Jump to content
Annons

VIlka problemfrekvenser? (akustikbehandling)


Bass

Recommended Posts

Tjenare!

Är kraftigt på gång att skaffa monitorer till sovrummet.. kommer troligen bli ett par HS80m, A7x eller A8x beroende på vad jag kan få till för priser på Adam.

Ägt ett par tidigare och hade det väl inte så lätt pgr av att det va helt obehandlat rum akustikmässigt.

Denna gång dock ska jag försöka fixa detta så gott det går utan att sabba för mycket estetiskt (frugan kommer mörda mig annars)

Mätt upp rummet nu:

3,63 på långsidan

3,46 på kortsidan

2,40 på till taket.

Kan man redan nu räkna ut vad det är för typ av behandling man kommer vara i behov av med hjälp av måtten?

Kollade på nån sida där man matar in mått.. men fattade absolut ingenting haha

Nån som har pejl och kan peka en åt rätt håll om vad man kan tänkas behöva?

post-433-0-46496800-1350375232_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägsta frekvensen du kommer att få problem med, är den där halva våglängden överensstämmer med något av rummets mått.

Du räknar ut det så här:

Ljudets hastighet

----------------------- = Frekvens

Rumsmått*2

Vid 21 grader är ljudets hastighet ca 344m/s. Rumsmåttet dubbleras eftersom man ju ska räkna med halva våglängden.

Med dina mått blir det då följande frekvenser: 47.4, 49,7 och 71,7Hz. Förutom det så kommer problemen vid multiplar av frekvenserna, så 94.8, 99.4 och 143.4Hz etc, men allt svagare vid högre multiplar.

Två av måtten ligger väldigt nära varandra, så där omkring kommer du att få större problem...

Du kan nog hitta svar på de flesta av frågorna i min artikel om akustikbehandling här: http://wiki.kontroll...ustikbehandling 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnällt Claes!

Så med andra ord så kan man direkt säja att man kan behöva lite hjälp med frekvenser kring 50hz till att börja med, och eventuellt med hjälp av spegelmetoden dämpa lite direkta reflektioner?

Finns det nåt som du rekomenderar till detta? Antar att det är hörnvarianter av basfällor som gäller. Det skulle passa bra då de inte syns så jäkla mycket om de står på golvet, men de kanske måste upp i mitten av väggen?

Tänkte nåt sånt här: Räcker det med två i såfall eller behöver man fler normalt?

(uuuuuubernoob med försöker)

233185.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemfrekvenserna som man räknar fram är där det uppstår stående vågor - och tyvärr gör porösa absorbenter marginell nytta då. De hjälper till mycket bra med efterklang, men stående vågor rår de inte på, utan det krävs avstämda basfällor om du får problem med sådant.

Hörn-basfällorna på bilden bör helst sitta hela vägen från golv till tak. Panelabsorbenter på väggarna brukar räcka om man har dem i höjd med monitorer och öron, enligt spegelmetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer inte undan utan att ha största delen fylld precis som Claes sa.

Men med tanke på begränsningarna i rummet så funderar jag lite på följande som kan ge bra effekt.

Bygg eller köp (beroende på vad som finns) höga tjocka absorbenter som du placerar mellan vägg och skrivbord. Bakom högtalare och ut mot hörnen. Du får flytta ut skrivbordet lite förstås.

Minst 4 st.

Gärna 20 cm tjocka om du får plats, absolut minst 10cm plus luftspalt.

Finns det att köpa, toppen! Skall du bygga själv så kan du göra som följande.

Välj ut en snygg ram, trä brukar funka.

Välj mineralull som inte luktar, dammar så mycket och har rätt egenskaper akustiskt. (Finns allergier?) Standardmåtten brukar vara för 1200x600. Gör du med dubbelhöjd blir det 2400 så du får anpassa lite.

Involvera frugan strategiskt (nu beror det förstås på vilken typ av fru du har, jag garanterar inget här! 😉 ).

