Jump to content
Annons

Jag vill bli DJ...


olleolle

Recommended Posts

Annons

Gör det lätt för dig. Skaffa ett dj-program till din dator. Typ Virtiual Dj. Skaffa massa låtar. Kör.

Samma sak med att göra house. Skaffa ett musikprogram typ Logic, Fruity Loops, Abelton, Reason osv. Kör.

Det går att lära sig hyfsat snabbt men mitt råd är att ha tålamod. Du headlinear inte Berns om en vecka. Gör musik som du själv vill lyssna på. Lås dig inte vid house för det känns som att den trenden har nått sin peak och innan du flyger helt själv kommer något annat vara på tapeten. Försök ligga i framkant på nästa våg istället för att försöka hoppa på en som snart ebbar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla runt lite på namnen jag angav.

Och tips två är att låta saker kosta pengar. Om det är det här du vill göra och brinner för, ser jag inget annat som är viktigare att lägga dina slantar på. Förutom livsnödvändigheter.

Av musikprogrammen är nog Reason eller Frutiy Loops billigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på eftersom du och jag säkert har olika behov. Det som är en fördel för mig kan vara nackdel för dig. Jag köpte mitt Reason 2004 och då låg priser mellan 2000 kr och 3000 kr. Men oroa dig inte för priser. Ska du hålla på med det här kommer saker kosta och ofta är det värt att investera i lite dyrare grejer istället för att köpa billigt "så länge".

Matte-exempel:

Du vill köpa en studio pryl och den bra kostar 10.000 kr. Du har inte råd men vill ha en nu så du köper den billiga varianten för 3000 kr. Ett par år senare har du sparat pengar och har råd med den dyra. Och vips så har den dyra kostat 13000 kr istället.

Det här exemplet kanske inte kan appliceras på allt, men ha det i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på eftersom du och jag säkert har olika behov. Det som är en fördel för mig kan vara nackdel för dig. Jag köpte mitt Reason 2004 och då låg priser mellan 2000 kr och 3000 kr. Men oroa dig inte för priser. Ska du hålla på med det här kommer saker kosta och ofta är det värt att investera i lite dyrare grejer istället för att köpa billigt "så länge".

Matte-exempel:

Du vill köpa en studio pryl och den bra kostar 10.000 kr. Du har inte råd men vill ha en nu så du köper den billiga varianten för 3000 kr. Ett par år senare har du sparat pengar och har råd med den dyra. Och vips så har den dyra kostat 13000 kr istället.

Det här exemplet kanske inte kan appliceras på allt, men ha det i åtanke.

Jag håller inte alls med dig där. För det första så innebär det ju i ditt exempel att man står helt utan den där prylen i ett par år, och således inte kan göra någonting alls.

Sen, speciellt när man precis är i början av sin karriär, tror jag inte att man har speciellt stor nytta av det som mer rutinerade människor som du tycker är "bra".

Kommer ihåg när jag köpte min första elgitarr, en strata-kopia från Neville. Såhär i efterhand en rent bedrövlig gitarr, men jag var hur lycklig som helst och spelade massor på den. Efter ett par år fick jag en Epiphone Les Paul av pappa, när jag så att säga börjat växa ur Nevillen. Mot slutet av gymnasiet dyrkade jag Iron Maiden över allt annat, så då kunde man såklart inte ha en Les Paul. Därför köpte jag en Fender Japan-strata, plus Seymour-duncan-mickar. Det är fortfarande min favoritgitarr, såhär 14 år senare.

Har såklart provat mängder av gitarrer under åren, men aldrig hittat någon som jag trivs bättre med.

Hade någon sagt till mig när jag var 14 att jag borde spara pengar i 2 år för att köpa en bättre gitarr hade jag kanske inte hållt på med musik alls.

Dessutom sjunker ju priset på elektronik hela tiden, det som kostar 10 000 kronor idag kanske bara kostar 5000 kronor om 2 år. Då får man både den billiga och den dyra prylen billigare än om man köpt den dyra direkt.

Mina fem cent... 🙂

Så, för att återgå till TS; Jag tycker istället att man ska köra så enkelt och prestigelöst som möjligt i början. Börja med det du har (högtalare, hörlurar, mickar o s v, oftast har man ju någon typ av det hemma), och försök lär dig grundprinciperna. Sen kan man byta upp sig allt eftersom, när man känner behov och dessutom har något att utgå ifrån.

