Jump to content
Annons

Tomrolls


Janko

Recommended Posts

Tja! Någon som har en bra tutorial på hur man lägger schyssta tomrolls?

Eller om någon gullig själ kan printscreena hur ni gör era helst i 70bpm.. Alltså på klaviatur, inte trumset..

Har skitsvårt för att få till det och få det låta bra.. Låter plastigt och platt bara..

Skulle uppskattas som fan!

Tack på förhand! Janko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tomrolls låter lite som en fantastisk efterrätt tillägnad en hårt arbetande trummis... 😉

Varför inte spelade via digitalt trumset? I mina ögon (öron?) borde det vara det absolut mest optimala för att lära sig hur en trummis spelar och tänker groove i sitt spel. Du kommer ju se exakt hur du ska ställa in ditt keyboard för att få samma velocity och hur noterna interagerar med tidslinjen mot sequencerklockan (timing mot metronomen alltså) och förhoppningsvis kan det ge en fingervisning i hur en svängig trummis får svänget att hända.

Även om jag skulle hjälpa dig att spela in en pukrullning via klaviatur ( som aldrig någonsin kommer låta på samma sätt som om jag spelar det via E-trummorna ) och ger dig en skärmdump.. hur skulle det hjälpa dig att göra samma sak utan att du får hjärnsläpp och kastar ut datorn genom fönstret? Ett bra sväng handlar inte bara om anslag ( översätts i velocity i sequencerspråk ) mikroförskjutningarna som sker före sequencerklockan som ger ett mer energiskt driv och motsvarande då om dessa förskjutningar släpar i takten och ger ett laidback groove.. (timing )

Personligen skulle jag nog bli än mer frustrerad att försöka förstå sambandet genom att bara se en bild på hur det ska se ut och sedan kopiera det och få det att låta exakt på samma sätt... jag skulle nog säga att en kombination av att spela först, sen redigera notdata och flytta noterna manuellt... men oj vad tidsödande.. visserligen finns det ju groovetemplates att använda i exempelvis Cubase vilket rent tekniskt innebär att man tar timing och velocity ur en midi-fil och applicerar det på något annat och får samma groove, grovt sett. men också lite trixigt att hitta en timing och anslag till materialet du spelar in.

Sen kan man inte bortse från att man måste ha bra inspelade samplingar och med akustiken från riktigt trumrum om vi pratar riktiga trummor.. Men 70 bpm? Vad är det för musikstil vi pratar om? Du kanske inte är så kinkig med äktheten i ljudet utan bara att det låter som någon spelat på riktigt?

Men, kan man spela pukrullningar i det tempot utan att somna förresten 😄

p.s Kom just på att Toontrack har en del MIDI-packs med sånt du söker här

Hoppas du blir lite klokare

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Undras om TS menar rent tremolo på puka, eller om han menar snabba "åskväder" runt pukorna?

 

Är det tremolo, så är det en fråga om sound med. Nästan alla moderna producerade ljud idag (samplingar) är extremt 'blatt'-iga. Då får man ingen ihållande ton ur pukan utan mest nåt som låter en ensemble mattpiskor. Ungefär som när man kör med klara tjocka skinn på 'hårda' trummor och stämmer pukorna lågt, går inte heller nå bra att spela tonfyllt tremolo då. Chad Wackermans sound med Zappa i början av 80-talet lämpade sig bra för puktremolon, och han körde en hel del såna med. Men det är inte inne att pukor ska ringa, utan det ska låta så fett och kraftfullt som om man slår så hårt att man kan slakta en ko. Det är ofta därför man stämmer ner, för man vill ha det kortare blattiga ljudet.

I samplingsform är det en fråga om antalet polyfoniska röster med. Har man bara 1 röst så börjar ju samplingen om från noll igen varje gång ett nytt anslag kommer, och så låter inte alls tremolo på en puka. Ett nytt anslag på pukan nollar inte ljudet utan pukan har kvar en god portion av det föregående anslaget ändå. Ställer man upp övre gränsen för antalet röster i sampleplayern så går det ibland lite bättre, men alltför ofta blir det en klar karaktär av enskilda anslag som lagras på varandra. Det är samma som problemet med att spela cymbal-tremolo med samplingar, även om det är lättare att få till bra på en cymbal.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren! Jag förstår hur ni menar men har aldrig spelat "riktga" trummor och äger inte ett trumset heller för den delen så att köpa ett trumset för att sen kriga och lära mig skulle också ta riktigt lång tid 😛 Men självklart skulle det låta 500 ggr bättre om man gör det live liksom men.. 70 bpm = Soullåt jag håller på producerar..

