Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen!

Nya problem... Underbart!

Vi har ett stÀndigt knastrande pÄ nÄgra av vÄra kanaler in i ljudkortet.

VÄr setup ser ut sÄhÀr:

MOTU 2408mk3 kopplad via ADAT in/out till 3st Behringer ADA8000 (Bank A, Bank B och Bank C).

Vi har testat att ha var och en av ADA som master source, men det Àr samma sak.

Idag testade vi att koppla ihop allt med WordClock-kablar utan resultat.

Switchen pĂ„ baksidan av en ADA kan vara instĂ€lld pĂ„ följande: Master 44.1kHz, Master 48kHz, Slave WC IN eller Slave ADAT IN. Är den stĂ€lld som master synkar den via

HÀr Àr nÄgra av sÀtten vi testat att koppla:

• Om man har alla ADA instĂ€llda pĂ„ Slave WC IN och MOTUn som SOURCE sĂ„ knastrar det pĂ„ kanal 1 i Bank B i MOTUn.
  • Ändrar man dĂ„ ADAn i Bank B till Master pĂ„ baksidan sĂ„ slutar det knastra, tills det kommer ljud in i nĂ„gon av kanalerna i Bank B.

NÄgon som har nÄgon erfarenhet av detta? Behöver vi verkligen ha en extern klock-generator?

FrÄga gÀrna om mer info om jag har varit otydlig. Tack pÄ förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Ni har inte testat att stÀlla alla ADA som slave ADAT in och MOTUn som master?

Jo, vi började dÀr och tÀnkte att det borde funka fint, men dÄ har jag för mig att det knÀppte i kanal 1 pÄ Bank A, B och C.

SÄhÀr Àr det instÀllt just nu: (lÄter riktigt konstigt, men det verkar funka bÀst)

Samplingsrate: 48kHz

- MOTU: Bank B Optisk som Master Source (alltsÄ ADA 2)

|

- ADA 1: ADAT Slave

|

- ADA 2: Master 48kHz

|

- ADA 3: Master 48kHz

Nu klÀpper det ingenting alls i Bank A och B, medans det knÀpper lite i Bank C medans det Àr ljud in.

Har ni sett till att det Àr korrekt terminerat i Wordclock-kedjan?

Det ska vara terminerat i de bÄda Àndarna av kedjan, men ingenstans annars...

Hmm, vad innebÀr det?

SÄhÀr testade vi att koppla med WordClock:

- MOTU: Master Source

|

- ADA 1: Slave WC IN med en T-split

|

- ADA 2: Slave WC IN med en T-split

|

- ADA 3: Slave WC IN

EDIT: Kan Àven nÀmna att BNC-kablarna Àr 50 ohm, om det spelar nÄgon roll?

Redigerat av Adevade
Postat (redigerat)

Redigerat: Saxat ifrÄn kontrollrummet

T-koppling

För att kunna koppla vidare kabeln till flera enheter, sÄ behöver man koppla in en T-koppling, dÀr han-kontakten kopplas in i enhetens Wordclock-kontakt och de bÄda honkontakterna anvÀnds för att koppla in kablar eller terminatorer. Det förekommer enheter som har bÄde ingÄng och utgÄng för Wordclock. I vissa fall Àr syftet att man ska slippa ha T-kopplingen, men i vissa fall genereras en ny klocka med utgÄngspunkt frÄn klockan som kommer in pÄ ingÄngen - och dÄ kan det vara risk för problem. I vissa fall fungerar bara ingÄngen om enheten Àr instÀlld som Slave - och utgÄngen dÄ bara om enheten Àr stÀlld som Master. Det Àr sÀkrast att kolla upp vad som gÀller, sÄ att det inte dyker upp nÄgra ovÀntade problem nÀr man försöker dra igÄng det hela... Min rekommendation Àr att alltid anvÀnda T-kopplingar, sÄ att man ser tydligt vad som gÀller - och slipper göra en större utredning varje gÄng nÄgot i riggen ska förÀndras...