Vad har du för dator? Och kanske surfplatta eller telefon? Till alla iOS-prylar (iPhone, iPad, iPod o s v) finns ju hur mycket musikprogram som helst som kostar högst några tior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte alls med dig där. För det första så innebär det ju i ditt exempel att man står helt utan den där prylen i ett par år, och således inte kan göra någonting alls.

Sen, speciellt när man precis är i början av sin karriär, tror jag inte att man har speciellt stor nytta av det som mer rutinerade människor som du tycker är "bra".

Kommer ihåg när jag köpte min första elgitarr, en strata-kopia från Neville. Såhär i efterhand en rent bedrövlig gitarr, men jag var hur lycklig som helst och spelade massor på den. Efter ett par år fick jag en Epiphone Les Paul av pappa, när jag så att säga börjat växa ur Nevillen. Mot slutet av gymnasiet dyrkade jag Iron Maiden över allt annat, så då kunde man såklart inte ha en Les Paul. Därför köpte jag en Fender Japan-strata, plus Seymour-duncan-mickar. Det är fortfarande min favoritgitarr, såhär 14 år senare.

Har såklart provat mängder av gitarrer under åren, men aldrig hittat någon som jag trivs bättre med.

Hade någon sagt till mig när jag var 14 att jag borde spara pengar i 2 år för att köpa en bättre gitarr hade jag kanske inte hållt på med musik alls.

Dessutom sjunker ju priset på elektronik hela tiden, det som kostar 10 000 kronor idag kanske bara kostar 5000 kronor om 2 år. Då får man både den billiga och den dyra prylen billigare än om man köpt den dyra direkt.

Mina fem cent... 🙂

Så, för att återgå till TS; Jag tycker istället att man ska köra så enkelt och prestigelöst som möjligt i början. Börja med det du har (högtalare, hörlurar, mickar o s v, oftast har man ju någon typ av det hemma), och försök lär dig grundprinciperna. Sen kan man byta upp sig allt eftersom, när man känner behov och dessutom har något att utgå ifrån.

Vad har du för dator? Och kanske surfplatta eller telefon? Till alla iOS-prylar (iPhone, iPad, iPod o s v) finns ju hur mycket musikprogram som helst som kostar högst några tior.

Jag kan bara hålla med. Man får så bra saker för pengarna idag att billigare grejer, om man håller sig ovanför det absoluta budgetsegmentet, ofta är fullt tillräckligt när man börjar. Vill du ha dyrare saker längre fram så sälj dina gamlar prylar och köp de nya istället. Vid det laget vet du om det är värt att lägga pengar på dem. Och i slutändan är 13000 kr istället för 10000 kr för något man verkligen ville ha tusan så mycket bättre än 10000 kr för något man egentligen inte behövde.

Link to comment
Dela på andra sajter

DJstudion (oregistrerad)

Hej. Det viktigaste är att komma igång!! Om du har begränsad budget så anpassa dig efter det. Jag själv kör Logic men till det krävs en Mac. Idag kostar inte Logic mer än 1399 kr om du köper det direkt från nätet. Om du inte har Mac så skaffa ett program som passar till PC. Fruity Loops (FL) är billigt och lätt att komma igång med. Det har sina begränsningar men jag känner flera som använder det och har kommit långt med detta program 🙂. Ableton är också suveränt program som passar både till PC och Mac. Lite lättare än Logic. Vänta inte med att börja. För att skapa musik krävs tid och där har jag förlorat tid genom att vänta på rätt utrustning... Gör inte om mitt misstag. Skaffa det du har råd med och KÖR! Lycka till 🙂. www.djstudion.se

Link to comment
Dela på andra sajter

DJstudion (oregistrerad)

Och när det gäller ditt DJ:ande. Jag rekommenderar programmet Traktor. Om du bara köper mjukvaran så kostar det inte alls mycket. Och om du längre fram vill köra med en controller t.ex så finns det flera märken som har controllers som passar just Traktor. www.djstudion.se

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Köp en Macbbok, ny eller begagnad. Ladda ned Virtual DJ gratis från App Store.

2) Köp massor av bra musik. Byt gärna musik lagligt med vänner (vilket är tillåtet om man bara byter i ett led)

3) Öva, öva, öva. Tänk på att musikvalet är det viktigaste - hur du mixar har mindre betydelse om du är nybörjare.

4) Börja spela på dina polares fester. Det kan vara hemmafest eller farsans 50-årskalas. Men spela aldrig gratis - om så gaget är 50 spänn och en öl. Var noga med att ditt "dj-namn" syns i alla festutskick, flyers och dyl.