0.15 - 0.17 det är sådär jag menar.. "Simpel" as that.. Men får fan inte till det.. Får psykos.

Behöver bara tom'sen inte snare eller bassdrum eller något.. Får försöka vidare helt enkelt..

"I samplingsform är det en fråga om antalet polyfoniska röster med. Har man bara 1 röst så börjar ju samplingen om från noll igen varje gång ett nytt anslag kommer, och så låter inte alls tremolo på en puka. Ett nytt anslag på pukan nollar inte ljudet utan pukan har kvar en god portion av det föregående anslaget ändå. Ställer man upp övre gränsen för antalet röster i sampleplayern så går det ibland lite bättre, men alltför ofta blir det en klar karaktär av enskilda anslag som lagras på varandra. Det är samma som problemet med att spela cymbal-tremolo med samplingar, även om det är lättare att få till bra på en cymbal"

 

Så ett Reverb på själva samplingen då? eller något??

Men Tack igen för svaren!! UPSKATTAS

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Jag tror många skulle kalla det där vid 0:15-0:17 för ett mellanslag, (engelska: fill-in, eller bara fill). En "roll", rullning, ser jag mer som en ihållande rullning av ljudet, som trummisen på cirkus gör när cirkus-akrobaten ska göra nåt svårt och riskfyllt.

Så du tycker inte du får till ett mellanslag, typ som vid 0:15-0:17, och det du får till låter bara platt och plastigt? Jag tror inte en screenshot på nåns DAW skulle hjälpa dig mycket, för det visar bara hur man kan lägga in slagen via MIDI o.dyl. och det har du säkert redan gjort, eftersom du fått till nåt du tycker låter platt o plastigt.

Kan du kanske lägga ut en ljudfil på det du har fått till, så det blir lättare att höra, och komma med praktiska tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah.. Det där var inte så svår "pukrullning".. tre slag med lagom häng i.. ( kallas även för ett "fill" ) däremot låter det som riktiga trummor vilket ställer lite krav på dina samplingar om du inte kan hitta en trumloop med fills.. att synka en loop med resten av kompet kan ju vara kinkigt om inte samplingarna kommer från samma bibliotek eller källa.. jag kan kolla ikväll om jag kan tillverka tre slag åt dig med valfri trumspelare.. detta som du efterfrågar kan du t.o.m rita in med ett verktyg i vilken sequencer som helst.. Skulle nog våga säga att det här handlar till 80 - 90% om vilket ljud du använder för att få det trovärdigt i sammanhanget

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem en midi version av nån låt som har ett sånt fill du vill ha, importera och klipp ut det du vill använda och placera på rätt ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!! Sorry för missförståndet, trodde det hette roll.. My bad.. 😳

Jag använder Battery 3 men diggar inte tomsen så mkt där eller så är det jag som inte orkar mixa till ljudet jag vill ha. Eller inte vet vart jag ska börja rättare sagt.. Jag kan försöka slänga upp ett litet ljudklipp på det jag har so far.. Inte mkt att hurra för men aa.. Ska bara kolla upp hur man lägger upp ljud här..

Tack för alla svar! Bra att jag fick lära mig skillnaden mellan Rolls och Fills!! TACK 🙂 Borde man ju fattat egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det jag har hittils.. bara en smuts test.. basen är kaos. trummorna ej klara eller något.. Vet inte ens om jag ska ha versen som den är haha..

Men det är i början av denna jag vill ha "fill ins" "fills" "mellanslag" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där fillet var väl inte så fel? Själv hade jag satt det sista slaget på den lägsta pukan som finns, och testat dragit ner lite på reverbet. Men det där funkar väl.

Och angående vad man borde fattat, så kan man ju inte begära att man ska känna till det man inte känner till. Så ta det med en klackspark. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia. Tack så mycket men känns ändå inte så fylligt liksom men det kanske kommer sen när man mixar allting.. Följde ditt råd och la lägsta puka sist.. ska testa minska reverbet också! Tackar! 🙂 :)

Det har du rätt i man lär sig något nytt varje dag eller vad är det dem säger 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är du inte nöjd med trumljuden så testa Toontrack Superior 2, lite dyrt men väl värd det. Då får man även med fills i olika bpm för just olika typer av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...