Jump to content
Annons

Samplingsbibliotek på egen hårddisk. Nödvändigt?

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När jag skaffade min musik-dator för några år sedan så gick jag efter råden att ha 3 st hårddiskar - en för OS och program, en för projekt och en för samplingsbibliotek. I efterhand har jag funderat på om jag inte missuppfattade det där med samplingsbibliotek på egen disk lite. För det samplingsbibliotek jag hittills har använt är det som hör till den version av Halion som ingick i Cubase 4 när jag skaffade det. Och det biblioteket är väl inte på så väldigt många GB. När samplingsbibliotek är såpass små, spelar det då någon roll om de ligger på egen disk eller inte? Om inte, vid vilken storlek på samplingsbibliotek uppstår i så fall behov av att lägga det på egen disk?

Jag har tänkt uppgradera från Win XP/Cubase 4 till Win 8/Cubase 6.5 och kommer troligtvis även i fortsättningen i huvudsak att jobba med det ljudbibliotek som medföljer Cubase, så frågan är om samma upplägg med diskarna behöver gälla även då?

(Har 3 st 250 GB diskar i burken idag. Lite små tycker nog en del, men för mig räcker det länge än. Det är inte brist på diskutrymme jag lider av, utan brist på TID)

EDIT: Stavning

Redigerat av Hammurajen
Annons
Postat

Det är främst när du har stora samplingsbibliotek som streamas från disk som det är säkrast att ha det på en separat disk. Själv har jag så mycket samplingsbibliotek, att jag har delat upp dem på två diskar för att kunna få så stor polyfoni som möjligt. Streamande bibliotek kräver också mycket RAM, eftersom disken mappas upp i RAM så att samplingarna kan spelas upp direkt istället för att varje sampling ska behöva letas upp via filsystemet.

Postat

OK, då exponerar jag kompetensbristen lite här;

Hur vet jag om mitt samplingsbibliotek streamas eller inte? Och om det inte streamas, vad gör det då?

Och när blir ett samplingsbibliotek "stort", vid en viss GB eller när det tar en viss procent av diskutrymmet?

Postat
För det samplingsbibliotek jag hittills har använt är det som hör till den version av Halion som ingick i Cubase 4 när jag skaffade det.
Då finns det noll anledningar att ge det en separat hårddisk.
Postat

Det är inte bara storleken, utan kanske främst hur mycket du utnyttjar det.

Om det inte streamas, så laddas ljuden in i RAM - och då spelar det ingen roll alls om det ligger på en annan disk.

Då finns det noll anledningar att ge det en separat hårddisk.

Då tolkar jag det som att även om jag uppdaterar till Win 8 och Cubase 6.5 så finns fortfarande inget behov av att lägga något ljudbibliotek på egen disk, så länge jag mest jobbar med HALion Sonic SE, Retrologue, Loopmash och det andra som medföljer där, alltså.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.