Jump to content
Annons

Tips på allround-synth?


everlastingrecords

Recommended Posts

Hej!

Jo, så här är det. Idag har jag en Nord electro 3 som jag bara till viss del är helt nöjd med. Samplingsdelen gillar jag starkt men jag använder inte orgeldelen (som är lite poängen när man har en electro) använder jag inte alls. Jag trodde jag var mer "orgelig" när jag köpte den men det visade sig att jag hade fel. Jag hade även en tanke på att jag skulle kunna öva piano på eletron på kvällarna när jag inte kan använda mitt akustiska piano på grund av grannar som störs. Men att spela på semivägda fjäderstudsiga tangenter ger ingen spelglädje alls när det kommer till pianospel.

Min musik kan väl sägas vara åt (i brist på bättre referens) lite Kent-aktig. Det vill säga både mycket akustiska instrument blandat med elektroniskt, ibland väger det mer åt det ena hållet än det andra och tvärtom.

Min återkommande tanke är nu att sälja Electron och skaffa ett billigare digitalpiano med vägda tangeter (hittat ett på Deluxe Music för 3999kr) och sen en mer renodlad synth. Så, därav min fråga till forumet, har ni tips på bra allround-synthar som klarar det mesta från pads, till feta basar och eventuellt några leadljud? Prismässigt kan den ligga på mellan 5-6000 kr, nytt eller begagnat likaväl.

Har funderat på till exempel Nord lead 2 begagnat. Och även haft Nord Wave i tankarna men där känner jag att det är lite för mycket för mig. En FÖR bra synth för någon som mig som knappt förstår vad en LFO är och inte har koll på hur saker funkar bakom panelen . Jag vill helt enkelt intuitivt kunna skruva till trevliga ljud.

Tack på förhand för svar! Och för att du orkade läsa hela vägen hit! Trevlig helg!

(Ber om ursäkt om detta ämne behandlats förut. Har gjort sökningar men inte hittat något som passade.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag tycker absolut att du ska kika på en Nordwave. den har ju också samplingsdelen som du gillar. OM du vill ha en mera allroundsynth så hade valt en NW före en Nordlead. Dessutom har Nordwaven interna effekter som delay/echo reverb och dist o annat. Nordleadarna har inga effekter allt.

men om du har lite effekter sen tidigare eller lägger på det i efterhand/routar in ljudet i din dator. är det ju inget problem.

Jag gör själv så med en en Nordlead 3

Just Clavias synthar är just väldigt hands on och lätta att skruva ljud med.

Men vad du behöver är kanske en bröd och smör synth som har lte av varje. vilket du iofs får i Nordlead

/wave, fast med lite mera experimentlusta. Men ja tänkte kanske mera i termerna allround som i kanske en äldre Korg Triton, eller en nåt i Rolands XP-serie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Den stora nackdelen med Waven är ju priset som är rätt så högt ändå. Gillade att man kunde splitta och lägga lager på Nord Lead 2x, blev som fyra synthar i en. Bra egenskap live.

Och just det där med att skruva är viktigt tänker jag. Vill inte ha en massa knappar, utan rattar och reglage.

Ja vi får se var det bär av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo ja vet, det är anledningen till att jag inte köpt mig en Nordwave... jag välde mellan NW och en waldorf Q så ja valde den sistnämnda mer bang for the buck.

Det finns annars en Roland Fantom på Tradera för 4K.

Men det är ju som sagt mera allround och mindre tweak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...