Spela aldrig piratkopierad musik. Ta aldrig emot svarta pengar. Det hjälper om du har taktkänsla och spelar något instrument. Så småningom, när du börjat bli varm i kläderna kan du köpa dyrare saker och jobba i mer avancerade program som tex Traktor.

Så blev jag en seriös dj som faktiskt idag drar in flera hundra tusen om året på vad som eg var en hobby från början.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ända problemet är just det att börja då jag har en rätt så begränsad budget eller rättare sagt så vill jag hålla lite i pengarna så här i början. +en mor som nog vill at jag håller i pengqrna.

Vet velt enkelt inte var eller hur jag ska börja.

Jag har ju höstlov nu så jag såg det som ett bra tillfälle att börja med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det finns en gratis version av Virtual DJ för pc att börja med också. Men ska du lira på allvar så småningom behöver du så småningom en kontroller och ett riktigt ljudkort. Finns ganska enkla billiga att köpa.

Annars börjar det ju lacka mot jul, så Tomten (mamma?) kanske kan vara extra snäll i år?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara? Du vill bli DJ och producent? DJ är relativt lätt nuförtiden, om du köper en controller så kan du lära dig på en vecka att mixa låtar, speciellt som det finns sync-knapp.

Att göra egna låtar däremot, räkna med ett par år innan det låter bra, om du börjar från scratch och inte gör annat på fritiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara? Du vill bli DJ och producent? DJ är relativt lätt nuförtiden, om du köper en controller så kan du lära dig på en vecka att mixa låtar, speciellt som det finns sync-knapp.

Att göra egna låtar däremot, räkna med ett par år innan det låter bra, om du börjar från scratch och inte gör annat på fritiden.

Nu tror jag mest du förvirrar saker och ting. Det måste väl ändå vara minst lika svårt/lätt att bli en bra DJ som att göra bra låtar?

Mest för att det är 100% subjektivt vad som är bra. Men också för att det förmodligen krävs helt olika förmågor att bli bra på de delarna.

Att få en låt att "låta bra" nuförtiden kan man också lära sig på en vecka. Provat "Figure" till iOS t ex? Där krävs inte ens en vecka. Någon timme som mest?

Ja ni har rätt. Jag tar tillbaka allt.

Det finns såklart inget rätt och fel, bara olika sätt att se på saken. Får hoppas olleolle kan sållra bland all information! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men personligen lägger jag gärna en extra slant för grejerna på en gång. Just för att musik är min största passion och om jag inte la tid, energi och pengar på det eller om jag slarvade med det. Då skulle jag förlora all respekt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag mest du förvirrar saker och ting. Det måste väl ändå vara minst lika svårt/lätt att bli en bra DJ som att göra bra låtar?

Mest för att det är 100% subjektivt vad som är bra. Men också för att det förmodligen krävs helt olika förmågor att bli bra på de delarna.

Att få en låt att "låta bra" nuförtiden kan man också lära sig på en vecka. Provat "Figure" till iOS t ex? Där krävs inte ens en vecka. Någon timme som mest?

Det finns såklart inget rätt och fel, bara olika sätt att se på saken. Får hoppas olleolle kan sållra bland all information! 🙂

Jag har inte provat figure, men som jag förstått går det inte ens att exportera din låt därifrån, och går det att arrangera? Och det saknas väl EQ, kompressor m.m?

Många producenter som har blivit kända har varit tvugna att lära sig DJa i efterhand på väldigt kort tid (Avicii, Skrillex),

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Många producenter som har blivit kända har varit tvugna att lära sig DJa i efterhand på väldigt kort tid (Avicii, Skrillex),

Och vad jag hört är de ganska kassa Dj's rent tekniskt båda två. Topplaceringar på Dj-Mags årsbästalista till trots.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men personligen lägger jag gärna en extra slant för grejerna på en gång. Just för att musik är min största passion och om jag inte la tid, energi och pengar på det eller om jag slarvade med det. Då skulle jag förlora all respekt för mig.

Men det är inte säkert att man vet att det är så när man skaffar sina första grejer. Jag kompromissar också ogärna med min utrustning nu, men då har jag hållit på i snart 15 år också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad jag hört är de ganska kassa Dj's rent tekniskt båda två. Topplaceringar på Dj-Mags årsbästalista till trots.

Kassa eller ej, de kan försörja sig på det. Jag är tveksam till att någon skulle kunna försörja sig på att göra låtar i ios appen figure efter en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...