 låter juh väldigt stort isf? går det att ändra på nått lätt sätt i paint eller liknande?

EDIT1: fick bilden skickad till mej igen nu i 3930x2483 "dimensions", testade åter igen att ladda upp den men problemet kvarstår. Där bilden ska vara står det att "ingen fil har valts" och det går fortfarande inte o klicka på "Done? send for distribution" -.-

EDIT2: fick det äntligen att funka, såg för en stund sen en grön liten ruta som hade gömt sig bakom windows rutan som poppar up när man ska välja fil, där det stod typ att "the image has to be of same hight and width" så fixade det o sen gick de äntligen att klicka på "done" knappen ^^

tack alla för all hjälp!

Redigerat av whaatswe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...