150px-BNC_term.jpg

Terminering

Kabeln innehÄller kÀnsliga högfrekventa signaler som kommer att reflekteras i Àndarna av den avklippta kabeln. Det innebÀr att man mÄste dÀmpa reflektionerna med hjÀlp av termineringsmotstÄnd i bÄda Àndarna. Den önskade signalen kommer förstÄs ocksÄ att sÀnkas, men det viktiga Àr att reflektionerna (som annars kan stÀlla till problem), dÀmpas till en försumbar nivÄ. Det Àr viktigt att man bara terminerar i de bÄda Àndarna pÄ kabeln och ingenstans annars pÄ slingan. Om det finns termineringar nÄgon annanstans, sÄ kan signalen bli försvagad sÄ att man fÄr mer problem Àn man hade frÄn början... Vissa enheter Àr försedda med intern terminering som kan aktiveras eller avaktiveras antingen med en switch pÄ lÄdan eller med en jumper inuti lÄdan. Det Àr bÀst att kolla upp vilket som gÀller för alla dina enheter. För enkelhetens skull, rekommenderar jag att alla interna termineringar avaktiveras, sÄ att man alltid kör med externa, eftersom man dÄ lÀttare kan se precis hur det Àr kopplat - och man slipper komma ihÄg vilka enheter som Àr internt terminerade, om man skulle behöva gör afröÀndringar i riggen. Termineringen bestÄr bara av en resistor, sÄ den Àr inte mer eller mindre avancerad om den sitter internt eller externt.

Hur kopplar man?

Det Àr nog pÄ sin plats att börja med att sÀga att det inte spelar nÄgon roll var pÄ kabeln Mastern befinner sig, utan den kan lika gÀrna sitta i mitten av slingan. Den mÄste alltsÄ inte sitta i nÄgon av Àndarna pÄ kabeln. Det Àr ju bara Mastern som kommer att skicka ut en klocka, medan alla enheter som Àr instÀllda till Slave bara kommer att ta emot. Om man dÀremot lÄter tvÄ enheter vara Master, sÄ kommer bÄda att skicka ut sin klocka i samma kabel - och det blir omöjligt för enheterna att synkas med varandra. I övrigt Àr kopplingen vÀldigt enkel, se bilden nedan:

Wordclock.jpg

Redigerat av pressrec
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Redigerat: Saxat ifrÄn kontrollrummet

DĂ„ fĂ„r vi testa att terminera signalen! Är det viktigt att man sĂ€tter en T-split med terminator vid mastern ocksĂ„? Eller rĂ€cker det att kabeln gĂ„r direkt ut dĂ€rifrĂ„n?

EDIT: VÄra kablar Àr som sagt 50 ohm. Spelar det nÄgon roll? Hittar bara terminator pÄ 75ohm hos Thomann.

Redigerat av Adevade
Postat

Det bör vara 75 Ohms-kabel eftersom det Àr den impedansen som WC-systemet Àr gjort för. Det brukar funka med 50 Ohm nÀr man kör med SPDIF, men jag Àr osÀker pÄ hur det gÄr med WC. Det Àr ju kÀnsligare eftersom alla enheter i slingan mÄste synkas efter klockan som kommer dÀr...

Det mĂ„ste termineras i bĂ„da Ă€ndarna. Finns det en intern terminering i Mastern, sĂ„ ska det förstĂ„s inte termineras externt ocksĂ„, men som jag har skrivit i Wiki-artikeln, sĂ„ rekommenderar jag alltid extern terminering och att man disablar alla interna termineringar, sĂ„ att man ser direkt hur det Ă€r kopplat. 🙂

• Gilla 1
Postat

Det bör vara 75 Ohms-kabel eftersom det Àr den impedansen som WC-systemet Àr gjort för. Det brukar funka med 50 Ohm nÀr man kör med SPDIF, men jag Àr osÀker pÄ hur det gÄr med WC. Det Àr ju kÀnsligare eftersom alla enheter i slingan mÄste synkas efter klockan som kommer dÀr...

Det mĂ„ste termineras i bĂ„da Ă€ndarna. Finns det en intern terminering i Mastern, sĂ„ ska det förstĂ„s inte termineras externt ocksĂ„, men som jag har skrivit i Wiki-artikeln, sĂ„ rekommenderar jag alltid extern terminering och att man disablar alla interna termineringar, sĂ„ att man ser direkt hur det Ă€r kopplat. 🙂

Och fö mycket bra skrivet! HjÀlpte mig dÄ jag hade ett liknande problem...

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.