Berätta att det kommer bli en väldigt skön ljudmiljö att sova i. Väldigt tyst och rogivande.

Och att dessa kommer pryda ungefär som gobelänger, fast enfärgade eller mönstrade, beroende på vad NI väljer.

Eftersom dessa hamnar bakom skrivbordet så kan ni välja relativt fritt med tyg. En hyfsad "genomblåslighet" räcker för bra effekt.

God effekt och med lite arbete (målade ramar och sträckt tyg över) även snyggt.

Kanske något att tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Christian och tack!

Det är så jäkla tight mellan säng och stolen framför skrivbordet, så att få ut det 20cm är nog inte möjligt.

Sen är det också jäkligt tight på hörnet till vänster om skrivbordet pgr av dörren. Frågan är om jag ens får in några sådana där basfällor där.. troligen inte =/

Får se när högtalarna kommer, ska göra mätning och fundera vidare då. Tror inte jag kan göra rummet riktigt bra aukustiskt, men kanske man man hjälpa det lite i alla fall. Just nu har rummet en väldigt hård och lång efterklang när jag klappar händerna till exempel.

Hur illa är det att exempel bara kunna få in basfälla i hörnet till höger om skrivbordet?

Troligen finns möjligheten till dessa och absorbenter enl. spegelmetoden på sidväggarna till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska behandla så ska du göra det symmetriskt för att inte få slagsida i ljudbilden. Inte bara ena hörnet alltså...

Om du inte kan följa det Christian sade, så sätt i alla fall så tjock absorbent som du kan få plats med på väggen bakom monitorerna - och som sagt, absorbenter vid alla första reflektionspunkter enligt spegelmetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite.. kör på billig variant i början och får se det som ett projekt att bygga ihop nåt så pass snyggt att jag får använda det =)

Bakom högtalare och i mitten framför lyssningspunkten tänkte jag köra dessa (10cm) Kanske trycka in högtalarna i dom??

(adam har i och försig sina basar som går ut i fronten och inte i bak)

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4088

PRID_4088_iz_223204_SINN7_PP_1.jpg

På första reflektionspunkter på sidorna kör jag dessa (5cm)

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4089

PRID_4089_iz_223203_SINN7_PP_1.jpg

I hörnen på skrivbordssidan av rummet börjar jag med 4st per hörn av dessa

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4087

PRID_4087_im_223201_SINN7_PP.jpg

Då har jag börjat lite i alla fall, sen får jag succesivt kolla vad jag behöver fixa och kanske bygga själv då.

Vad tror ni, bättre än nada?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanför sängen borde det väl gå att få till en snygg bred absorbent i lyssningshöjd? Den kunde ju vara en hylla för lite prydnadsgrejer samtidigt. Och med snygga läslampor på undersidan... Klä med tyg som matchar överkastet, sånt gillar min fästemö. Tjocka läs/myskuddar i sängen snett upp mot väggen kanske gör sitt till de med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Frugan har ju också nämnt att hon skulle vilja ha en tygtavla där så det är nåt som får komma in sen.

När det gäller dom där 10cm absorbenterna bakom högtalarna. Bör man trycka in högtalarna i dom eller lämna lite space, är ju trångt så helst vill jag trycka in =D

Link to comment
Dela på andra sajter

De reflektioner som bör absorberas är sdoväggar, tak och bakreväggen.

Det är mindre viktigt bakom högtlarna(i det här fallet).

Så bakom högtlarna kan man klä med tunn plast innan tyget, men det gör man mäst för att undvika högfrekvens absorbering. är nog ingen risk att det blir för mycket högfrekvens absorbering i det här fallt.

i den här tråden finns en ritning på hur man bygger snygga absorbenter. //forum.studio.se/index.php/topic/95477-ska-jag-bygga-eller-kopa-absorbenter/page__st__30

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...