Jump to content
Annons

Signal men inget ljud (external instrument)


Alia

Recommended Posts

Hej,

Jag har införskaffat ett nytt ljudkort M-Audio Profire 610 som funkar bra för övrigt. Det enda problemet jag har nu är att jag inte kan spela upp external instrument (inspelat). Det går annars att spela upp ljud från "software instrument" och datorn men inte just externa. ?

Jag har laddat ner de senaste drivrutinerna, dubbel checkat MIDI-kablarna flera gånger och ställt in Profire M i inställningar i Logic. Allt funkar bra för övrigt som sagt..

Tror dock inte det är ljudkortets fel, utan misstänker att det kan vara någon inställning i Logic ..

Någon som vet vilken inställning jag kan ha missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behöver nog veta lite mer för att förstå problemet.

Vad är det för grejor du kopplat till ljudkortet,

och hur är det kopplat ?

Midi In kabel från pianot till midi Out på ljudkoret. Två audiokablar från Aux-Out på pianot till Line Inputs på ljudkortet, och två audiokablar från Aux-In till Line Outputs på ljudkortet. Och sen har jag även firewire inkopplat..

Link to comment
Dela på andra sajter

"External instrument"-kanalen skickar bara MIDI, som redan sagts några gånger.

Du behöver ytterligare en kanal (Audio track) för att spela in ljudet som kommer till ljudkortets Line in. Tryck R-knappen (record enable/arm track) på ljudspåret för att aktivera inspelning, tryck den lilla högtalarsymbolen för att aktivera medhörning och höra det ljud som spelas på pianot.

Link to comment
Dela på andra sajter

"External instrument"-kanalen skickar bara MIDI, som redan sagts några gånger.

Du behöver ytterligare en kanal (Audio track) för att spela in ljudet som kommer till ljudkortets Line in. Tryck R-knappen (record enable/arm track) på ljudspåret för att aktivera inspelning, tryck den lilla högtalarsymbolen för att aktivera medhörning och höra det ljud som spelas på pianot.

Tack så jätte mycket för hjälpen det har löst sig nu 🙂 , men jag har en liten fråga till... När jag spelar in vill jag gärna använda metronomen, men metronomen spelas också in i både audion och det externa ljudspåret.. Hur gör jag om jag vill använda tempot men inte spela in det? Förlåt om jag kommer med lite efterblivna frågor, men jag är nybörjare på musikproduktion.. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in vill jag gärna använda metronomen, men metronomen spelas också in i både audion och det externa ljudspåret..
Skickar du gissningsvis midi-metronom från Logic till pianot? Så pianot spelar upp klicket i pianots ljudutgångar och kommer med på inspelningen...
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skickar du gissningsvis midi-metronom från Logic till pianot? Så pianot spelar upp klicket i pianots ljudutgångar och kommer med på inspelningen...

Det löste sig med metronomen, jag ändrade i inställningen från mitt ljudkort till bulit-in output. Men jag har stött på nytt problem..

När jag spelar in audio + extern instrumentspår och sedan gör ändring i pianoroll tex quantisering händer inget. Jag kan ändra i pianoroll men när jag spelar upp låter det som om jag inte har gjort någon ändring.

Som jag har förstått det ska jag kunna göra ändringar i externa instrument spåret (pianoroll) och sedan när jag är nöjd kunna spara regionen som audiotrack. Därerfter ska jag kunna importera de quantiserade audiofilen.. Jag kanske är helt ute och cykla.. men vad jag har läst på internet ska man kunna ändra i pianoroll (externa instrumentet).. Vet du vad jag kan ha missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...