Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag undrar om det finns nån källa med bra jazz-trum-spår (hela låtar). Jag använder NN-XT'an o Soundfonts och får fan inte till det sväng som jag skulle vilja med musklickandet. Finns det nån bra source för jazziga trummor?

Regards / Jimmy

Annons
Postat

Vill du ha hela spår så är det nog väldigt svårt, har aldrig hört talas om det.. Men det finns säkerligen en massa sjyssta rexfiler.. du kan ju använda några sådana som grund och utifrån dem bygga upp och ändra om i komp o s v..

Om du tränar lite på det så går det säkert att lära sig, lyssna en massa på den typ av musik du vill kunna efterhärma och sätt fart.. 🙂

Google och Propellerheads sajt, reasonstation m fl är bra ställen att hitta användbara filer m m..

//smulan

Postat

Hej Smulan! Jag håller på för fullt med att försöka klura ut magin i sånt jag gillar. Tyvärr så hittar jag inte direkt drivor av bra komp. Det finns massor av tillkrånglade rexfiler men väldigt få snygga. Jag funderar på att börja sampla av bra låtar o bryta upp dom för att hitta rätta flytet.

/Jimmy

Postat
Jag håller på för fullt med att försöka klura ut magin i sånt jag gillar.
Bra! Jag har under åren insett att det är det allra bästa sättet, för mig.. Jag tycker det är bättre att skapa något eget med en förebild eller kanske ett mål, än att ta rakt av.. Dessutom är det ju lätt att ändra om i ett komp om du byggt det själv på datorn 😆

Smaken är som baken.. Tycker det låter som en bättre idé att sampla själv.. absolut. Men det är väl inte helt lätt det där.. så jag tycker du kan lägga tiden på å lära dig programmera sånt själv. 😠 Spelar du kanske trummor?

Lycka till hur du än gör//Smulan

Postat
De e väl inge fel me å sampla. Trumkomp kan man dessutom bara dela upp... räknas det som sampling då me?

Absolut inget fel med å sampla.. Men jag tycker det är både omständigare och lite jobbigare att ändra om i det så att det låter så som man vill ha det. Dessutom är det ju mer pill med å fixa till varje enskilt ljud om man inte är nöjd med hur något eller några av ljuden låter, tycker jag.. 🙂

Vaddå bara dela upp? 😛 Trodde man kunde sno rakt av oxå.. 😉

Jag antar att det som är samplat kallas för samplat? Även om man brutit ut grejer ur det. En samplad hihat ensam eller i ett komp är nog lika mycket samplad hihat :rolleyes: ..

//smulan

Postat

Äh, nu har jag ju snurrat in mig.. 😉 Det jag menar är att jag inte använder samplade trumkomp. Eller melodistycken eller något liknande som består av flera olika ljud som är sammansatta. Däremot är i princip alla trummor jag använder samplade. Enskilda slag alltså. Dessutom använder jag mycket samplade syntar, och visst lite samplade "vanliga" instrument dyker nog upp nån gång. Men som sagt, då bara som enskilt ljud, och jag samplar aldrig själv. 🙂

Men gud så begränsande om man inte använt någon form av samplingar.. 😆

//smulan

• 4 veckor senare...
Postat

men shit.. de sitter i cymbalerna... och ett "tick ticketick ticketick" ljud...

sen är endel i baslinjen som gör de jazzigt, och gärna lite piano...

Postat

jaså? är det bara det som avgör om det är jazz eller inte? 🙂

Det var mer (eller kanske) mindre än jag visste.. Å har vi påstått nått om vad det är som gör det jazzigt? Typ, jazz.. alltså, det handlar bara om att få med 15 slag på slättstrukna C i var 7 takt.. Eller? 🙂

//smulan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.